dinsdag 28 september 2010

Brandje blussen op kantoor

Moest vandaag een brandje blussen op m’n vroegere kantoor. Een stuk van het plafond was omlaag gekomen – gelukkig niemand gewond. Dus was de huisbaas verwittigd. Dat mens was van de week gekomen, had het gezien, en begon enorm te schelden. En na even nadenken ontdekte ze de dader. De Soedanese schoonmaker van ons kantoor gebruikte de tuinslang op het dak om de planten water te geven. Ja, ik geef toe, beetje dom. De planten heb ik gisteren in mijn tuin laten zetten. Tot eer van de huisbaas moet ik erkennen, ze noemde onze Soedanees geen 'slaaf' of 'zwarte' zoals hier veel gebeurd. Racisme bloeit.

Het oude gebouw kan blijkbaar niet tegen water, en ons plafond verloor een groot stuk beton. En op een andere plek vallen voortdurend schilfers verf omlaag. Meer dan een uur kijvend schreeuwde de huisbaas tegen al 12 medewerkers; omdat de nieuwe baas er nog niet is moest Mr Josh opdraven. Vandaag had ze bovendien haar eigen ingenieur gevraagd te komen om ons uit te leggen dat wij verantwoordelijk zijn. Daar gaat het natuurlik om: wie moet er betalen?

Nu zou het best kunnen dat die domme James de oorzaak was maar dat is totaal niet te bewijzen. De plek op het dak waar hij teveel water gebruikte was minstens 10 meter verwijderd van de plek waar ons plafond omlaag kwam. En ik denk dat de ingenieur haar dat ook influisterde. Mevrouw was poeslief, tot boosheid van het Egyptisch personeel. ‘Tegen ons scheldt ze, maar tegen de buitenlander doet ze vriendelijk...’

De ingenieur stelde ons gerust dat er geen structureel probleem is. Het plafond moet wel kaal gebikt, met wat chemische middelen behandeld, en dan weer een verse laag beton erover. Het personeel stond te glunderen ; ze zagen hun kans schoon. ‘Kunnen we meteen de rest van het kantoor ook verven? We willen af van dat vieze groen op de deurposten en de ramen.’ Toen ik daarmee instemde (toch mijn geld niet) maakten ze spontaan een vreugdedansje. Het bleef nog lang onrustig op kantoor.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Maar was er nou een brand of niet?

Unknown zei

Ah... je had op vlammen gehoopt. 'Brandje blussen' is management jargon voor een urgent probleem oplossen.

gert zei

Hoi Jos,is er in het afgebroken gedeelte van het beton nog bewapening te zien wat eventueel verroest is? Het kan zijn dat het verroeste betonijzer(wat uitzet)veroorzaakt heeft dat er stuk is losgekomen.In vak termen heet dat betonrot.Daar is de huisbaas verantwoordelijk voor.
Gewoon een beetje zand en cement maken(geen grind)specie dus,(geen beton)niet te nat het beschadigde deel eerst insmeren met een papje van alleen cement en dan het gerepareerde gedeelte ondersteunen en laten uitharden.Als het een grote beschadiging is,eerst wat metalen pinnen in boren voor een goede hechting.
Als het niet lukt kom ik wel fff langs.

Unknown zei

Ha Gert - ja, de ingenieur die erbij is gehaald zei ook dat het om betonrot ging. De metalen balk was verroest. Ik zal je tips in de gaten houden. De man zei ook dat het probleem niet heel moeilijk op te lossen was. Ik houd je op de hoogte.