Mozes stond op het punt zijn volk, na tientallen jaren van woestijnervaring, een nieuwe land, een nieuwe tijd binnen te brengen. Wat waren zijn laatste woorden? Een mooie vraag voor Egypte, dat zich ook op zo'n punt voelt staan. Wat er ook veranderen gaat, Egypte zal een ander land zijn. Wat is het advies?
Mozes zegt: Kiest dan het LEVEN. Hoe doen we dat? Hoe kan Egypte dat doen? Hoe doen wij dat persoonlijk, en in onze gezinnen, in onze kerk? Mozes zegt: Heb God lief, en houd jeaan zijn geboden. Op die manier kies je voor het Leven.
Jezus noemt zichzelf het Leven, en hij vraagt ons dat we hem volgen als we het ware Leven (van eeuwigheiskwaliteit) wensen. Daarmee maakt hij zichzelf, niet de wet, tot het criterium. Dat wil niet zeggen dat de wet geen betekenis heeft. Jezus ontdoet in de Bergrede de wet van de vele lage van rabbijnse interpretatie die van de wetten van Mozes een knellende sharia hadden gemaakt.
** In de Bergrede begint Jezus over elkaar als mensen niet minachten maar liefhebben. Over zelf het initiatief tot verzoening te nemen als je weet dat een ander een hekel aan je heeft.
** Jezus noemt huwelijkstrouw en je aan je woord houden. Niet alleen maar omdat het moet, maar van harte.
** En hij zegt dat we eerlijk moeten zijn. Ja is ja, nee is nee.
Wat een advies aan een volk op de grens van een nieuwe tijd. De onderlinge haat in Egypte is groot, en doen wat je zegt en zeggen wat je doet is ongewoon. De corruptie zit in alle lagen van de samenleving, op alle terreinen van het leven. Een christelijk geloof over God die zichzelf offerde voor anderen is wat dit land nodig heeft. Een samenleving waar een bereidheid is om de belangen van de ander voor je eigen belang te laten gaan, is beter voor iedereen.
Mijn vriend Mina, een Kopt uit Alexandrie, schreef me dit van de week:
We are always talking about the corrupt regime, but deliberately forgetting that the Egyptian society is also corrupted. If we want to do away with the system with all its symbols we also have to start now to liberate society from the corruption that is bound to the mind. Because if this revolt frees us from the system without breaking us free from societal corruption and the crisis in our mind the next regime will be worse.
De corruptie moet verbannen uit ons hart en uit onze samenleving. De corruptie van disrespect voor mensen, van je niet aan je woord houden, van financieel bedrog.
Als christenen in Egypte zijn we geroepen om een beter voorbeeld te geven, een voorbeeld dat dit land kan helpen om zijn morele prioriteiten te stellen voor de nieuwe tijd. Dat is het voorbeeld van God liefhebben en Jezus radicaal volgen.
2 opmerkingen:
Gaat zeker een mooie preek worden,vooral te hopen is dat de lieden die nu "Dood aan Moebarak" "en Hang Moebarak op" blijven roepen het zullen horen.
Ik las net dat het Egyptische leger in gaat grijpen als de protesten door zullen gaan.De us marine is al in het suezkanaal.
Over de corruptie van "ons eigen hartje" las ik net dat er vele niet westerse allochtone bijstandtrekkers tegen de lamp gaan lopen.Een Turks echtpaar dat al 25.000 euro bijstand ontving blijken in het bezit te zijn van een appartementen complex.Een ander stel bezat 9 appartementen,3 werkplaatsen,2 meubelzaken,4 percelen bouwgrond,3hectare landbouwgrond.Maar liefs 40% van de niet westerse allochtonen in ons land zijn bijstandtrekkers.
Zijn er ook in de koran gedeelten die gaan over de corruptie van het hart?
I ben heel veel in Egypte en voor ik vertrok naar België (administratieve redenen) kwam ik tot de conclusie: maa fish karaama, geen waardigheid, corruptie alom, bedrog alom. Misschien kan dit nu veranderen
Een reactie posten