zaterdag 21 augustus 2010

Dieven Van Gogh opgepakt op vliegveld Cairo

Vandaag is uit het Mahmoud Khalil museum in Cairo een Van Gogh gestolen, maar ook weer terecht. Dat maakte zojuist de minister van cultuur, farouk Hosni, bekend. Het gaat om ‘Vaas met Bloemen’, zoals dit schilderij op de website van het museum wordt genoemd. Twee Italiaanse dieven werden enkele uren na de diefstal met het schilderij betrapt op de luchthaven van de Egyptische hoofdstad. Dit klinkt alsof het om twee enorm stupide Italianen gaat - of er zit wat meer achter. Te mooi om waar te zijn.

4 opmerkingen:

Jaap zei

Je maakt jezelf wel verdacht:
- hoe kan het schilderij op je site komen als je deze niet in bezit hebt?
- een Nederlands schilderij in Egypte, terwijl jij ook Nederlands bent in Egypte
- jij bent een geestelijke en Van Gogh is ook in bepaalde mate een geestelijke geweest (heeft kort theologie gestudeerd, een korte opleiding tot zendeling gedaan en actief geweest als lekenprediker onder mijnwerkers)
- kort geleden heb je een stukje geplaatst over corruptie in Egypte en je suggereert hier dat het door corruptie helemaal niet zo heel moeilijk is om een schilderij te stelen, daarmee verraad je de methode van hoe je het schilderij hebt gestolen
- een normale Egyptenaar zal een Van Gogh niet erg interesseren, dus moet het wel een buitenlander zijn geweest. Jij voldoet aan dit criterium.

Dus ontken het maar niet: je hebt het schilderij gewoon zelf gestolen en probeert door dit stukje te plaatsen de bewondering en erkenning te oogsten van je geniale misdaad zonder jezelf expliciet als dader bekend te maken! ;-)

Unknown zei

haha... zoals de waard is...

Ik schreef voor het ref dagblad eens een artikel over hoe makkelijk het is om oude spullen uit tijd farao's illegaal te kopen in Egypte. Nu werkte toevallig een medewerkster van het Egyptisch Museum voor oudheden(een archeologe) bij me thuis als schoonmaakster.

ik vroeg haar: kan ik spullen uit de kelders van t Egyptisch Museum kopen? Ze schrok enorm van de vraag: 'maar dat mag niet dat is illegaal!' na 3 seconden: 'maar ik kan je wel in kontakt brengen met iemand...'

Jaap zei

Kijk, nog een aanwijzing. De misdaad is al bijna opgelost.

Unknown zei

Ik ontken alles. Ik bel mijn advocaat.