Recensie van 'Egypte, mijn volk. Ooggetuige van een omwenteling'
Jos Strengholt woont sinds 1988 in Egypte. Tot halverwege de jaren ’90 werkte hij als journalist voor radio 1. Vervolgens werd hij manager van een bedrijf dat televisieprogramma’s maakt. Hij is tevens een Anglicaans priester, die de zorg heeft voor Anglicaanse kerken in de Caïreense wijk Maadi. Na de zomer van 2011 verhuist hij naar de wijk Heliopolis, waar hij in opdracht van de bisschop twee gemeenten gaat vernieuwen en twee gemeenten zal gaan oprichten.
Tijdens de Egyptische revolutie van februari-maart was hij veelvuldig in de Nederlandse media te beluisteren. Kort na die revolutie verscheen Egypte, mijn volk. In dit boek voert hij de lezer mee langs zestien onderwerpen waarmee hij zowel een inkijkje geeft in het leven in Egypte als duidelijk maakt waar de grote frustratie van de betogers op het Tahrir-plein én van miljoenen thuisblijvers vandaan komt. Het gaat dan over de rol van het leger en de politie, een falende overheid, de harde strijd om het dagelijkse bestaan, corruptie, gezondheidszorg en onderwijs. Strengholt eindigt het boek met een hoofdstuk over de kerk in Egypte.
Een belangrijke rode draad in zijn boek is de corruptie die de Egyptische maatschappij in z’n geheel, van de machthebbers tot en met de doorsnee burger, heeft verziekt. Corruptie is verweven met het dagelijks leven: als je iets voor elkaar wil krijgen, van goed onderwijs tot het kwijtschelden van verkeersboetes, schuif je iemand wat geld toe, en van elk bedrag – van de Amerikaanse steun tot subsidies en aanbestedingen – wordt geld afgeroomd. Die verwevenheid is zo groot, dat Egyptenaren het lange tijd accepteerden dat een bepaalde laag van de bevolking zich meer dan anderen verrijkte. Die verrijking liep echter zo de spuitgaten uit, aldus Strengholt, dat het voor de gewone man en vrouw niet meer te verteren werd.
Maar nu moet je toch echt verder lezen op NieuweMoskee.nl...
2 opmerkingen:
Inderdaad een leuke recensie:
- Tja, die borstvoeding-hadith daar is men nog niet helemaal klaar mee...De hadith is uit de betrouwbaargeachte verzameling van al-Islam, en stelt de rechtsgeleerden dus voor heel wat vragen.... sommige rechtsgeleerden achten het voldoende dat de borstmelk afgepompt wordt gedronken. Moslims weten dit over het algemeen niet; ik vroeg laatst mijn toch intelectuele collega uit Indonesia, en die had er nog nooit van gehoord. Zo weten veel moslims ook niks over de toelaatbaarheid van seksslaven waar jij het eerder over had...
- Is de priester Zakaria waar het stuk over spreekt, priester Zakaria Botros.... Jos, wat vindt jij eigenlijk van de activiteiten van deze koptische priester? vindt jij de manier waarop hij evangelisatie bedrijft de manier om moslims te bereiken, door onder andere de Islam keihard aan te vallen met de eigen boeken en bronnen? (zoals wat de Hadith en Biografie zegt over het bizarre seksuele leven van Mohammed....)Hoe kijken kopten zelf naar priester Zakaria? Ik heb die vragen altijd al aan iemand willen vragen...
Zelf zegt hij dat zo duizenden moslims tot geloof gekomen zijn, maar ik kan dat niet bevestigen.
Ik vind het wel redelijk confronterend en polemisch materiaal allemaal.... maar ja de waarheid is natuurlijk altijd confronterend. De EO van de jaren '70 zou zijn tv-programma vertaald hebben uitgezonden... het zou voor heel veel opschudding zorgen in NL..
Af en toe valt er wat te lachen bij de religie van de vrede.
Rida al Kabir:
Sahih hadith Muslim Book 008 nrs. 3424 en 3425.
Chapter 28: SUCKLING OF A YOUNG (BOY)
"Strengholt wil hiermee aantonen dat het baseren van een samenleving op de sharia uiteindelijk niet de wens van velen zal blijken te zijn, maar dit citaat – los van de authenticiteit van de hadith of de interpretatie ervan – valt uit de toon van het boek."
Twijfelt mevrouw Karen Ghonem-Woets aan de authenticiteit van de sahih hadith Muslim?
Wat valt er te interpreteren aan deze text:
Sahih Muslim
Book 008, Number 3425:
'A'isha (Allah be pleased with her) reported that Salim, the freed slave of Abu Hadhaifa, lived with him and his family in their house. She (i. e. the daughter of Suhail came to Allah's Apostle (may peace be upon him) and said: Salim has attained (purbety) as men attain, and he understands what they understand, and he enters our house freely, I, however, perceive that something (rankles) in the heart of Abu Hudhaifa, whereupon Allah's Apostle (may peace be upon him) said to her: Suckle him and you would become unlawful for him, and (the rankling) which Abu Hudhaifa feels in his heart will disappear. She returned and said: So I suckled him, and what (was there) in the heart of Abu Hudhaifa disappeared.
Hoogachtend,
Alf Mulhid
Een reactie posten