zondag 25 december 2011

Kerst: mooie uitputtingsslag

Vrijdagmorgen begon mijn kerstweekend, met de reguliere kerkdienst voor expats in Heliopolis. Klein maar fijn. Uiteraard geheel in kerstsfeer, met een preek over Maria.

De hele zaterdag heb ik aan ordes van dienst gewerkt - die voor zondagavond moest nog af, maar ook die voor vrijdag 30 december, oudejaarsavond, en twee voor zondag 1 januari.

En zaterdagavond, na een dag liturgien in elkaar zetten, de kerstnachtdienst. Boven verwachting met een volle kerk (140 mensen). Veel Soedanezen, maar ook veel Egyptenaren en expats. Een ingewikkelde dienst om te leiden omdat veel in twee talen moest gebeuren. Maar ik sleurde me er mooi doorheen en de reacties na afloop waren heel stimulerend. Er bleken zelfs een paar toeristen uit Papendrecht te zijn.

Vanmorgen kerstdienst in de normale zondagse eredienst. Normaal hebben we daar misschien 20 mensen, nu 40 volwassenen en 10 kinderen. Boven verwachting.

Vanmiddag vierde onze Soedanese gemeente zijn kerstdienst; het was mudjevol, met 250+ mensen waarvan bijna de helft (de kinderen) niet in de kerk maar in hun eigen zondagschoollokalen het kerstfeest vierden.

En over een half uur mijn vierde dienst - normaal zijn er zo'n 30 lui, naast 10 kinderen. Ik vermoed dat we vanavond ook met zo'n groep zijn. En daarna heerlijk crashen. Ik ben er klaar voor.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

watje :-)
de rest van de week ben je zeker vrij?

Paul Miller zei

Crashen in of aan de Rode Zee? Veel plezier in ieder geval. :-)