maandag 7 februari 2011

Uit mijn boek: arme kinderen in Egypte

Hier een gedeelte uit het boekje over Egypte dat ik bijna af heb. Dit uit een hoofdstuk over kinderen in Egypte:

****

Wie zijn auto bij een garage aflevert ziet daar vaak jonge ventjes die kleine klusjes doen; vaak mogen ze schroevendraaiers of sleutels aangeven aan de mecaniciens die onder de auto’s liggen of die met hun hoofd onder de motorkap gebogen staan. Mohammed hielp wat met mijn auto, als ik die bij mijn garage op Road 9 breng. Hij is een jaar of 12 en vertelt me dat hij per dag 10 pond krijgt van de garage. Daarnaast krijgt hij fooien van de klanten. Niet slecht, en zulke jongens leren al doende een beroep. Jammer dat Mohammed dat geld nu al aan sigaretten uitgeeft.

Ik was een keer bij een welgesteld Egyptisch gezin, Fayik en Nadia, op bezoek. Ze hadden een prachtige penthouse in Maadi. Al snel merkte ik dat een kleine meisje dat daar rondliep niet een van de kinderen van het echtpaar was maar een hulpje in de huishouding. Het meisje was nog geen 10 jaar oud, en bleek in een kast te mogen slapen. ‘We helpen haar ouders op deze manier; Dat zijn arme boeren die niet voor haar kunnen zorgen’, vertelde Fayik me met een trotse blik in zijn ogen. Hij meende werkelijk de wereld een gunst te bewijzen met zijn generositeit. Fayik is een nette man, maar veel meisjes in zulke omstandigheden worden niet alleen als Assepoester maar ook seksueel misbruikt. De positie van zulke meisjes is verschrikkelijk slecht.

Seksueel misbruik van jonge meisjes komt veel voor in Egypte. Onlangs zag een Amerikaanse vriendin van ons dat achter een grote vuilcontainer een man, gewoon bij daglicht, een jong meisje van rond de vijf jaar stond te misbruiken. Toen onze vriendin hem woedend iets toeriep stopte hij snel. Het meisje holde geschrokken terug naar haar huis, even verderop. Haar vader en moeder zaten op de stoep te lachen en waren blijkbaar gewend hun dochter te ‘verhuren’. Zo schaamteloos kom je het gelukkig zelden tegen, hoewel het niet vreemd is om jonge meisjes aangeboden te krijgen voor een uurtje.

Geen opmerkingen: