donderdag 9 december 2010

Hoe krijg je een topman van de PLO aan telefoon?

Ik kom net de naam van Nabil Shaath tegen - hij was dezer dagen als lid van het centraal commitee van de PLO betrokken bij gesprekken met het Vaticaan. Doet me denken aan mijn journalistieke jaren, lang geleden, toen er ineens hoop leefde op een spoedig Israelisch-Palestijns akkoord na de aanvankelijke Oslo-akkoorden. Voor de jongelui onder ons, we hebben het over begin jaren '90...

Ik wilde met PLO-hotemetoot Nabil Shaath spreken - die toen nog in Cairo woonde. Maar ja, de beste man kreeg zoveel journalisten op de stoep, en dan ik ook nog? Moest ik hem vertelllen dat ik voor de TROS, EO, Veronica, Reformatorisch Dagblad en weet ik veel wie allemaal werkte? Ik zou nooit langs zijn secretaresse komen.

'Waarom wilt u meneer Shaath spreken', klonk het afgemeten? Ik had me goed voorbereid... 'Over de postzegels die Palestina gaat uitgeven', was mijn sluwe antwoord. Nabil Shaath is een zeer serieuze verzamelaar, en ik had hem binnen seconden aan de lijn. We hebben het gehad over de postzegels die Palestina toen al klaar had liggen om uit te geven. En een paar jaar later kwamen die interdaad op de markt.

2 opmerkingen:

Arjan Baarssen zei

Slimme truc :) Je moet het maar weten!

Unknown zei

Ach ja, wij filatelisten staan voor niets. Een soort geheim genootschap.