vrijdag 2 april 2010

Minstens 5 grote fouten in de dienst op Goede Vrijdag...

Wat een liturgische chaos het is in de Anglicaanse kerk, merkte ik vanmorgen weer, toen we de Goede-Vrijdag-dienst vierden. Omdat mij was gevraagd de Eucharistie te bedienen, draafde ik netjes op in de nogal evangelikale kathedraal in Cairo. De priester, Mike, heeft weinig tijd voor liturgie of traditie. 'Allemaal religie, het gaat om het Evangelie', zegt hij laagkerkelijk.

Mijn vriend, priester Drew (foto), speelde vanmorgen piano in de dienst, maar deed niet mee aan de het avondmaal. Niet omdat ik een groot stuk brood op de grond liet vallen, ja slim van me... FOUT1 maar hij zei: "Je mag sowieso op Goede Vrijdag geen brood en wijn consecreren". FOUT2. Hij vermaande me goedmoedig, want hij heeft leren leven met de verschillen in gebruiken in de kerk. "En we zongen ook een lied waarin 'hallelujah's voorkwamen, ook niet zoals het hoort." FOUT3 Als andere afwijking kon ik hem nog melden dat het altaar ook niet naar de oostzijde maar naar de westkant van de kerk gericht is. FOUT4
Hadden we maar een paus die zou zeggen: zo moet het :-)
O ja, nog een FOUT5, maar daarvoor kan geen paus me helpen... na afloop van de dienst dronken we thee met koekjes buiten de kerk. Daar kwam een dikke Egyptenaar die duidelijk slechts zelden onder de douche moet van zijn moeder, en die niet in de kerk kwam, maar alleen voor de thee en de koekjes. De man had waarschijnlijk nogal honger. Maar ik irriteerde me een beetje aan die klaploperij, en waarschuwde hem niet voor de koekjes. Die wemelden van de mieren. Zonder te kijken schoof hij menig diertje zijn hongerige keel in. Heer erbarm u...

Geen opmerkingen: