donderdag 17 juni 2010

Reformatorisch Dagblad: landsbelang of partijbelang?

Het Reformatorisch Dagblad eindigt zijn commentaar over de formatie en de rol van het CDA daarin met deze woorden:
Verhagen speelt een slim spel. Hij wacht af of regeren met de PVV mogelijk is. Dat mag Rutte uitzoeken. Als dat niet lukt, kan het CDA de fiolen van toorn van Wilders ontlopen. Lukt het Rutte wel om de kloof te overbruggen, dan wil Verhagen aanhaken. Zo slim is hij wel. Gaat het bij de formatie nu om landsbelang of om partijbelang?

Landsbelang of partijbelang? Dat is een uitsmijter die het overwegen waard is. Uit de mond van een krant die immer een partij steunt die nooit meedoet aan coalitievorming klinkt dit wat goedkoop. Een paar vragen over dit oordeel over de slimheid van Maxime Verhagen:

Wat is er mis mee dat het CDA, als partij die de helft van zijn electoraat kwijt raakte, eerst afwacht of de twee grote winnaars in staat zijn samen beleidslijnen uit te zetten? Het CDA is nog bezig de wonden te likken, en heeft even tijd nodig voor interne reorganisatie, lijkt me. Als Verhagen snel zou aanschuiven zouden de kranten ongetwijfeld zeggen dat dit te snel en onverstandig is van het CDA. Is eerst nadenken aanvaardbaar?

Waarom is het verkeerd dat het CDA uitermate behoedzaam wacht? Het weet dat het in zijn achterban, toch al geslonken, op verzet kan rekenen als het over rechts gaat met de PVV daarbij. Als Verhagen nu al zou praten met de PVV zou het RefDag zeggen dat het CDA niet goed naar zijn achterban luistert.

Bovendien, landsbelang of partijbelang, dat is echt een onheuse tegenstelling. Wat te denken van democratisch belang? Kiezersbelang? Heeft elke partij niet de democratische plicht om zo hard mogelijk te strijden voor de zaken die zijn kiezers van belang achten? Als Verhagen dat niet zou doen zou het Refdag hem daarom snerpend en blijmoedig afbranden.

En hoe lang geleden is het ook weer dat we verkiezingen hadden? Acht dagen. Me dunkt dat in een land waar we vaak coalitiebesprekingen hebben die drie maanden of langer duren het rijkelijk vroeg is om aan het CDA te vragen of het om landsbelang of partijbelang gaat omdat het ‘nog steeds niet’ met VVD en PVV praat. Acht dagen, we zijn nauwelijks bijgekomen van de verkiezingen!

Zou het zo zijn dat het RefDag zo bloedjebang is dat er geen coalitie met het CDA erin komt, omdat het weet wat zijn zuil te verliezen heeft? Voor de reformatorische zuil gaat het nu echt serieus over de vrijheid op de Reformatorische scholen. Is dat waarom de SGP ook al vrijuit heeft gezegd dat het een kabinet over rechts waarschijnlijk wel gedoogsteun gaat geven? Is dat landsbeland of partijbelang?

8 opmerkingen:

gert zei

Welk belang er ook afgewogen wordt en door wie,de PVV zal er wél bij varen.Zij zullen hoe dan ook als winnaars uit de onderhandelingen komen,omdat ze vanaf het begin overduidelijk hebben laten zien dat ze willen besturen.De zwaar gefrustreerde overgebleven cda achterban zal door een haatveto tegen de pvv uit te spreken de PVV alleen nog maar groter maken.
Met de zg christelijke politiek van cda en cu zal het alleen maar meer bergafwaarts gaan.

Voor al de politici die hun baantje al kwijt zijn een tip....ze zoeken nog lokjoden in Amsterdam om de k#tmarokkanen op te kunnen pakken.Hupsakee weer 5 zetels voor de PVV!

Unknown zei

Gert, denk aan je taalgebruik.

gert zei

Ja sorry,ik liet me ffff beinvloeden door JobC+RobO.

Wat vind je trouwens van het Marcous idee van lokjoden?
Het zou wel wat wezen voor die damschreeuwer dat schijnt een nepjood te zijn.Of Gretta zou leuk zijn.

Harco zei

Het lijkt me dat je wat al te romantisch naïef denkt over de motieven van Verhagen. Het is uiteraard niet het een of het ander, maar volgens mij lopen hier zeker lands- en partijbelang door elkaar heen. Maar dat geldt ook voor de andere partijen. Zie ook het ND-commentaar http://www.nd.nl/artikelen/2010/juni/16/hinken

Unknown zei

Harco, ik denk niet dat ik te naief of romantisch (hu?) over Verhagen's motieven denk. Ik heb het hier niet over de motieven van Verhagen, maar over de vreemde argumentatie van het RefDag dat hij 'alleen' zijn partijbelang en niet landsbelang op het oog zou hebben.

Verhagen is toch ingehuurd door het CDA om zijn land te dienen middels die partij? Mij lijkt dat in een demokratie die twee elkaar niet uitsluiten maar verregaand overlappen. Elke partij meent dat wat het doet, het best het landsbelang dient.

Soms kan je daar twijfels aan hebben maar, nou ja, zoals ik schreef, ik vind het oordeel van het RefDag hier veel te voorbarig en ze hebben een beetje boter op het hoofd.

Willem van Gent zei

Uiteindelijk is het CDA bijna net zo groot als de PVV.ik begrijp het verschil in hun positie niet zo. Wat maakt het uit of je gewonnen of verloren hebt. Hoe groot ben je, daar gaat het om.
Overigens, de vorige verkiezingen had de SP meer gewonnen dan de PVV nu. CDA en PvdA zagen dat niet als een probleem om de SP gelijk te dumpen. Wat maakt de PVV zo bijzonder?

Unknown zei

Ik ben het geheel met je eens Willem over het meteen dumpen van de PVV - die vergelijking met SP is terecht.

Ik denk dat verschil is, dat SP een serieuze partij is die heldere economische opvattingen heeft en die zich daaraan wil houden. Daarmee staat het meteen buitenspel.

PVV heeft ook heldere opvattingen over de economie, en immigratie etc, maar het is geen serieuze partij en is bereid alles op te offeren om maar te regeren. Dus is er met ze te praten, lijkt het.

Ik zie niet in waarom VVD en CDA niet zouden mogen zeggen: over my dead body, niet met PVV. Dat ze dit niet doen is omdat ze duidelijk bereid zijn wel met de PVV te gaan regeren lijkt me.

Wat heeft het CDA voor alternatief?

Ik ben nog steeds voor PvdA-CDA-VVD. Maar dat lijken de dames en heren nog niet te willen bespreken...

Dikkie v Gelder zei

Hoi Jos,ik ben absolut geen fan vd PVV. Maar zoals het er uitziet doet Wilders volgens mij alles om te kunnen regeren. Hoe makkelijk hij nu ineens over een heleboel standpunten heen stapt, moet voor de andere partijen toch ook interessant zijn om daar hun voordeel uit te halen.
wrs kan hij dan toch ook niet waarmaken wat hij in zijn verkiezingsprogamma heeft staan.
Kiezers ongelukkig, dus stemmen straks weer op oa het CDA.
Zijn we daar ook weer van verlost.... Landsbelang?