donderdag 6 januari 2011

Vanavond solidair naar de kerstdienst in Maadi

Vanavond vieren de Kopten overal in Egypte hun kerst - waar we in het westen Driekoningen vieren. Ondanks de dreiging die veel Kopten voelen, zullen ze vanavond meer dan ooit tevoren naar hun kerken gaan om hun vastberadenheid en geloof te uiten.

Deze kerstnacht is elk jaar een moment voor moslimse ministers en gouverneurs en burgemeesters om hun gezicht in die kerkdiensten te laten zien, als uiting van solidariteit. Naast hen hebben deze keer veel andere moslims toegezegd de nachtdiensten met de christenen mee te vieren, om solidariteit te tonen en om terroristen een boodschap te sturen dat als ze kerken aanvallen, ze ook moslims treffen.

Ik ga vanavond ook naar de nachtmis in de Koptisch-Orthodoxe Mar Morcos kerk (zie foto) in mijn wijk. Het zijn immer mooie diensten, en ik laat nu graag mijn solidaire smoelwerk zien. Doe ik mijn priesterboordje bij om. Nu maar hopen dat ik me door de hordes van politie en leger kan worstelen om bij de kerk te komen.

Geen opmerkingen: