woensdag 2 februari 2011

Keert de rust nu terug in Egypte?

Dat het internet weer terug is, voelt als normalisatie van de situatie in Egypte. Op straat in onze wijk is het rustig. De verkeerspolitie was vanmorgen weer terug. Wil de overheid ons zo voorbereiden op de terugkeer van de eerste officieren van de recherche - de 'normale' politie? Ik sprak op straat een paar lui die me vertelden dat de politie in burger van de de gehate Amn al-Dawla (Staatsveiligheid) zich niet durft te laten zijn. 'We zijn niet langer bang voor ze', is het gevoelen. 'En dus zijn ze nu bang voor ons.'

Tanks van het leger beheersen nog steeds de toegangspunten tot onze wijk Maadi. Dat schept een mate van veiligheid, hoewel het leger niet overal tegelijk kan zijn. Daarom gaan burgerwachten door om de straten in de nacht te bewaken. De straten zijn vervuild omdat normale straatvegers al een week weg zijn. Er ligt extra veel vuil, stenen en takken, omdat de brugerwachten op elke straathoek roadblocks hebben geschapen met alle mogelijke rommel.

Ik zal doorgaan met jullie hier op de hoogte te houden. Wat een enorm aantal volgers zijn er bijgekomen via Twitter deze dagen. Sorry als ik niet op jullie vele commentaren op mijn blog en via twitter reageer. Ik werk me even in de rondte om 2500 emails van de afgelopen week weg te werken. Hartelijk dank voor alle aardige blijken van medeleven.

Die foto van die burgerwacht, dat is pure fake natuurlijk. Ik sta er dapper bij alsof ik de wijk bewaak. De Egyptenaren in mijn straat willen helemaal niet dat hun 'gast',de buitenlander, zich daarmee vermoeit. 'Gaat u maar rustig slapen meneer...'

Geen opmerkingen: