donderdag 23 september 2010

Hoge boete Egyptische patriarch omdat hij huwelijk weigert in te zegenen

De Egyptische Koptisch-Orthodoxe patriarch Shenouda III is veroordeeld tot het betalen van LE 150.000 (ongeveer 20.000 euro) schadevergoeding door het Administratief Gerechtshof in Cairo. Hij weigert namelijk het huwelijk van Magdi William in te laten zegenen. Deze zakenman is gescheiden van de filmster Hala Sedki, en wil hertrouwen. Hij kan zonder probleem een burgerlijk huwelijk sluiten, maar eist ook een kerkelijke inzegening. Omdat de paus dit weigert heeft William 5 miljoen pond schadevergoeding geeist, vertelde paus Shenouda enkele weken geleden toen ik het voorrecht had hem te bezoeken.

De Egyptische kerk erkent het recht op echtscheiding en hertrouwen niet. William had dus een rechtszaak tegen Shenouda III aangespannen. Het kantoor van de Egyptische kerkleider geeft aangekondigd in hoger beroep te gaan. De kans dat in hoger beroep de kerk wordt vrijgepleit van het betalen van schadevergoeding is groot, omdat in hoger beroep de politiek doorgaans een grotere rol gaat spelen. De overheid weet ook wel dat dit soort inmenging van de staat in de interne aangelegenheden van de kerk niet acceptabel is, en dat het zeker in de rest van de wereld niet goed valt.

24 opmerkingen:

Anoniem zei

Op welke grond werd de schadevergoeding toegekent?

Unknown zei

ik heb geen reden gehoord maat laat zich raden: 'meneer William heeft recht op een huwelijkssluiting, dus de kerk handelt in strijd met zijn rechten door dat niet doen doen. Dus moet hem schadevergoeding geven voor aangedaan leed...'

Jaap zei

Doet de Koptische Kerk helemaal niet aan echtscheidingen en hertrouwen na een scheiding, of zijn er uitzonderingen? Hoe zit dit eigenlijk bij de Anglicanen?

Unknown zei

HA JAAP
Alleen in heel uitzonderlijke gevallen doet de Koptische Kerk aan echtscheiding. Maar herrouwen met iemand die gescheiden is, is taboe. In lijn met hoe de bijbel daar over spreekt toch?

Anglicanen? Ik weet niet van hertrouwde lui in Egypte. Zal er mijn bisschop eens naar vragen. Maar op internationaal vlak doet iedereen zoals goed is in zijn (of haar) eigen ogen.

gert zei

Die Jos,dat is lachen hij gaat fff vragen hoe het zit.

Nota-bene de Engelse koning Hendrik de V111 de bedenker van de anglikaanse kerk had 6vrouwtjes 2 liet hij letterlijk een koppie kleiner maken en toen hij van 1 niet mocht scheiden van de kath.kerk begon hij z'n eigen kerkje...de anglikaanse dus.

Jos jij studeerde toch geschiedenis?

Jaap zei

Wel boeiend hoe hier in verschillende kerken over gedacht wordt. De Rooms-katholieke kerk doet niet aan echtscheiding, maar kan in sommige gevallen wel een vroeger voltrokken huwelijk nietig verklaren. De Oosters-orthodoxen doen wel aan echtscheiding (max. 2 keer) en hertrouwen, maar de huwelijksvoltrekkingen worden geloof ik wel steeds soberder als mensen scheiden en hertrouwen.

Opvallend vind ik dat in sommige laag-liturgische kerken (reformatorisch, baptisten, evangelisch) er soms meer mogelijkheden zijn wat betreft echtscheiding en hertrouwen dan in de meer hoog-liturgische kerken. Misschien dat dit ook iets zegt over hoe men omgaat met Schrift, traditie en symboliek (oftewel dat het huwelijk ook altijd verwijst naar Christus en de Gemeente).

Pastoraal gezien is het natuurlijk altijd erg ingewikkeld als mensen uit elkaar zijn en ze dan toch een nieuwe relatie krijgen. Maar in de ene kerk mogen ze dan hertrouwen, terwijl ze in de andere kerk niet meer aan het avondmaal mogen.

Speelden dit soort problemen in de Vroege Kerk niet?

Unknown zei

Ja die is strak Gert. Lachen man.

Unknown zei

Ha Jaap - ik denk dat de kerken die sterker aan de traditie vasthouden (dus liturgischer zijn) vaak ook meer vasthouden aan de oude normen uit de kerk.

Niet scheiden en al helemaal niet hertrouwen was de duidelijk norm in de oude kerk.

Overigens, er zijn natuurlijk kerken (zoals de episcopaalse kerk in de VS) waar de traditie is losgelaten maar waar de liturgie wordt gevierd vanwege de gevoelswaarde en schoonheid ervan. Nergens kom je zoveel liberalisme tegen als bij die Episcopalen, terwijl de oude liturgie hoogtij viert. Maar intussen trouwen, scheiden, hertrouwen, homohuwelijk etc allemaal heel normaal geworden daar.

Aigyptos zei

Meneer Strengholt, ik weet niet hoe het precies zit in de Anglicaanse Kerk, maar wat is uw eigen kijk hierop? Is uw Kerk te liberaal in dit opzicht? Te streng? Precies goed zo?

Vindt u dat denominaties binnen de Kerk die 'strengere' regels hebben op het gebied van echtscheiding fout zitten?

Unknown zei

Ik kan alleen voor mezelf spreken, en wat ik denk ik vermoed ik ook de visie van onze kerk in egypte, alegrije, tunesie, libie en ethiopie. (die vallen allemaal onder ons bisdom)

scheiden is alleen in extreme gevallen acceptabel - in geval van geweld bijv. hertrouwen van gescheiden mensen? wat mij betreft nooit acceptabel.

Paul Miller zei

In oktober ga ik naar een bruiloft van een vriend van mij. Hij, gescheiden, trouwt haar. Beiden kids uit eerdere huwelijken en beiden christen. Beiden destijds verlaten door hun partner. De evangelische gemeente gaat ze inzegenen als nieuw. Nog wel in Ermelo. Dat is toch mooi Jos? Als middel tegen verdriet en eenzaamheid alleen al.

Unknown zei

Ik weet het Paul... het is heel makkelijk van me om moreel hoog van de toren te blazen, maar dan de pastorale werkelijkheid he?

Probleem is dat we op deze manier met een enorme gelegenheidsethiek worden opgezadeld. En dat de christelijke moraal die echt wel duidelijk is, ook door evangelische gemeenten zomaar aan de kant wordt geschoven.

gert zei

Ik ben het boek "genade wat een wonder" aan het lezen.De schrijver Filip Yancey signaleerd dat in de maatschappij,de gezinnen maar ook in de gemeente veel genadeloosheid heerst. De wet is door Mozes gegeven,de genade en de waarheid(andere bedeling dus)zijn door Christus gekomen.Onvoorstelbaar hoeveel nieuwe wetjes we erbij hebben gemaakt.Genade is een ondergesneeuwd thema geworden,welke gemeente gaat er bv.prat op dat bij hun de nadruk gelegd wordt op de genade?

Unknown zei

Over welke nieuwe wetjes heb je het nu, Gert?

En in onze kerk gaat het elke week over genade. Dit voor je informatie.

gert zei

Hoi Jos,natuurlijk gaat het in de meeste kerken/gemeente OVER de genade,maar als het er in de praktijk op aan komt om ontspoorden weer volledig te aanvaarden,dan is er veel genadeloosheid.

Nieuwe wetjes tav kleding,haardracht,roken,drinken,bioscoopbezoek,muziek,zondagsheiliging opnieuw huwen,samenwonen,celibaat,vasten enz.

Unknown zei

o, je vindt het verkeerd van Paulus dat hij zeer concrete zaken zei over niet hertrouwen? Hij verbiedt het uitdrukkelijk. Nou ja, ieder zijn vrijheid he?

gert zei

Waaruit maak jij op dat ik Paulus z'n woorden tav het huwelijk niet serieus zou nemen?
Het gaat mij over hoe we omgaan met mensen die zijn vastgelopen en een nieuwe start willen maken.

WWJD is een mooi uitgangspunt.Kijk fff hoe Jezus omgaat met de vrouw bij de waterput,ze was nota-bene bezig met haar vijfde onwettige relatie.Waarschijnlijk was de vrouw door al die kerels gewoon aan de kant gezet.Je weet hoe sommige kerels kunnen zijn.

Dikkie zei

Paulus was sowieso geen voorstander van het huwelijk. 1Kor.7 Misschien heeft hij wel gelijk? Hij zag de mensen liever zoals hemzelf. Daar zit wat in.....

Unknown zei

Haha die Dikkie - Paulus zei ook dat als je graag wilt, je vooral moet trouwen.

Dikkie zei

Het gaat er niet om of je wel of niet trouwt als je het wilt, maar is het nuttig? Als je het zo bekijkt dan begrijp ik zijn standpunten wel, over wel of niet trouwen, en wel of niet hertrouwen.

Unknown zei

het is nuttig Dikkie:

1. voor wie van begeerte brand
2. voor het maken van kinderen (enorm handig voor de samenleving)
3. om iemand naast je te hebben
4. om je ei kwijt te kunnen
5. om er een anders ei bij te krijgen ;-)
6. praktischer met koken en schoonmaken als je taken verdeeld
7 etc

Dikkie zei

Misschien van nut voor sommige! Maar als je het zo stelt, is dan Paulus mening ook niet een groot vraagteken? Bezint eer ge begint! Zoiets van mens denk na, voordat je er na ga handelen? Je leven heeft veel meer nut als je die afleiding niet hebt, als ik Paulus mag geloven.

Unknown zei

ja dat is zeker zo. Bedenk goed wat je doet. Maar de meeste mensen kennende - die branden van verlangen. Dius adviseert hij die lui om te trouwen.

Hij is trouwens niet negatief over het huwelijk, nimmer. Hij noemt het de afbeelding van de relatie tussen christus en zijn gemeente.

Anoniem zei

volgens mij heeft het niet opnieuw inzegenen van gescheiden personen met eigen gevoelens te maken, welke voorganger heeft het recht te bepalen waar God wel of niet z'n zegen aan geeft?