zondag 2 januari 2011

Paar vragen bij aanslag op kerk in Alexandria

De christenen in Egypte zijn nog steeds in een staat van schok en van woede over de aanslag op een kerk in Alexandrie gisteren. We waren als gezin in Alexandrie op het moment van de aanslag, omdat ik moest lesgeven. Mijn vertaler kwam niet opdagen omdat een paar van zijn familieleden in het ziekenhuis lagen; ze waren getroffen bij het verlaten van de kerk na de nachtmis. Hadden elkaar net een gezegend nieuwjaar gewenst, vermoed ik.

In de regeringskrant Al Ahram beschuldigt Hani Shukrallah de miljoenen gematigde moslims in Egypte, en ik denk dat zijn woorden waar zijn. Er heerst een minachting voor Kopten in Egypte waar de honden geen brood van lusten. Het wachten is dus op de volgende aanslag.

Wat hoor ik van mijn eigen Anglikaanse bisschop? Omwille van de veiligheid moeten er rond de kerken beveiligingscameras worden opgehangen van de politie. Net wat we nodig hebben, meer controle. Wat hebben we eraan? In het klimaat van Egypte, waarin al zo vaak met aanslagen is gedreigd, was gisteren bij de kerk waar 1000 mensen waren, geen politie te bekennen. Is het een wonder dat de Kopten hun eigen politie niet vertrouwen? Waarom waren die er niet? "Waarom waren ze een uur voor de aanslag naar huis gegaan?" vragen boze kerkleden zich af.

Waarom hebben de Egyptische autoriteiten meteen onzinnige dingen gezegd als: 'Dit is een aanslag op alle Egyptenaren?' Kunnen ze het niet door hun strot krijgen om te zeggen dat dit een aanslag van Moslims tegen Kopten was?

Waarom Israel en Iraq erbij halen? Waarom meteen suggesties dat sprake moet zijn van buitenlandse terreur? Is het te moeilijk om te erkennen dat hier gewone Egyptenaren achter zitten?

Ontkennen, dat is waar de overheid hier bekwaam in is. Struisvogelpolitiek. Probleem oplossen of de Kopten beschermen? Welnee. De overheid wil niet de indruk wekken dat het de kant van de minderheid zou kiezen die elke keer het haasje is. Minderheden hebben minder rechten, en moeten zich maar rustig houden of gewoon Egypte verlaten.

Video van The Telegraph
in de kerk op moment van aanslag

10 opmerkingen:

Free Orthodox Mind zei

The case is very complicated:
1. Quranic Verses urge people to go and kill the infidels
2. A dictatorship government that led the country to deep economic problems which in turn led the country to poverty and radicalism
3. Ignorance and uneducated are the main aspect of 90 percent of the Egyptians

The question: How to get rid from all of these specially with a population of 85 million?!!!

Unknown zei

Thank you, Free Mind, keep us updated!
Did you see article by Hani Shukrallah in Al Ahram Online? Excellent! Here: http://bit.ly/hif2sz

Paul Miller zei

Sterkte Jos, met deze ellende.

Anoniem zei

Today i did meet some muslims on the internet that reacted that angry and evil, that demonic posession is the only thing that i know that fits with their behaviour. Just out of the blue they wanted me to know that all Copts needed to be eliminated, and that Alexandrie was just a step of many steps. I think, that more trouble is going to follow. If the bible would not have prophetized these things to happen in the end times, i would feel desperate. Now i know that bible is right, and now i live with the big questionmark "Why does God allow this huge amount of evil....why does not he temper it somewhat?". This is the beginning of the end. Be ready, because no one knows when the end exactly will be. No one knows his personal last day, nor does he know the last day of all days.

God bless you all. Be strong!

Jos? Wat does God want form us: To fight evil. Or go and stand in line for an executions, and pray for who kills us?.....We will face difficult decisions.......and we will see another prophecy coming true: People will value gods laws low, and love between people will cool down.

What to do?

Kind regards

Rinus

Unknown zei

Eh Rinus, je leest nu wel erg veel in deze gebeurtenis. Hoe weet je dat dit 'het begin' is? Begin waarvan?

Je denkt toch niet serieus dat de 6 miljoen Kopten geexecuteerd gaan worden?

JanWillem zei

Hey Jos, heb je dit artikel gelezen? Er komt nog een collega van je langs...

http://www.trouw.nl/religie-filosofie/nieuws/religie/article3362373.ece/_rsquo_Christenen_hadden_een_lesje__verdiend_rsquo__.html

Unknown zei

Ja heb ik gelezen, dank je dat je aan me denkt ;-)

Kees zit in Zuid Egypte momenteel, zie ik. Ik kan me wel vinden in zijn artikel.

Aigyptos zei

"Je denkt toch niet serieus dat de 6 miljoen Kopten geexecuteerd gaan worden?"

Met de Armeense en Aramese genocide in het achterhoofd, de moord op 2,5 miljoen mensen... Nobody knows. Als de Moslimbroederschap zijn ware gezicht laat zien...

gert zei

Zolang die verderfelijke koran niet tot donald duck formaat is terug gebracht blijf je deze ellende houden,en niet alleen in Egypte.
Er staan ook ongeveer 7miljoen moslims uit Bosnie,Albanie,Macedonie,Servie en Montenegro te trappelen om ons Europa te overspoelen.

Karel Martel is dood.

Anoniem zei

Jos

6 miljoen is veel meer dan ik dacht. Daar loop je niet zo maar overheen inderdaad.

Maar wat ik bedoelde is: De grimmigheid wordt internationaal groter. En als je een paar van die extreme gasten gesproken hebt dan weet je dat ze tot alles in staat zijn. Ook maken ze elkaar gek. Vereder zijn er te veel "gematigden" die het allemaal zo erg niet vinden. Ze "genieten" in stilte van wat ze classificeren als "wil van allah".

Ik zal je hier maar besparen je wat geluidstrAcks te sturen, of teksetn te posten uit internationale chatrooms. Er zijn muslims die aan dit soort gebeurtenissen intens plezier beleven. Het is onvoorstelbaar. Ik begin nu pas te beseffen hoe kwaadaardig het kwaad kan zijn.

Ik blijf er bij dat ik nog steeds denk dat de zaak aan het escaleren is.

Gods zegen toegewenst

Rinus