zondag 28 november 2010

De negerchauffeur van de Wegwijsbeurs

Om wat te ontspannen lees ik een boekje van Willy van der Heide – uit de Bob Evers serie. Uitgave van Uitgeverij de Eekhoorn. Vroeger had ik veel boekjes van die serie, en toen ik onlangs op de Wegwijs Beurs was, werden ze op grote schaal goedkoop aangeboden. Is Bob Evers een refo dan? Zou je niet denken.

Heerlijk nostalgisch om Een Overval in de Lucht te lezen. Maar o wee, ik schrik op uit mijn ontspannen avontuur met Bob. Politiek helemaal niet correct! Nu was Willy van der Heide (in werkelijkheid heet hij Willem van der Hout) politiek ook helemaal niet correct in de Tweede Wereldoorlog, dus wat kan je verwachten. De schrijver schiep de eerste delen van de Bob Evers boekjes in de gevangenis, omdat hij tijdens WOII als collaborateur werd gezien. Maar ook als je dat weet, wat ik lees doet pijn aan mijn ogen...

Onze helden zijn in de Kalahariwoestijn neergestort, en dan komt er een anto aan met een witte man, en als chauffeur een ‘inboorling’. Die wordt ook de ‘negerchauffeur’ genoemd, en een paar regels verder de ‘inlandse chauffeur’. En een paar regels verder weer de ‘neger' en de ‘neger-chauffeur.’

Heerlijke ontspanning, zulke boekjes. En dat er meer zo over denken bewijst dat dit boekje aan zijn 29ste druk toe is. Maar voor de 30ste druk, kan dat racisme er niet even uitgehaald? En eigenaardig, in de jaren '70 las ik dit helemaal niet als racisme. Nu zijn we misschien wat sensitiever op dit gebied?

5 opmerkingen:

Anoniem zei

't mooie is dat een zwarte medemens, het woord neger niet eens erg vindt als benaming. Is meer iets van ons als westerlingen...

Unknown zei

nou eh... zeg jij eens 'neger' tegen een surinamer?

Klaas zei

Volgens mij werd er indertijd domweg niet anders geschreven. Ik las een tijdje terug een stukje voor uit W.G. vd Hulst. Ben er maar mee gestopt vanwege de politiek incorrecte invalshoek. Zal eens kijken of ik het zo terug kan vinden...

Dikkie zei

Inderdaad, in veel kinderboekjes kwam ik het zelfde tegen uit die oude tijd.Zoals boekjes van Willy Schermelé, het grote negerboek en Rustie has a holiday.Wel stereotypering, maar toch leuke boekjes.

Anoniem zei

Ik vind het prima dat je valt over kreten als "neger-chauffeur". Ik zou het erg vinden als het niet zo was. // Ik heb wel eens op het punt gestaan zo'n tekst met een zwarte stift onleesbaar te maken. Dat deed ik uiteindelijk niet, omdat ik het mooi vind dat ik zo'n tekst niet prettig vind. Zo nu en dan kom ik weer zo'n tekst tegen, en vind ik het mooi dat ik het niet fijn vind. // Marco Meinders, bobevers.nl.