dinsdag 3 augustus 2010

Zijn we een natie van clowns geworden? Minderheidskabinet

Dat het CDA en de VVD denken met een minderheidskabinet te kunnen te regeren, vind ik een interessante optie. Zo maken we in Nederland ook mee hoe zoiets functioneert. Het lijkt me werkelijk bijzonder smakelijk om te zien wat er gaat gebeuren. Wie kan op dit moment overzien hoe dit gaat aflopen?

Wat ik me afvraag is wat voor afspraken CDA en VVD onderling maken. Ze denken toch niet dat Wilders en zijn mensen gewillig stemvee zijn en blijven? Misschien de eerste twee weken, maar daarna? De PVV zal zijn unanieme stemgedrag zeer duur verkopen, en er is maar een kleinigheidje nodig – bijvoorbeeld één ontevreden PVV Kamerlid - en we koersen linea recta op nieuwe verkiezingen aan.

Gaan VVD en CDA ervan uit dat er spoedig nieuwe verkiezingen komen? Ik kan me niet voorstellen dat de strategen in de partij deze dagen daar niet veel over peinzen. Hopen ze misschien dat ze, in de korte tijd dat een minderheidskabinet beschoren is, zichzelf genoeg kunnen profileren om sterker uit nieuwe verkiezingen te komen?

Wat ik van harte hoop, is dat VVD en CDA met elkaar afspreken dat korte metten wordt gemaakt met de PVV en Geert Wilders als die niet met fatsoen optreden binnen en buiten de kamer. Laten VVD en CDA absoluut samen optrekken, en geen millimeter ruimte bieden voor het bekende disrespect van Wilders voor groepen mensen en hun godsdienst.

En laten VVD en CDA daadkracht en leiderschap tonen in de Tweede Kamer, als de camera's aanstaan. Waar het gaat om bezuinigingen, een nieuw economisch elan, en om immigratie, integratie en kwesties van asielzoekers moeten CDA en VVD een ferme koers varen. Niet omdat Wilders dit wenst, maar omdat dit nodig is.

Als Rutte en Verhagen daarin slagen, en als Wilders zich intussen duidelijk genoeg profileert als de clown die hij is, dan zou dit wel eens prima kunnen uitpakken voor de respectabele politiek in ons land... Tenzij we intussen een natie van clowns zijn geworden. En daar ben ik wel een beetje bang voor.

4 opmerkingen:

Monique zei

Heeft dan niemand door waar Wilders mee bezig is?
Hij laat het kabinet zo vallen en bij de volgende verkiezingen haalt hij alle stemmen binnen, want Nederland is een natie van clowns geworden. De mensen in ons land zijn nog dommer als Bassie van Adriaan. Waar gaat het naar toe met dit land?

Unknown zei

Je zou best gelijk kunnen hebben Monique. En ik denk dat de heren en dames bij het CDA en de VVD hier terdege rekening mee houden.

Paul Miller zei

Wat Bos al niet op z'n geweten heeft. Nee, ik ben meer en meer van mening dat Rutte degene is die de grootste risico's neemt. Hij had toch makkelijk voor 16 miljard kunnen gaan en zo de PvdA inpalmen? De PvdA is groot in het land en de grote steden. Als Fitna II straks komt, wordt Nederland Wilders vast zat. Niemand zit te wachten op zoiets idioots als kopvoddentax. In Amsterdam nemen de hoofddoeken weer dramatisch toe. Niet uit overtuiging, maar uit protest en om slachtoffer te kunnen spelen. Nederland wordt echt wel wakker, daar heb ik nog steeds vertrouwen in. Wilders zijn politiek vergroot het probleem; hij kweekt martelaren. Die man is gewoon getraumatiseerd en straks gaan de ogen open.
Nu moet het tweespan er maar komen en we wachten en bidden voor blunders van Wilders.

wvanderwolf zei

De komst van "een Wilders" in ons politieke bestel is niet te voorkomen. Was hij het niet geweest die was opgestaan, dan wel een ander.

En dat niet zonder reden. De Islamisering van Europa (en Nederland dus) neemt steeds meer toe. Dat zijn gewoon de feiten. Moeten we dan maar bang zijn voor de Islam en moord en brand schreeuwen? Nee... dat pertinent niet!

Maar dat er mensen zijn die daar (grote) moeite mee hebben is vanzelfsprekend. De leegloop bij het CDA is daar dan ook een schrijnend voorbeeld van.

Als het CDA zelf het hete onderwerp "Islamisering" eerder op de politieke agenda had gezet dan had zij nu niet zo haar vingers gebrand.

Vrijheid van Godsdienst en Onderwijs in ons land zijn ons alles waard en tevens de moeite waard om voor te vechten.

Maar dat betekend niet dat we geen oog moeten hebben voor ideologieën in ons land die het niet zo nauw nemen met de rechten van mensen. Iemand die de ideologie van Islam een vredelievende ideologie noemt die heeft het volgens mij nog niet helemaal door getuige alles wat er buiten onze grenzen gebeurd (bv Egypte).

De komst en groei van de Islam heeft in Europa (grote) verdeeldheid gebracht. Ik merk tegenwoordig op internet heel duidelijk dat als je zegt tegen de Islam-ideologie te zijn dat je dan al heel snel voor een Fascist, Xenofoob of een Racist wordt uitgemaakt door de linkerflank van het politiek spectrum. Te gek voor woorden!

Alsof je met zo'n stellingname de moslim zelf niet meer als mens zou accepteren of serieus zou nemen. Betekend dat dan ook dat ik zeg: "Er zijn geen fijne moslims!" Nee... dat zeg ik helemaal niet! Maar nee... dat mag in Nederland niet gezegd worden! Da's niet Politiek Correct...

Mocht het tot een (minderheids)kabinet komen met VVD, CDA en PVV dan ben ik in ieder geval blij met mijn stem op de CDA... Die is dan niet voor niets geweest :-)

Bij RTL.nl melden ze overigens dat:

"Ongeveer vijftien tot twintig CDA'ers het afgelopen weekend bij het partijkantoor hebben gemeld dat zij hun lidmaatschap willen opzeggen, nu het CDA gaat onderhandelen met de PVV en de VVD." en "Zeventien procent overweegt bij zo'n kabinet het lidmaatschap opzeggen."

Nou... volgens mij moet het niet gekker worden. Waar gaan deze leden (christenen?) nu heen? Het zal vast geen CU òf SGP worden!

Ik geloof dat de komende jaren ook binnen het christelijke politieke landschap de neuzen weer dezelfde kant op moeten wijzen. Dat daarvoor 'een Wilders' gebruikt wordt is volgens mij onontkoombaar.

Dus ik zou voor wat betreft de opgestapte CDA-leden willen zeggen:

Opgeruimd staat netjes!

Groet,
Walter