vrijdag 11 juni 2010

Christenen zijn niet afgehaakt van het CDA

In Trouw las ik vanmorgen interessante woorden van onze immer geliefde Gert-Jan Segers (foto), directeur van het wetenschappelijk instituut van de ChristenUnie. De christelijke partijen CDA, CU en SGP hebben samen slechts een niet eerder vertoonde 28 zetels in de Tweede Kamer, gehaald, en daaruit concludeerde Segers:
Stemmen op een christelijke partij is voor christenen niet vanzelfsprekend meer. Ze hechten minder aan de beginselen van de partij en kijken vooral of er praktische overeenkomsten zijn. Dan kan je dus voor duurzaamheid ook op GroenLinks stemmen.

Ook het Nederlands Dagblad kwam met een soortgelijke analyse.

Mij lijkt dit een verkeerde conclusie. Inderdaad, er zijn vast veel christenen die, helaas, niet op de christelijke partij hebben gestemd. En ik vind bovendien dat de christelijke partijen, in elk geval CDA en CU, zich bijzonder weinig ‘christelijk’ hebben geprofileerd. Wat kan mij als christen de hypotheekrente schelen!

Maar rekent u met me mee, waarde lezer. 28 zetels van de 150, dat is 18.7%. Als we alle Nederlanders die eenmaal per maand naar een kerk gaan in Nederland optellen, en dat lijkt me een heel genereuze methode om het aantal christenen te tellen, dan komen we nog niet eens op die 18.7%, vrees ik.

Wat ik eerder vermoed, is dat mensen die al behoorlijk los zijn van het christelijk geloof deze keer zijn afgehaakt van ‘christelijk’ stemmen. Vooral het CDA is van oudsher voor veel Nederlanders, ook als ze van God afgedreven zijn, een partij voor het keurige midden en voor de vaste waarden, voor morele zekerheid. Los van een vermoeidheid die wellicht is opgetreden t.a.v. premier Balkenende (m.i. nogal sterk gevoed door de media!), denk ik dat het CDA zijn vertrouwde gezicht niet voldoende heeft laten zien om deze niet-christelijke nederlanders aan te spreken. En voor diegenen onder hen die zich bekommeren om het bewaren van cultuur en erfgoed en die de Islam vrezen, was de PVV een duidelijk alternatief, vrees ik.

9 opmerkingen:

gert zei

Wat was ik blij dat naast het cda ook de arrogante Rouvoet/CU toch nog een zetel verloor,ik hoop dat beide partijen die een karikatuur gemaakt hebben van wat Christelijke politiek behoort te zijn de klap nóóit meer te boven komen.Alleen de SGP had er van mij best een zeteltje bij mogen krijgen.
Gelukkig delen een dikke miljoen Nederlanders niet de slappe opvattingen van "islam(ont)kenner" Segers,het ware beter dat hij z'n zg wetenschappelijk bureau eens zou verlaten en bv. eens met de groep Joodse kinderen de avondvierdaagse mee zou lopen in Amsterdam.

Unknown zei

Kan je uitleggen waarom je Segers een islam(ont)kenner noemt? Waarom is hij slap? Als je zoiets van iemand zegt moet je dat ook aantonen lijkt me. Ik ken Gert Jan wel een beetje, en denk dat je hem tekort doet.

Anoniem zei

Beste Gert,
gelukkig hebben we de PVV welke de christelijke politiek weer terug in de ring brengt.

willem van Gent zei

Zo moeilijk is het rekensommetje niet. We hebben 1 miljoen moslims. Dan hebben we dus 15 miljoen christenen. De meeste christenen stemmen geen christelijke partij.

Unknown zei

Ah... Willem, jij telt zelfs iedereen mee die zegt GEEN christen te zijn. Maar ik neem aan dat dit in wezen commentaar is op GERT die zelfs elke communist uit Turkije nog een moslim zal noemen?

Willem van Gent zei

Ten dele een reactie op Gert, maar ook op jou. Dit soort betogen heeft geen zin zonder duidelijke contextuele definitie van 'christen'. SGP stemmer zijn bijvoorbeeld voor het grootste deel geen christen. Ze bezitten immers niet het ware zaligmakende geloof.

Willem van Gent zei

Gert, welke anti-islam (en dus christelijke ) maatregelen denk jij dat Wilders in het regeerakkord krijgt? Kopvoddentaks, burkaverbod, Koranverbod? Juist, geen enkele. Dus niet miepen over slappe houding van regeringspartijen. Eerst maar eens kijken wat PVV in de regering gaat doen.

Unknown zei

Nou zeg, ik geef vrij helder aan dat ik het heb over een ieder die minstens 1x per maand naar een kerk gaat, en dat ik dit nog een heel genereuze manier vind om 'christen' te omschrijven. Dat is tochvrij nauwkeurig? Ik omzeil juist heel bewust elke poging tot omschrijving.

gert zei

Hoi Jos,Segers weet uit ervaring en erkend als geen ander dat de islam een onverdraagzame valse godsdienst is.Toch wil hij hier lijkt wel,in Holland ten koste van alles het wiel opnieuw uit gaan vinden,door deze onverdraagzame iedereen uitsluitende duivelse ideologie volop de ruimte te geven te experimenteren en zich te ontwikkelen,in plaats van als ervaringsdeskundige Christen te waarschuwen,te ontmaskeren geeft hij ruimte aan een duivels systeem.
Daarnaast betekend het uiteindelijk de politieke ondergang van de CU.Wedden dat als Rouvoet voortdurend publiekelijk geroepen had,wat hij nu angstig fluisterde dat allah niet bestaat en mohammed een verleider is dat de CU op 10 zetels had gebracht?

Hoi Willem,ten eerste gaat Wilders de instroom van kansloze,vooral moslim gelukszoekers drastisch beperken.Daarnaast gaat er hard opgetreden worden tegen hen die voortdurend op onze democratische verworvenheden spuwen.

He Willem kom je nog eens naar Zeeland een ritje fietsen,be my guest.Heb je trouwens de avondvierdaagse nog gelopen in Amsterdam?