donderdag 3 februari 2011

Waarom we in Egypte zijn gebleven

RNW interviewde me van de week. Dit zei ik in een telefonisch interview:

Jos Strengholt woont al 20 jaar in Egypte. Oud-journalist Strengholt is in Caïro priester bij de Anglicaanse kerk. 'Hier weg? Een goede herder laat zijn kudde niet in de steek.'

Afgelopen nacht sliep Jos Strengholt (51) naar eigen zeggen als een roos. 'Het klinkt eigenaardig maar ik heb me in lange tijd niet zo veilig gevoeld. Ik keek naar buiten en zag dat de burgerwacht inderdaad op straat stond en toen kon ik rustig naar bed.'

Wassenaar
Strengholt woont samen met zijn vrouw en hun 17-jarige dochter in een buitenwijk van Caïro. Hun oudste twee kinderen studeren in Nederland. Een soort Wassenaar, zo duidt hij zijn buurt. Zijn straat grenst aan een armere wijk.'Het maakt deze dagen weinig uit waar je woont. Een vriend van mij in een duurdere wijk, heeft juist veel meer last van de chaos dan ik.'

Sinds de onrust staan ’s nachts op alle hoeken van zijn straat burgerwachten. Die kwamen er op last van het leger maar ook gewoon omdat de bevolking het zelf veiliger vond.

'Uit alle flatjes en straten zijn mannen gekomen, bewapend met messen en knuppels. Op sommige plaatsen hebben ze zelfs hele schema’s gemaakt, met 4 uur op en 4 uur af. Elke avond stoken ze een vuurtje waar ze omheen gaan staan. Af en toe roepen ze naar de volgende straathoek, waar ook weer burgerwachten staan, of de boel daar nog veilig is.’

Buitenlander
Zelf hoeft Strengholt niet ’s nachts de straat op. De Egyptenaren vinden hem te oud voor dit werk. Maar belangrijker nog, hij is een buitenlander en die moeten worden beschermd. 'Ook al woon ik hier 20 jaar, ik blijf hier altijd een buitenlander. Af en toe roepen jochies op straat uit aardigheid 'meneer, welkom in Egypte', en dan denk ik, ja jongens ik ben hier al langer dan jullie.'

Overdag zijn de burgerwachten niet nodig, zegt Strengholt, want dan is het stil op straat. 'Ik blijf veel binnen, met mijn vrouw en dochter. Toevallig hebben we ook nog twee gasten, Nederlandse meisjes van 18 die hier op bezoek zijn, en samen hangen we wat rond.'

Weg uit Egypte
Af en toe komt er iemand langs om afscheid te nemen. Gisteren nog kwam een Amerikaanse vriend op bezoek om te vertellen dat hij toch maar naar huis gaat. Ook veel Nederlanders vertrekken, zegt Strengholt.

'Ik vermoed dat dit komt omdat de scholen dicht zijn. Alle buitenlandse leraren zijn door hun werkgevers gesommeerd Egypte te verlaten. Tsja, als er toch geen school is en de spanningen lopen hier op, dan kunnen ze net zo goed naar huis met hun kinderen.' LEES HIER VERDER

Geen opmerkingen: