dinsdag 9 november 2010

Verhuizen om een paar gemeenten te helpen ontstaan

Over ruim een half jaar zullen we verhuizen naar een andere wijk van de stad, Heliopolis. Dat is waar ooit tempels stonden voor de Egyptische zonnegod Ra. In die wijk, met 250.000 inwoners en daar direct omheen nog eens 1.5 miljoen mensen, mag ik vanaf zomer 2011 twee nieuwe kerken beginnen en twee bestaande gemeenten ondersteunen.

Er staat in Heliopolis een Anglicaanse kerk waarvan ooit door de Engelse veldmaarschalk Allenby de eerste steen is gelegd. Nadat de Britten in 1956 Egypte moesten verlaten is het kerkje nauwelijks meer gebruikt door de Anglicaanse kerk. Er komen twee kwijnende Anglicaanse gemeenten bijeen, een Egyptische en een Soedanese.

Vanaf zomer 2011 zal ik daar gaan werken aan het opbouwen van een nieuwe Egyptische en een Engelstalige gemeente. De bestaande Egyptische gemeente is vooral oud en onwankelbaar, om het aardig te zeggen, dus er moet iets nieuws gebeuren. Een Soedanese gemeente is er ook al, met en eigen Soedanese priester, maar die kan nodige hulp gebruiken. Mooi is dat we al een prachtig kerkje als uitgangspunt kunnen gebruiken, met een leuke zaal er bij en ruimte voor kinderdiensten. Er is ook wat kantoorruimte, een behoorlijke tuin, en een pastorie. Die is de helft van wat we nu bewonen, maar ach, dat went wel. Het terrein ligt in Heliopolis zeer gunstig.

Dus ben ik nu al bezig me voor bereiden. Bedenken wat voor erediensten we willen houden, op wat voor tijdstippen, hoe we er snel mensen bij krijgen, en meer. Voor de nieuwe Egyptische dienst heb ik denk ik al 20 mensen gevonden die mee gaan werken. De vrouw van een vriend van me is al aan het vasten en bidden voor de nieuwe gemeente! Prachtig om enthousiasme me vinden – van mensen die nu kerkelijk dakloos zijn.

8 opmerkingen:

ineke zei

Nou broer, gefeliciteerd met de nieuwe woning! Waar laat je al je boeken als het de helft kleiner is dan je "oude" huis?
En is er nog ruimte voor je zus als die wil komen logeren?

Unknown zei

zus is altijd welkom. voor boeken moet ik een kantoor zoeken...

Anoniem zei

Veel geluk en Gods zegen op je nieuwe werkplek! Ik deel je vreugde om de Anglicaanse bisschoppen die zijn overgestapt naar de Rooms-Katholieke Kerk, maar ik zou me méér verheugd hebben, als de leiding van de Anglicaanse Kerk had beseft, dat er grenzen zijn, die niet overschreden kunnen worden. Overigens heb ik ook niet zoveel met "hokjes", maar "hokjes" die er nu eenmaal zijn, kun je - naar mijn ervaring - niet maar zo simpel weggummen...
Theo van den Elsen.

Unknown zei

Ha Theo - ja je hebt helemaal gelijk. Die revisionisten in de USA en de UK hebben de gemeenschap opgebroken. Ons bisdom in Egypte verenigt zich van harte met de Global South onder de Anglicanen. Gelukkig vormen we de grote meerderheid in de wereldwijde gemeenschap. Maar het effect is wel dat het nu ongeveer elk bisdom voor zichzelf is. Geheel niet zoals het hoort.

wvanderwolf zei

Wat een geweldige nieuwe uitdaging voor je Jos! Mocht ik DV nog eens in Caïro zijn dan kom ik je zeker opzoeken.

Veel wijsheid en zegen toegewenst!

Walter

Anoniem zei

dat is nog eens nieuws zeg- spannende nieuwe stap! Mag ik (een beetje hebberig) vragen wat er gaat gebeuren met jullie huidige woning? Gr, Anneloes

Unknown zei

Ha Anneloes. Ja. Na 20 jaar uit Maadi weg is weg pijnlijk. Niet leuk eigenlijk. Maar ja, moest van de bisschop :-)

Huis? lange rij wachtenden, sorry... mijn vorige bedrijf wil het hebben...

Anneloes zei

Ha Jos, geen probleem. Kan me voorstellen dat jullie stekkie gewild is. Maar niet geschoten is altijd mis, toch? Zegen gewenst.
Anneloes