donderdag 7 juli 2011

F* yer motha.... nette Egyptische jochies

Vorige week liepen een paar jochies op straat voor mijn huis, met stenen in hun hand. Nee, dit was geen opstand zoals op Tahrir, maar slechts een poging mangos uit mijn boom te gooien. Nu heb ik al lang geleden het idee opgegeven dat ik mangos van mijn eigen boom kan eten; ze worden allemaal gesnaaid. Maar stenen op mijn auto wil ik niet.

Deze jongens waren de kwaadste niet; toen ik ze vriendelijk verzocht te zorgen dat de stenen niet op mijn auto terecht zouden komen, vroegen ze of ze mangos uit de tuin mochten pakken. Nou nee, ik had geen zin om die jongens in mijn tuin te hebben.

Maar het waren doorzetters, en ze waren beleefd. "Meneer, we willen het heel graag..." Ze smoesden wat omdat ze hadden geleerd hoe ze in het engels heel beleefd iets moesten vragen. Heel vriendelijk keken ze me aan, "Please mistr, manga... f*ck yer motha".

Het kostte me een paar seconden om te beseffen wat ze zeiden. Nee, doe maar niet. Maar ik lachte me rot. Hun oudere broers hadden ze wijs gemaakt wat ze moesten zeggen in beleefd Engels. Ze waren zich totaal niet bewust dat ze me nogal beledigden. Ik joeg ze lachend weg.

Overigens, eerder maakte ik wat filmpjes over onze mango-perikelen
En ook over het oogsten van die vruchten door mijn tuinman een artikel

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Geachte Jos Strengholt
Misschien overreageer ik en schiet ik met kanonnen op muggen, maar volgens de Oumm al-Kitab is alles op deze wereld bezit van de mumineen, ook alles in dar al harb. U woont notabene in dar al deen. De versregel beneden geldt des te meer voor de vruchten in uw tuin.
33: 27. Waawrathakum ardahum wadiyarahum waamwalahum waardan lam tataooha wakana Allahu AAala kulli shay-in qadeeran
33: 27. En Hij deed u hun land, huizen en hun rijkdommen erven en ook een land waarop gij nog nooit een voet had gezet. Allah heeft macht over alle dingen.
Ik bewonder uw goede humeur. Dat u er om kunt lachen. Is leven in dar al deen voor een kafir het dulden van onverdraagzaamheid en lachen als een boer die kiespijn heeft? Mijn oprechte bewondering voor de kafirs die in dar el deen leven. Ik hoop dat dar al harb gevrijwaard blijft van al dit fraais.
Ten aanzien van de jongetjes kan men nog stellen dat ze nog niet weten wat ze doen. Met hun oudere broers is het andere koek. Die weten wel degelijk wat ze doen.
3: 28. La yattakhithi almu/minoona alkafireena awliyaa min dooni almu/mineena waman yafAAal thalika falaysa mina Allahi fee shay-in illa an tattaqoo minhum tuqatan wayuhaththirukumu Allahu nafsahu wa-ila Allahi almaseeru
3: 28. Laat de gelovigen geen ongelovigen als vrienden verkiezen boven de gelovigen - en wie dat doet heeft geen deel aan Allah, tenzij gij u zorgvuldig voor hen hoedt. En Allah waarschuwt u voor Hemzelf en tot Allah zullen allen wederkeren.
3: 118. Ya ayyuha allatheena amanoo la tattakhithoo bitanatan min doonikum la ya/loonakum khabalan waddoo ma AAanittum qad badati albaghdao min afwahihim wama tukhfee sudooruhum akbaru qad bayyanna lakumu al-ayati in kuntum taAAqiloona
3: 118. O gij die gelooft, neemt buiten uw volk geen ander tot intieme vrienden; zij zullen niet in gebreke blijven u te benadelen. Zij houden van leedvermaak. Nijd laten zij blijken en wat hun innerlijk verbergt is nog erger. Wij hebben u onze geboden duidelijk gemaakt, indien gij ze wilt begrijpen.
5: 51. Ya ayyuha allatheena amanoo la tattakhithoo alyahooda waalnnasara awliyaa baAAduhum awliyao baAAdin waman yatawallahum minkum fa-innahu minhum inna Allaha la yahdee alqawma alththalimeena
5: 51. O, gij die gelooft, neemt de Joden en de Christenen niet tot vrienden. Zij zijn elkanders vrienden. En wie uwer hen tot vrienden neemt, is inderdaad één hunner. Voorwaar, Allah leidt het overtredende volk niet.
5: 80. Tara katheeran minhum yatawallawna allatheena kafaroo labi/sa ma qaddamat lahum anfusuhum an sakhita Allahu AAalayhim wafee alAAathabi hum khalidoona
5: 80. Gij zult velen hunner de ongelovigen tot vrienden zien nemen. Waarlijk slecht is hetgeen zij voor zichzelf deden zodat Allah toornig op hen is geworden en zij zullen in de straf verblijven.
Het gaat zelfs nog verder. Dit doet me denken aan verhalen uit de tijd van Stalin en Hitler waarin kinderen hun ouders die zich ongunstig over het regime hebben uitgelaten hebben verraden.
9: 23. Ya ayyuha allatheena amanoo la tattakhithoo abaakum wa-ikhwanakum awliyaa ini istahabboo alkufra AAala al-eemani waman yatawallahum minkum faola-ika humu alththalimoona
9: 23. O gij, die gelooft, neemt uw vaders en uw broeders niet tot vrienden als zij ongeloof boven geloof verkiezen. En wie onder u met hen bevriend is behoort tot de overtreders.
Aan de andere kant, er valt voor toeristen veel te genieten van Egypt where it all begun (een reclame slogan van de Egytische VVV) of van Tunesië met zijn prachtige stranden, of Turkije met zijn prachtige moskee, de Hagia Sophia.
Hoogachtend,
Alf Mulhid

Unknown zei

Ja nu schiet je wel een beetje met een kanon op een mug :-)

Er zijn in Egypte inderdaad moslims die zich gedragen of ze de bezitter van alle dingen zijn. Maar gelukkig vinden de meeste moslims dit onzin.

Belangrijker: de Egyptische overheid heeft een heel andere visie op bezit. En daarbij heeft een moslim geef recht op mijn mango, zolang die mangi in mijn tuin ligt.

Als kafir in dit Egyptische land heb ik het zo slecht niet hoor.

Je beandering: neem een stel koranteksten en pas dat toen - botst gewoon enorm met de werkelijkheid. Zelfs de zeer sjaria-getrouwe moslims waardoor ik behoorlijk omringd ben in mijn wijk, zijn echt niet van mening dat ze bijvoorbeeld mijn auto zomaar mogen pakken omdat ik geen moslim ben.

Belanrgijker dan een paar Koranteksten of hadithteksten te nemen, is te zien hoe moslims die vandaag de dag uitleggen. En dan moet je niet kijken naar hoe de meest aggressieve misdadigers dat doen, maar naar instellingen als al-Azhar e.d.

Anoniem zei

Geachte Jos Strengholt
Dat van het schieten op muggen met kannonen geldt enkel voor het stelen van manga’s door rotjochies. Het geldt niet indien er achter het gedrag van de jochies een ideologie steekt, doorgegeven door vaders en oudere broers zonder dat de jochies zelf beseffen dat ze handelen naar de ideologie.
U zegt: “Er zijn in Egypte inderdaad moslims die zich gedragen of ze de bezitter van alle dingen zijn. Maar gelukkig vinden de meeste moslims dit onzin.”
Van gelovigen van een religie wordt verwacht dat ze zich aan de kernideeën van dat geloof houden. De qur’an en hadith teksten zijn wel de basale waarheden van het mohammedanisme. Iemand die haar qur’an, hadiths en sira kent is bijv. Salwa al-Mutairi.
U zegt: “Belangrijker: de Egyptische overheid heeft een heel andere visie op bezit.”
Gelukkig maar. De Egyptische regering is het kalifaat niet. De afgezette rais was geen kalief, anders was hij niet afgezet.
U zegt: “Als kafir in dit Egyptische land heb ik het zo slecht niet hoor.”
Een pragmatische leiding heeft er belang bij om kafirs vriendelijk te bejegenen, al is het maar uit economische overwegingen (toerisme) en zeker Westerse kafirs. Zelfs in Saudi Arabië krijgen westerlingen een preferente behandeling omdat ze know how bezitten waarover de Arabieren nauwelijks beschikken. Dit in tegenstelling tot de werknemers en werkneemsters uit de derde wereld, die soms als slaven worden behandeld, getuige het lot van Ruyati binti Satubi. Haar wanhoopsdaad kostte haar letterlijk de kop.
U zegt: “Je benadering: neem een stel koranteksten en pas dat toe - botst gewoon enorm met de werkelijkheid.”
Ik krijg de indruk dat u mijn benadering een goedkope truc vindt. Hier ben ik het principieel met u oneens. Ik ben ervan overtuigd dat het de enige benadering is. Wat is het mohammedanisme anders dan qur’an en de sunna van de profeet (sahih hadiths en sira). Het staat wat er staat. Dit zijn wel teksten, door het mohammedaanse Opperwezen zelf zijn geschreven. Iemand die het christendom bespreekt zonder ook maar een leer bijbelteksten te citeren, kan dat? Of het hinduisme zonder naar de Maha Bhrata te verwijzen? Je confronteert een samenleving met de voor haar sacrosancte teksten die haar ten diepste hebben gevormd gedurende 1400 jaar. Indien die werkelijkheid botst met de heilige teksten dan des te erger voor de werkelijkheid volgens de optiek van Sayyid Qutb en Hassan al-Banna.
U zegt: “Belangrijker dan een paar Koranteksten of hadithteksten te nemen, is te zien hoe moslims die vandaag de dag uitleggen.”
Ik neem de vrijheid om het in dezen volstrekt met u van mening te verschillen. Voor de umma, de mumineen is er NIETS BELANGRIJKER dan qur’an en de sunna. En tsja, interpretatie wat valt er te interpreteren als je bijv. met Sura 9:5 of met sura 9: 111 geconfronteerd wordt.
U zegt: “Zelfs de zeer sjaria-getrouwe moslims waardoor ik behoorlijk omringd ben in mijn wijk, zijn echt niet van mening dat ze bijvoorbeeld mijn auto zomaar mogen pakken omdat ik geen moslim ben.”
De shari’a getrouwe mumineen gaan uit van deze procedure: Biedt de kafirs aan om zich te bekeren (daw’a). Bij weigering volgt er totale jihad met als consequentie vernietiging of slavernij. Een uitzondering vormt de ahl al kitab, die krijgen een verdrag aangeboden om onder bescherming van de mumineen te leven in totale onderworpenheid, in willige onderworpenheid tegen betaling van de jiziya. Door de zwakheid (wetenschappelijk, technologisch, militair) van de Umma en het feit dat er op dit ogenblik geen kalief in functie is, kan deze procedure nog niet in zijn oogverblindende puurheid gerealiseerd worden; gelukkig maar.
Met oprechte hoogachting
Alf Mulhid