dinsdag 8 juni 2010

Welja, geef de duivel de schuld maar weer...

Als de dingen ons tegenzitten, zit de duivel daar dan achter? John en Grada Hofman van Elia Media uit Nieuwleusen verspreiden een oproep tot voorbede voor een evangelisatiecampagne in Armenie van ene David Hathaway. Ik ken die meneer niet persoonlijk, maar hij heeft vast de nodige connecties want de president van Armenie zou komen spreken in een stadion in Armenie, maar dat gaat niet door naar ik begrijp. Meer dan de details van de zaak, interesseert me wat ik lees in de oproep tot gebed. John Hofman zegt:
Het is namelijk zo dat het team van David Hathaway uitgebreid in heel Armenië geadverteerd heeft en dat er nu zelfs mensen uit Azerbeidzjan en Iran verwacht worden. Het gevolg is dat de duivel woest is en deze campagne totaal wil lamleggen.
De duivel gooit nu alles in de strijd maar wij als gelovige moeten strijden voor Gods overwinning. Lange tijd vluchtte de kerk voor de boze maar het moet nu andersom zijn, want God is sterker dan de duivel.
Het is vaak moeilijk dat christenen de echte strijd voor GODS koninkrijk verstaan. Zelf ben ik al 22 jaar lang hiermee vertrouwd. Zeer binnenkort zal een zelfde soort strijd ontstaan in Europa en Engeland.
Armenië is een land in vervolging: de regering daar heeft bijna alle voorgangers weggewerkt. Kerken zijn niet in staat om gebouwen te huren.
David Hathaway tenslotte laat weten: "Deze situatie die zich nu aandient is een situatie van erop of eronder voor Armenië."

Dat is nog eens duidelijk taal! Hofman weet al 22 jaar wat voor strijd gaande in tussen God en de duivel, en die strijd staat ons ook in Nederland te wachten. Beste mensen, pas maar op! Omdat David Hathaway een campagne houdt is de duivel woest, weet Hofman. Handig om zulk inzicht in de onzichtbare dingen te hebben. Dat maakt hopelijk wat goed aan onkunde op het gebied van de zichtbare wereld, want om nou te zeggen dat Armenie alle voorgangers en kerken tegenwerkt, lijkt me ietsje overdreven?

God is sterker dan de duivel. Een formidabele uitspraak van Hofman. Dat inzicht heeft hij in elk geval, praise God, amelentlefelelesningwu.... Maar als God dan sterker is, hoe weet Hofman dan dat wanneer hem iets tegenzit dit door de duivel komt? Slaapt God? Is God soms op reis dan? Misschien is God wel tegen hem? Misschien wil God wel dat die Hathaway met zijn campagnes stopt? Als ik dit soort reliprietpraat hoor, kan ik me dat goed voorstellen.

God wil vast niet worden voorgesteld als een soort Baal die moet worden wakker gemaakt en die onze hulp nodig heeft. Want hij is inderdaad oneindig veel machtiger dan wie dan ook. Maar dat maakt zijn bestuur niet zo simpel en inzichtelijk als Hofman graag zou wensen.

3 opmerkingen:

Willem van Gent zei

Ik geef altijd God de schuld als iets niet naar wens verloopt. Theologisch veel correcter

Unknown zei

Inderdaad, veel correcter. En het zou je ook beter kunnen helpen, want van Hem weten wer in elk geval dat - temidden van de morele chaos en ons onbegrip - Hij de kwaadste niet is...

gert zei

Het gebod niet vals te beschuldigen zou ook tav den duvel moeten gelden!
Hoewel den duvel kan er ook wat van!