zondag 23 januari 2011

Gaat Egypte deze week massaal demonstreren?

Via Facebook hebben tienduizenden Egyptenaren toegezegd dat ze dinsdag aanstaande gaan demonstreren tegen marteling, armoede en corruptie. Dinsdag wordt de Dag van de Opstand genoemd. Het gaat heel interessant worden om te zien of er inderdaad serieus protest gaat ontstaan hier in Egypte. De zeer populaire Mohammed ElBaradei, voormalige directeur van de nucleaire waakhond van de Verenigde Naties, heeft gezegd dat Egypte een opstand als die in Tunesie nodig heeft.

Of er inderdaad tienduizenden de straat opgaan is maar de vraag. De vrees voor de harde hand van de politie en het leger is groot. Dinsdag heeft overigens heel Egypte vrij - het is Politiedag.

Vandaag zag ik een kleine demonstratie tegenover het hoofdkantoor van de ten onrechte zo genoemde Nationale Democratische Partij (NDP) in de binnenstad van Cairo. De afgelopen dagen hebben zes Egyptenaren zich in brand gestoken - een van hen overleed aan zijn verwondingen. De wanhoop is groot.

1 opmerking:

Paul Miller zei

Nou, één tip van mij dan maar. Blijf lekker binnen zou ik zeggen. Ik kan niet inschatten in welk opzicht Egypte anders is dan Tunesië, maar mijn gevoel zegt me dat de bevolking in Egypte minder goed georganiseerd is en minder weerbaar dan in Tunesië. En de kernvraag is natuurlijk, welke kant kiest het leger in een dergelijke crisissituatie?