Niemand weet wanneer die dag en dat uur zullen aanbreken, ook de hemelse engelen en de Zoon niet, alleen de Vader weet het. [...] Weest dus waakzaam, want jullie weten niet op welke dag jullie Heer komt. [De] mensenzoon komt op een tijdstip waarop je het niet verwacht. (Mt 24:36,42,44)
Dit tekstgedeelte (Mt 24:36-44) is vrijdag en zondag mijn uitgangspunt om over de wederkomst van Christus te preken. Ik zal de nodige tijd besteden om mensen te waarschuwen tegen het idee dat we globaal de tijd kunnen weten op grond van bijbelse profetie. Als Jezus het al niet wist, hoe zouden wij het wel weten? 'Blasfemie' noemen William Barclay en Michael Green in hun besprekingen van dit gedeelte, de pogingen van dispensationalisten om de data van de toekomst in kaart te brengen. 'Jullie weten NIET', zegt Jezus. Wat een hubris dus om te zeggen: wij weten WEL.
Ook de Zoon weet het niet? Die woorden van Jezus werden door Arianen in de strijd geworpen als argument tegen de gedachte dat Vader en Zoon gelijk zijn. Maar Trinitariers zijn niet van gisteren... Jezus spreekt hier over zichzelf in zijn hoedanigheid als vleesgeworden zoon van God... die dus ook mens was. Neen, Jezus wist niet alles. Hij was naast God ook echt mens. Het feit dat hij naar het toilet moest regelmatig is evenmin een argument tegen zijn goddelijkheid. Of dat hij moest niesen, dat hij moest eten, etc.
Dezelfde Mattheus die citeert dat Jezus zegt dat zelfs de Zoon het tijdstip van de wederkomst niet weet, citeert in Mt 11:27 deze woorden van Jezus: 'Alles is mij toevertrouwd door mijn vader.' Er is niets dat de Vader weet, dat de Zoon niet weet, anders kon Jezus het niet over 'alles' hebben.
In 1996 woonde ik in Nederland, en op een nacht jatte een Marokkaan mijn laptop uit mijn huis. Je weet dat er dieven zijn - maar ik was zo dom mijn achterdeur open te laten staan. Laptop weg, geen geld terug van verzekering. En de Marokkaanse bende die later werd opgepakt bestond uit minderjarige jochies. Geeneens de genoegdoening van straf!
Je weet dat er dieven zijn, maar je kan niet stoppen met slapen en leven. Toch moet je wel waakzaam zijn en zorgen dat je de deuren goed op slot hebt... En geen waardevolle dingen voor het grijpen neerzet.
Hoe bereiden we ons voor op de komst van de Heer die de datum van zijn komst niet heeft bekend gemaakt? Niet door toch te puzzelen en te rekenen met de bijbel als spoorboekje. Wel door gewoon door te gaan met ons werk, net als de mensen om ons heen. Maar door intussen in ons hart helemaal voorbereid te zijn. Levend en werkend alsof er nog eeuwen volgen, en tegelijk alsof de Heer elk moment kan komen. Met een hart dat in vuur staat voor Hem, met een levenstijl die tot eer is van God, met het Woord van God op onze tong.
Zoiets gaat mijn preek worden.
11 opmerkingen:
Hoi Jos,is er op het gebied van kennis over de wederkomst ook niet zoiets als voortschrijdend inzicht?Daniel zegt volgens mij ergens dat de kennis zal vermeerderen(computertijdperk)dus ook de kennis tav Bijbelse verborgenheden.
Jezus spreekt zelf ook over tekenen der tijden waaruit op te maken is dat z'n komst nabij zou zijn.
Kijk jij hebt met alle liefde gezegd tav de wederkomst een behoorlijke "blindehoek" omdat je alles wat er momenteel in het middenoosten/Israel gebeurt niet meeweegt.
Voor je gehoor as weekend is het ook extra jammer,ze zitten ahw midden in de vervullingen van de profetieen en jij verzwijgd deze dingen...of toch niet?
Hoe staan jou schapen eigenlijk tegenover Israel/het Joodse volk?
je bedoelt dat dingen in de bijbel niet duidelijk waren vroeger maar nu wel? Dat betekent dat niet wat de eerste hoorders van de bijbel begrepen voor ons de maatstaf is? Met dat uitgangspunt kan je de bijbel laten buikspreken.
Tekenen der tijden? Jij ziet blijkbaar meer dan ik. Eigenaardig is dat het Grote Teken dat jij ziet, de oprichting van Israel, nergens door Jezus wordt genoemd.
Hoi Jos, zou jij toen Israel/Joodse volk in het verleden uit de ballingschap terugkeerde dat dan wel "gezien/geloofd" hebben?
Waarom beantwoord je trouwens de vraag aan het slot van 1e reaktie niet?
Ha Gert - ja die eerste terugkeer uit ballingschap, toen zou ik geloofd hebben dat dit een werk van God was. het was immers beloofd.
Maar dat is nu niet aan de orde. God heeft Israel geen belofte gedaan dat het uit ballingschap zou terugkeren als het Hem niet gehoorzaam is.
Hoe mijn schapen over Israel en Jodendom denken? Eh... ik denk dat voor velen de gedachte speelt: de vijand van mijn vijand mijn vriend. Er bestaat onder Arabische christenen veel sympathie voor Israel.
Hoewel de meeste Arabische christenen niks met dat land van doen hebben, en zeker geen theologische Israel-visie hebben.
Toch lijken er in Mattheüs 24 wel zaken naar voren gebracht te worden die erop moeten duiden dat Jezus dan spoedig terugkomt, zoals je weet dat het zomer wordt als er bepaalde zaken in de natuur zichtbaar worden. Of gaat het in vs. 32-35 over de gebeurtenissen rond 70 na Chr. (of zelfs het lijden, sterven en de opstanding van Christus) i.p.v. over de wederkomst?
En hoe zit het met het gegeven dat het evangelie in de hele wereld gepreekt wordt en dat dan het einde gekomen zal zijn (vs. 14)?
Ha Jaap - ik denk inderdaad dat bijna dit hele gedeelte vooral gaat over het jaar 70.
Ik denk zelfs dat die prediking over de hele wereld daarmee samenhangt. Dit vers is geen reclame voor Wyclif bijbelvertalers, maar gaat m.i. in de eerste plaats over de prediking in de toenmalige wereld van het Romeinse rijk. Denk aan Paulus die zegt dat als hij in Spanje is geweest, hij zijn klus geklaard heeft.
Boeiende invalshoek, maar wat wordt er dan bedoeld met het woordje 'einde' in vers 14 en heeft dit dan ook betrekking op 'de voleinding van de wereld' waar de discipelen in vers 3 naar vragen? Ik zie wel dat de joodse eredienst in de tempel door de verwoesting ervan in 70 na Christus in zekere zin tot een einde is gekomen, maar gevoelsmatig denk ik toch dat er met het woordje 'einde' in vers 14 een wat groter concept bedoeld wordt.
Ik neig er ook naar om dat vers in eschatologisch licht te zien hoor. Zo heb ik het altijd gehoord, en dan is het moeilijk anders te denken. Ik ben niet zo zeker van mijn zaak in dit geval :-)
Ja, de discipelen vroegen naar de voleinding - van de eeuw in feite. 'van dit tijdperk'? Ik denk dat Jezus het dan toch echt over de verwoesting van Jeruzalem heeft zoals dat in het jaar 70 gebeurde.
Opvallend als je Josephus hierover leest,dat hij soortgelijke eschatologische taal gebruikt over de verwoesting van Jeruzalem.
Maar ik denk ook dat er aspecten in de rede van Jezus zitten die eerder gaan over zijn definitieve terugkomst dan over het jaar 70. Maar zoals gezegd, ik denk toch dat het meeste van Mat 24 over 70AD gaat.
Hoi Jos,is het je eigen beslissing om over de wederkomst te spreken,of moet het vanwegen een preekrooster?
Jezus zelf vergelijkt de eindtijd met een hoogzwangere vrouw,nou me dunkt,jij wist in ieder geval drommels goed wanneer er ongeveer (niet de dag of uur)maar wél op een enkele week na een dochtertje geboren zou worden.
Vooral als de weeën steeds korter op elkaar komen.Jezus noemt ook duidelijk wat de weeën van de eindtijd zijn.
Ga je ook nog wat zeggen over hoe en waar de wederkomst van Jezus plaats vind,of is dat ook allemaal omgeven met ?????????
Jezus vergelijkt eindtijd met zwangere vrouw? Of gaat dat over wat hij zegt over de verwoesting van Jeruzalem?
Jij gaat uit van opname voor grote verdrukking... plots, zonder enig teken toch?
Haal je nu zelf dingen door elkaar?
Hoi Jos,ik bedoel matt.24:3 waar de discipelen vragen welke zichtbare tekenen vooraf gaan aan Zijn wederkomst en de voleinding der wereld.
In vs.8 spreekt Jezus dan over het begin der weeën,Hij maakt een vergelijking met een vrouw die aan het einde is van haar zwangerschap.
De hamvraag is natuurlijk de tekenen der tijd(de weeën) te verstaan/begrijpen/te geloven.
Er zijn in het dagelijks leven ook voorbeelden genoeg van stellen die niet wisten dat ze zwanger waren,en toen de weeën begonnen dachten aan een aanval van buikpijn die wel weer over zou gaan maar daarna behoorlijk verrast bleken te zijn en niet hun zaakjes op orde hadden.
Ik geloof wel in een komst van Jezus óp de wolken/in de lucht vóór de Zijnen en een komst van Jezus op aarde(op grondgebied van Israel)mét de Zijnen.
Hoe kun je Jezus woorden als "twee op het veld,de ene aangenomen de ander achter gelaten",enz. en Paulus woorden,zoals;"De Here tegemoet gaan in de lucht" anders uitleggen?
Ga jij daar nog wat over zeggen in je preek?
Een reactie posten