woensdag 16 juni 2010

CDA kan nu de grote winnaar van de verkiezingen worden

Is Trouw vandaag het CDA aan het manipuleren? In een groot artikel laat het allerlei CDAers aan het woord die beslist geen regering met de PVV willen. Ik krijg de indruk dat Trouw hier vooral zijn eigen voorkeur weergeeft. Een poging om het CDA-bestuur en de fractie vast wat sturing te geven voor als Mark Rutten en Geert Wilders straks aankloppen?

De ene na de andere CDAer wordt opgedist. ‘We willen beslist niet met de PVV’. En als dezelfde vraag nu was gesteld over in een coalitie gaan met de VVD of PvdA? Ook dan had Trouw vast heel veel CDAers kunnen vinden die zich daar fors tegen uitspreken.

Na een lange reeks ‘nee niet met PVV’-zeggers, geeft Trouw zowaar een tegengeluid van binnen het CDA, hoewel het heel mager is:
Niet iedereen vindt dat het CDA weg moet blijven van elke formatietafel. ‘Regeren is zeker niet aan de orde nu, maar mocht in de komende weken een beroep op ons worden gedaan, dan misschien”, vindt [de Overijsselse bestuursvoorzitter Hester Maij. En het Arnhemse raadslid Rob de] Vries wijst erop dat het land toch geregeerd moet worden.

De toon van Trouw is duidelijk. De achterban van het CDA wil niet met de PVV. Nu zijn er goede redenen te noemen om dit niet te willen, of om in elk geval zeer behoedzaam te zijn. Maar stel dat VVD en PVV straks aan de deur kloppen? Moet het CDA dan meteen nee zeggen? Ik zou dat heel onverstandig vinden. Haal juist het onderste uit de kan, dit is een uitgelezen moment.

Bestuur en fractie van het CDA zouden de achterban wel eens heel prettig kunnen verrassen door uit gesprekken met de VVD en de PVV te komen met ijzersterke CDA-punten in het program van een nieuwe regering. Met wie moeten VVD en PVV anders? Mark Rutte wil zo dolgraag het torentje in, en Geert Wilders wil zo verschrikkelijk graag nu meeregeren, dat het CDA wel eens groot zou kunnen oogsten, zelfs als junior partner in zo’n coalitie. Ondanks de verpletterende verkiezingsnederlaag, is dit een gouden moment voor het CDA. Verliezen en alles winnen.

Mijn advies aan Maxime Verhagen is: geniet van de manier waarop wordt neergezet hoe de achterban niet met de PVV wil regeren, en gebruik dat om in gesprekken met VVD en PVV het onderste uit de kan te halen. Maar om dat te doen moet wel duidelijk zijn welke winsten het CDA wil behalen. Meneer Verhagen, ik kan u wel een lijstje sturen, maar vind bovenal dat dit het moment is dat het CDA zeer helder zijn christelijke mens- en maatschappijvisie moet onderstrepen. Geen halfzacht gedoe, niet al van te voren een middenkoers, gewoon volop christelijk. Die visie op onze samenleving is wat we nodig hebben. Kom er dan nu mee.

11 opmerkingen:

Harco zei

Niet alleen Trouw schreef hierover hoor, maar ook NRC, zaterdag al, (wat weer overgenomen door de NOS etc.) en gisteren de GPD-bladen, die de regiovoorzitters van het CDA gesproken hadden.
En ik ben wel benieuwd: wat versta je onder die 'volop christelijke' visie die Verhagen tentoon moet spreiden?

Willem van Gent zei

Als heel veel CDA-ers er geen probleem mee hebben te gen de pers te zeggen dat ze niet met de PVV willen is dat gewoon nieuws. Niks mis mee. Ik denk niet dat je zoveel CDA-ers bij elkaar krijgt die principieel tegen de PVDA zijn. Probeer het eens zou ik zeggen.
Wat moet verhagen zeggen als PVV en VVD aankloppen: heel simpel. Expliciet afstand doen van zaken als etnische registratie, deportatie, koranverbod, en nog veelmeer ongrondwettelijkheden, en dan praten we verder.

Willem van Gent zei

Inderdaad Harco, ik moet Verhagen nog op zijn eerste 'volop christelijke visie' betrappen. Jos kan ons vast helpen.

Unknown zei

Ik meen dat ik vrij helder vraag aan het CDA om met die volop christelijke opvattingen te komen. Als ik die nu zou zien, zou ik dat niet vragen, denk je wel?

En ik denk dat als VVD en PVV aankloppen, de VVD intussen al heeft gezorgd dat PVV zijn onaanvaardbare visies aan de wilgen te hangen. Of denken jullie dat de VVD wel bereid is met die immorele ideeen akkoord te gaan?

Slim van het CDA om de VVD de kastanjes uit het vuur te laten halen. De VVD zorgt dat de PVV wordt gekniopt en geschoren. En als ze samen aankloppen bij het CDA, kan het CDA vast nog meer eisen stellen aan de PVV.

Maar als de PVV dat allemaal doet, is het ook niet slim lijkt me om nog steeds principieel niet met ze te willen regeren.

gert zei

Noem de oprechte steun van Verhagen voor het volk van Israel/de Joden maar eens geen Christelijke visie.

Vandaag wordt de zeeuwen gevraagd met wie de vvd moet gaan regeren,57% zegt met de pvv+cda,42% zegt met een ander.Ook in trouw nota-bene zegt(zie naast het artikel) een overgrote meerderheid vóór een coalitie met de pvv te zijn.

http://www.trouw.nl/opinie/podium/article3096802.ece/CDA_verloochent_zichzelf_als_het_zich_aanpast_aan_Wilders_.html

Bekijk nog ffff de uitzending van nova van gisteravond en zie hoe stabiel de Deense regering al 10jaar is met de gedoogsteun van de "zusterparij"van de pvv.

De pvv nu buiten de regering houden(mijn voorkeur)betekend echter bij de eerst volgend verkiezingen nog meer zetels.Anders dan de linkse publieke staatsomroepen doen geloven is Nederland de linkse kliek spuugzat!Men wil geen Nederland alla(h) Cohen gelet op de dagelijkse praktijken in de stad van Cohen die hij naar de afgrond hielp.Joden en homosexuelen zijn onderhand vogelvrij!

Voor de tegenstanders van de pvv geld nu duidelijk "IF YOU CAN 'T BEAT THEM JOIN THEM!"

Harco zei

Blijft staan dat wat Trouw gepubliceerd heeft helemaal niet zo raar is. En ik was nu juist benieuwd wat jij graag van het CDA/Verhagen zou willen horen als hun 'christelijke visie'...

gert zei

Jos moet trouwens niet zo hoog van de toren blazen,toen Balk "in de hof was" heeft hij hem ook verloochend en is hij overgelopen naar de sgp.

Unknown zei

Hoog van de toren blazen, doe ik dat? O nou sorry dan.

Ik heb het CDA niet verloochend. De keus voor een politieke partij heeft niet veel te maken met trouw en verloochenen lijkt me. Dat is gen CDA stemde was omdat ik (net als veel anderen) van mening ben dat het CDA maar eens moest luisteren.

Hopelijk gaat het CDA weer beter luisteren naar wat zijn roeping is.

gert zei

Wijze slotwoorden Jos,ik las gisteren nog een actueel citaat van F.Yancey; "de geschiedenis laat zien dat zodra christenen/de kerk de middelen van het kon.krijk van deze wereld gaat gebruiken en toepassen ze net zo vruchteloos en tyranniek wordt als ieder andere machtsstruktuur ook gaat de aantrekkingskracht van het geloof verloren en verliezen de christenen juist het respect van de wereld."
Dus de roeping van cda/cu/sgp is eenvoudige getuigen zijn als schapen onder wolven,als gist in het deeg,zout in het eten,tarwe tussen het onkruid.

Menno zei

als het cda nu bijvoorbeeld op het punt van abortus zaken zou willen gaan veranderen (wat ik overigens uitsluit, dat willen ze denk ik helemaal niet), dan zou dat kiezersbedrog zijn. Opo basis van hun verkiezingsprogramma hebben ze immers aan de kiezers beloofd hier geen belangrijk punt van te maken.

Dus, ja, het cda moet natuurlijk onderhandelen over de coalitie, ze hebben van te voren de pvv niet uitgesloten. Maar, nee, het valt niet te verwachten dat ze nu plotseling christelijke standpunten gaan uitonderhandelen- die standpunten zijn er bijna niet.

Unknown zei

ik vrees dat je gelijk hebt Menno.