maandag 8 november 2010

Buiten de kerk geen heil? Word ik Rooms?

Ik kwam vandaag twee interessante maar controversiele gedachten tegen, en eigenlijk ben ik het er wel mee eens. Maar kan ik me nog wel protestant noemen als ik het hier mee eens ben?

"Voor hen voor wie God een Vader is, moet de kerk ook de Moeder zijn."

"...De zichtbare Kerk, laten we leren van haar titel "Moeder"... Er is geen andere manier om in het leven te komen behalve als ze ons in haar schoot ontvangt en geboren doet worden, tenzij ze ons aan haar borsten zoogt. [...] Buiten de grenzen van de Kerk is er geen vergeving van zonden en op redding valt niet te hopen."

Ben ik nu al met een been in de Roomse Kerk? Dan moet ik wel oppassen dus...

7 opmerkingen:

Arjan Baarssen zei

Maar wie van zijn de citaten? :) De eerste klinkt in ieder geval als Augustinus, maar ook als Calvijn.

gert zei

Zou me niks verbazen,er zijn al 5 anglie bisschoppen overgestapt naar Rome.
Pas maar goed op jullie kerkgebouwen!
O ja dat doet de Egypt.politie al.

Unknown zei

Hehe... alleen een Urker kan zoiets weten. :-)

Unknown zei

Inderdaad, letterlijk Johannes Calvijn, Institutie 4.1.1 en 4.1.4.

Hij was in zijn ecclesiologie veel dichter bij de Roomse en traditionele kerkvaderlijke leer, dan menig volgeling durft toegeven.

Aigyptos zei

"Ben ik nu al met een been in de Roomse Kerk? Dan moet ik wel oppassen dus... "

Waarom niet in de Orthodoxe Kerk ? :-)

Anoniem zei

Ik lees je blog nu al een tijdje Jos, en ben geïntrigeerd door je exegese. In verband met je vraag in dit topic: maak je geen zorgen, met het Rooms-katholicisme an sich is niks mis, het is het gedrag van een aantal leden van het grondpersoneel dat aanleiding geeft tot ernstige bezorgdheid, niet het geloofsgoed. Jouw Anglicaanse Kerk staat daar in principe niet zo heel ver vanaf, en als koordirigent spijt het me vaak, dat veel van jullie schitterende psalmen en carols bij ons niet gebruikt kunnen/mogen worden!
Veel zegen over je werk daar in het verre Egypte!
Theo van den Elsen

Unknown zei

Dank je Theo. Ik ben niet zo van de hokjes en ben ook blij voor de vijf Anglikaanse bisschoppen die gisteren meldden dat ze RK worden. Bless them!