vrijdag 23 april 2010

Help, ik ervaar God niet.... Eet een steak

Een vriend van me heeft net een boek geschreven, en daarin beschrijft hij een interessante test die hij heeft gedaan. Hij stelde honderden mensen twee vragen:

1) Hoeveel lees je in de bijbel
2) Hoe dicht voel je je bij God?

De uitkomst was lineair: naarmate mensen meer in de bijbel lazen, voelden ze zich dichter bij God.

Ik vermoed dat je een zelfde lineaire verband kan aantonen tussen deelname aan kerk, en in het bijzonder: de eucharistie, of zo je wilt, het heilig avondmaal.

Op de test is natuurlijk veel af te dingen. Misschien ervaren mensen God al heel intens, en juist daarom lezen ze de bijbel. Maar je kunt in elk geval stellen: Als je wilt voorkomen dat je het christelijk geloof beleeft, moet je vooral de bijbel niet lezen. Want dat lineaire verband is duidelijk.

Mijn vriend schrijft ook dat iemand naar hem toekwam; de vrouw vertelde dat ze hem een jaar tevoren had horen praten over deze test, en ze nam de proef op de som. Ze had een jaar lang dagelijks uit de bijbel gelezen. “Mijn hele leven ben ik naar de kerk gegaan maar ik voelde me nooit dichtbij God”, zei ze. “Dus ik ben begonnen met bijbel lezen, zoals je gezegd had, en ik kan je eerlijk zeggen, dat het waar is. Voor het eerst in mijn leven voel ik me nu dicht bij God.”

Niet geloven en niet naar je kerk gaan omdat je iets ‘niet voelt’ lijkt me zoiets als geen zalige steak eten omdat je dat nog nooit hebt geproefd. Of als niet naar school gaan omdat je nog niet genoeg weet.

Wie wil ervaren hoe God is, moet eerst doen wat God zegt, lijkt me. Net zoals je pas slim wordt door naar school te gaan, en zoals je ontdekt hoe die steak smaakt, door het in je mond te laten glijden.

“Smaakt en ziet, dat de Here goed is; welzalig de man die bij Hem schuilt.” (Ps. 34:9)

Geen opmerkingen: