woensdag 9 juni 2010

Nationaal kabinet van CDA, VVD en PvdA

Ik heb al wekenlang gezegd dat ik het liefst een breed nationaal kabinet van PvdA, CDA en VVD zou willen zien. De verkiezingen lijken de noodzaak hiervan enkel te bevestigen. Waarom niet een premier die een technocraat is die boven de partijen staat?

Nederland staat voor een aantal drastische hervormingen, zoals algemene bezuinigingen, verandering van de AOW leeftijd, en er komt vast veel meer op Nederland af.

VVD en PvdA kunnen niet samen? Wat een onzin. Jarenlang slaagden ze daarin onder Paars. PvdA en CDA kunnen niet samen? Onzin. Wees flink, mannen en vrouwen. Het lijkt zeker dat Jan Peter Balkenende als CDA-leider zich gaat terugtrekken, en de PvdA heeft inmiddels Job Cohen. Die partijen kunnen best weer samen.

Belangrijkste vraag lijkt me of deze drie partijen het landsbelang op het oog hebben; als dat zo is, lijkt me dat ze elkaar kunnen vinden in een gezamenlijk beleid dat Nederland een beter land maakt in de komende jaren.

15 opmerkingen:

gert zei

Hoi Jos,moet ik je feliciteren of condoleren met de verkiezingsuitslag? Jammer voor jou en de sgp, nóg geen drie zetels,enkele van m'n kinderen en m'n vrouw waren van plan om vd Staay te versterken,ik heb het ze uiteindelijk ontraden.De opmerking van Wilders dat hij als mp het eerst Israel zou bezoeken heeft ook wel meegeholpen.
Ik hoop ook op een kabinet zonder de PVV,laat de PVV eerst maar dooorrijpen in de oppositie en laat maar duidelijk worden aan de naieve kiezers hoe slap Cohen als landsbestuurder is.

Unknown zei

Nou Cohen zal dus geen landsbestuurder worden; die heeft het net niet gewonnen.

Je mag me gerust condoleren met de uitslag. Maar ik treur niet. Er is hoop.

willem van Gent zei

Jammer dat we geen Joodse premier krijgen. Dat moet Gert toch ook betreuren.

gert zei

Hoi Willem,ja dat zou een mooie primeur zijn,naast Israel als enige een Joodse pm.Als mens is Job Cohen natuurlijk een dijk van een kerel,gelet op bv.z'n huwelijks relatie,petje af!Daar kan JackdV nog wat van leren,de zak, hij kiest er niet voor om te verzoenen met z'n vrouw,wat een ellende veroorzaakt die kerel!Een van m'n dochters en haar man kennen het stel persoonlijk,wat een treurnis!

Hoewel of bv.de Joden in Nederland/Amsterdam er baat bij zouden hebben,de Joodse kinderen die de avondvierdaagse lopen in ieder geval niet,die worden bedreigd en bespuwd.Trouwens Lodewijk A is toch ook Joods?
De pvda boft maar met al die allochtonen,ze zijn ffff goed voor 15 zetels.
Was je nog op het feesie bij groen links gisteren Willem?

willem van Gent zei

Nee ik was niet bij Grli, en ik was te moe voor Paradiso.
Allochtonen 15 zetels? Van de PvdA of van de 150? Veel allochtonen mogen niet stemmen, mijn vrouw ook niet.

Jan Dirk Snel zei

Op dit moment hebben VVD (31), PvdA (30) en CDA (21), naar het zich laat aanzien, samen 82 zetels. Dat is geen "breed" kabinet en al helemaal geen "nationaal" kabinet, laat staan beide samen. Dat is een gewone coalitie met slechts zeven zetels meer dan de helft van het zetelaantal.

Unknown zei

Ook in de discussies bij RTL werd dit gisteren een 'nationaal kabinet' genoemd. Wat is er mis met de term? Welja, plak er links nog CU aan en rechts D66, is het dan wel 'nationaal'?

Ik ben in elk geval een voorstander van flinke politici die over hun persoonlijke gevoelens heenstappen.

82 zetels is in Nederland niet weinig voor een kabinet.

Liever 76 zetels voor CDA VVD PVV?

Ik denk niet dat VVD bereid is met links te regeren zonder CDA erin. Dus Paars lijkt me uitgesloten.

Maar VVD CDA PVDA betekent dat ALLE betrokken partijen veel redenen hebben tot slikken over de samenwerking. Dat lijkt me een aardig bindmiddel. "Niemand vindt het echt leuk, maar we doen het omwille van de noodzaak tot grote hervormingen."

Jan Dirk Snel zei

Omdat een kabinet met partijen die net iets meer dan de helft van het electoraat vertegenwoordigen, domweg niet nationaal is. Dat is een gewone coalitie.

Maar het is uiteraard een mogelijkheid. De kans dat de betrokken partijen dan verder verkruimelen, is niet uitgesloten, maar ook niet erg. Dan worden andere partijen wel groter en belangrijker.

Ik snap alleen dat eenzijdige denken in parlementaire kabinetten niet. Een extraparlementair kabinet kan toch ook? En als daar gezaghebbende lieden in zitten, dan zou ik dat eerder nationaal noemen.

gert zei

Hoi Jos,wat blijf ook jij net als de elite hardnekkig bezig, en dat na de overduidelijke verkiezings resultaten van 9 juni om de stem van het volk te negeren.Je lijkt ook Rouvoet en Segers wel!Grote groepen mensen uit bv.Limburg en Braband hebben massaal op de PVV gestemd.

De resultaten van een peiling laten trouwens zien dat slechts 9% een kabinet wil van vvd-pvda-cda.
Daarintegen wil 48% een regering vvd-pvv-cda.
Ga nou eindelijk eens leren te luisteren.

Unknown zei

Gert, waarom zou ik me wat moeten aantrekken van grote winst PVV? Je weet dat ook Hitler ruim 30% van de stemmen won in Duitsland met zijn NSDAP? In dat geval vind je het vast goed om de stemmers te negeren.

5 op de 6 mensen in Nederland wil geen PVV, maar stemde op een andere partij.

Bij vorige verkiezingen haalde de SP 25 zetels. Vond je toen dat de regering ze moest opnemen omdat 'het volk heeft gesproken'?

Zeg gewoon hardop dat je aanhanger van Geert Wilders bent, en dat je graag ziet dat hij gaat meeregeren. Maar als er een kabinet kan worden gevormd zonder hem, mij liever.

gert zei

Hoi Jos,zeer opmerkelijk dat je overeenkomsten ziet tussen AdolfH die juist Joden wilde vernietigen en GeertW.die juist nu de Joden die door iedereen/Islam/ook door jou en overal gedemoniseerd worden wil beschermen?
Of wil je beweren dat het ontmaskeren van de duivelse islam gelijk staat met het stelselmatig en bewust uitroeien van het onschuldige Joodse volk toendertijd?

Je moet toch wel echt een onsportieve verliezer zijn om je te bedienen van de smerigste pvda praktijken!

Unknown zei

Gert, je omzeilt zoals zo vaak elk ARGUMENT. Nee, ik vergelijk Hitler en Wilders niet. Ik noem toch ook de SP?

Ik zeg enkel dat de winst vande PVV totaal niet betekent dat welke politieke partij dan ook zich verplicht moet voelen de PVV te laten mee-regeren.

Was je ook zo boos toen de SP - die GROTER was dan de PVV - niet mee mocht doen?

Nee dus. En daarmee geef je zelf aan, dat het niets te maken heeft met ondemocratisch of de minachting van kiezers op de PVV als die partij niet in de regering komt. dat heeft te maken met opvattingen van die partij, net zoals de SP buitenspel stond vanwege zijn opvattingen.

Bart zei

Ik kwam gisteren mijn goede vriend H. tegen, die me leerde schaken, met wie ik diepgravende discussie voer over hiernamaalsen en almachtigen en die zijn uiterste best doet zijn schildersbedrijfje in deze crisis overeind te houden.

H. is Marokkaan en moslim. Zo'n man dus bij wie Gert bomgordels en puur kwaad vermoedt, zo'n man waarvan Geert Wilders liefst wil dat ie oprot uit Nederland. Een kutmarokkaan.

Toen we het over de verkiezingsuitslagen hadden, kreeg ie de tranen in zijn ogen. Cohen was de man geweest voor hem. Een jood inderdaad.

gert zei

Hoi Bart als je mee wil doen met het publieke debat doe het dan wel op een eerlijke manier.Bij Wilders is de moslim die volop meedoet met onze maatschappij gewoon welkom.Je andere voute opmerking over bomgordels ga ik maar niet op in Bartje.
Verder zou ik ook best,met m'n rijke bouwverleden zo'n allochtone schilder vriend willen hebben,en bovenal een schaakmaatje,mijn grote hobby!
Laten we eens afspreken Bartje als je durft...je zou ook ontdekken dat die PVV stemmers zo vout nog niet zijn.

Bart zei

Ha Gert,

De moslim die volop meedoet is welkom, zeg je? Even wat citaten.

“Mocht het ooit tot rassenrellen komen, wat ik dus echt niet wil, dan hoeft daarvan niet bij voorbaat een negatieve werking uit te gaan.”
Geert Wilders, HP/De Tijd HP/De Tijd, 6 februari 2004

“We hebben een gigantisch probleem met moslims, het loopt aan alle kanten de spuigaten uit.”
Geert Wilders, Interview in De Volkskrant, 7 oktober 2006

“De Nederlandse cultuur is duizend keer beter dan de islam.”
Geert Wilders, De Spits, 9 november 2006

"I propose the withdrawal of all hate speech legislation in Europe"
Toespraak van Geert Wilders in New York op PVV-website, woensdag 25 februari 2009

“We willen genoeg. De grenzen dicht, geen islamieten meer Nederland in, veel moslims Nederland uit, denaturalisatie van islamitische criminelen…”
Geert Wilders, interview in De Pers, 13 februari 2007

“Als moslims hier willen blijven, moeten ze de helft uit de Koran scheuren en weggooien.”
Geert Wilders.nl, De Pers, 13 februari 2007

"…migranten bestaan, en hun hypothetische afwezigheid binnen de Nederlandse realiteit mag
dan wel mijn Utopia zijn, maar is niet realistisch."
Geert Wilders in interview met DPA, 3 januari 2008

Tjongejonge, Gert. Wat zal die volop meedoende moslims zich welkom voelen in dit land.