dinsdag 2 november 2010

Gaat politie in Egypte alleen sommige kerken bewaken?

Op de website Katholiek Nederland zie ik een bericht van ANP/EFE/AFP, dat Egypte de beveiliging van de kerken in het land verscherpt naar aanleiding van een gijzeling door extremistische moslims in een kerk in Irak. Die actie was onder meer gericht tegen de Koptische Kerk in Egypte.

Politiebronnen in Egypte zeiden gisteren volgens Katholiek Nederland dat "extra veiligheidsmaatregelen zijn genomen bij kerken van koptische christenen." Niet bij andere kerken dus? Dat is sneu.

Nog maar even een keer dan: ALLE Egyptische christenen zijn Koptische christenen. Het woord Kopt betekent niks anders dan: Egyptenaar.

Soms wordt het woord specifiek voor Koptisch-Orthodoxe christenen gebruikt, maar dat is oneigenlijk gebruik.

In het geval van dit nieuwsbericht gaat het vast om slordig taalgebruik. Het is zoiets als zeggen: "In Nederland heeft de regering besloten alle Nederlandse kerken beter te bewaken."

Geldt de belofte van extra bewaking dan niet voor de niet-Koptische kerken in Egypte? Kerken die specifiek voor buitenlanders zijn? Maronieten? Grieks-Orthodoxen? Vanmiddag was ik bij een Koptisch-Katholieke kerk, en daar was geen enkele bewaking. Dat had vast niet te maken met het merk kerk, maar meer met het enorme verschil tussen de belofte van bescherming en de werkelijkheid. Verwacht maar niet dat de overheid zich hier zal uitsloven.

10 opmerkingen:

Anoniem zei

Zo'n bericht zenden ze alleen maar uit voor de vorm omdat ze geen gezichtsverlies willen naar andere regeringen toe waarmee ze banden onderhouden. Ik heb begrepen dat een een overheidsbevel door politie vaak niet opgevolgd wordt. Klopt dat?

Paul Miller zei

Dat las ik ook in gratis krantje Metro. Egypte staat pal voor zijn christelijke kerken. W.s. stond het er zo robuust om Wilders te tarten, maar ik verwacht niets.
De Nederlandse regering staat net op het punt om een grote groep Irakeese christenen terug te sturen naar de hel van Bagdad. Ben benieuwd of Joël Voordewind hun leven heeft weten te rekken.

Unknown zei

Als overheid iets gebiedt, kan het erg moeilijk zijn om uit te voeren. Alle lagen van de bureaucratie moeten dan meewerken.

En als het dan gebeurt duurt het vaak maar kort.

Likoed Nederland zei

Er zouden nu juist grote spanningen zijn tussen moslims en christenen?

http://www.hudson-ny.org/1628/egypt-islamists-christians

Arjan Baarssen zei

Weer wat geleerd. Had bij Kopten toch altijd een idee van een soort apart woestijnclubje met kloosters :)

Jan Dirk Snel zei

Onzin. Dit is geen slordig taalgebruik, maar gangbaar. Op dezelfde eigenwijze heb je ook wel eens mensen die zeggen dat je niet katholiek, moet zeggen, maar rooms-katholiek (katholiek op zijn Romeins dus), omdat protestanten ook algemeen christelijk en dus in die zin ook katholiek zouden zijn.

Natuurlijk betekent kopt vanouds Egyptenaar, maar als je zo begint kun je dus ook Egyptische moslims wel kopten noemen. Het ligt voor de hand om dat woord in de wandeling te gebruiken voor Egyptische christenen die de oude nationale traditie volgen. Een lid van een geïmporteerde kerk als de jouwe zullen we niet direct een kopt noemen.

Kortom, het bericht volgde het normale taalgebruik en jij zit dat nu sofistisch te ondermijnen.

Unknown zei

Je oordeelt wat te snel Jan Dirk...

ALS het gaat om gangbaar taalgebruik en het dus alleen duidt op de Koptisch-Orthdoxen, dan wil dat zeggen dat de Egyptische overheid belooft dat het specifiek bij DIE kerken extra bescherming zal bieden.

Alle andere kerken krijgen dus GEEN bescherming? Dat gaat dus om 500.000 christenen die niet beschermd worden.

Nu is de Egyptische overheid niet dom. Die gaan dat natuurlijk niet zeggen - ook al zouden ze geen moer ter bescherming van wie dan ook doen.

De overheid heeft beloofd dat het DE Kerken van Egypte beschermd. Allemaal. Als de journalist bij het ANP dan denkt instructief te zijn door er "Koptische" Kerken van te maken, ja dan meen ik toch echt dat daarmee ten onrechte aan de Egyptische overheid een soort discriminerend gedrag wordt toegeschreven dat er niet is.

Precies OMDAT "Koptisch" bij ons gangbaar is voor die ene Kerk is het slordig taalgebruik. Ik weet niet of het sofisme van me is :-) maar bedankt dat je in elk geval meent dat ik een mate van sofie zou kunnen bezitten. Dat hoor ik niet vaak.

Jan Dirk Snel zei

Waarde Jos,

Dat vind ik nu sneu voor je, dat mensen je niet vaak sofia, wijsheid, toedichten. Dan wil ik hierbij graag verklaren dat ik die bij jou in voldoende of zelfs ruime mate aanwezig acht, voor zover ik daar op grond van beperkte waarnemingen over kan oordelen. Anders zou het oordeel wellicht nog uitbundiger uitvallen.
Helaas is je interpretatie van ‘sofisme’ zelf ook ietwat sofistisch. Sofisten stonden bij Plato vooral bekend als mensen die ietwat postmodern – zoals wij het nu zouden noemen – met wijsheid omgingen.

Ter zake. Voor zover ik kan vinden gaat wel wel degelijk om de koptische kerk, de Koptisch-orthodoxe kerk dus, en niet om alle kerken in Egypte. Alle berichten die ik kon vinden, beperken zich tot die kerk. Dat ligt, lijkt mij, ook voor de hand. De bedreiging van de Islamitische Staat Irak is expliciet gericht tegen de koptische kerk, niet tegen alle kerken in Egypte. Het ligt dan ook voor de hand dat de regering specifiek aan het bedreigde kerkgenootschap bescherming toezegt.

Unknown zei

Dankje voor deze inzichten. Maar ik vrees dat je nu die radicale moslims teveel wijsheid toedicht. Denkje dat die lui in Egypte het onderscheid kennen tussen de kerken?

Jan Dirk Snel zei

Het bericht ging niet over die radicalen, maar over de Egyptische overheid en ik mag toch hopen dat die wat beter geïnformeerd is. En ik neem ook aan dat we de toezegging over bescherming niet al te gedetailleerd moeten opvatten. Cum grano salis dus, om het wat minder omfloerst te zeggen.

Het punt lijkt me dat het er alle schijn van heeft dat het bericht eenvoudigweg juist geformuleerd was en dat jouw kritiek dus geen hout sneed. Maar je zou kunnen proberen dat aan te tonen. Mijn research is niet diepgaand; ik geef je dus een zekere kans.