zaterdag 25 december 2010

Gezegende, zalige, prettige kerstdagen - en hier mijn kerstpreek

Geliefde familie en vrieden!

Heel
[ ] gezegende of
[ ] zalige of
[ ] prettige kerstdagen.
Make your pick!


Ik hoop dat je deze dagen geniet, en voor mij is dat bovenal mogelijk door mijn overtuiging dat Het Woord vlees werd. De afgelopen dagen schreef ik daar al over; hier vind je de pdf van mijn kerstpreek van 25 december in St Michael's Church in Heliopolis.

Gisteravond een prachtige kerstmis in de kathedraal gevierd; het was holy mess! heilige chaos! Maar te zien hoe arm en rijk, boerinnen en stads mensen, ambassadeurs, hulpjes in de huishouding, Egyptenaren, Sudanezen, Aziaten, mannen en vrouwen samen knielen om als gelijken brood en wijn te ontvangen, vind ik heel speciaal.

Fijne dag vandaag!

4 opmerkingen:

gert zei

Bedankt Jos,jij ook met je familie een gezegende/betekenisvolle kerst toegewenst.En natuurlijk ook aan een ieder die dit leest.

Mijn favoriete kerstsong dit jaar is panis angelicus:brood van de engelen wordt brood van de mensen,het brood van de hemel maakt een einde aan de schaduwen,ORES MIRABILIS,O GROOT WONDER! dienaren arm en nederig nuttige hun HEER.
Lekker meejubelen met de new london chorale.

Paul Miller zei

Hoi Jos,
Dank en ook de beste wensen van mij; voor jou en je gezin. Wij gaan vanmiddag naar familie en voor hun betekent Kerst niet meer dan lekker eten. Zo voelt het dat ik vrolijk van twee walletjes eet.

Bedankt ook voor je mooie preek en blogserie over de menswording van de Logos. Als je wat meer tijd en gelegenheid hebt komend jaar, wil je misschien de theologie van Ds. A.F. Troost eens (wat uitgebreider) bespreken.

Gister waren we als gezin in de kerstdienst van Crossroads en dat was een zegen. Ik kom daar nu bewust wat minder, maar als ik er ben, vind ik het wel leuker als wanneer ik daar elke week kom. Nog steeds ben ik van plan wat andere kerken te bezoeken komend half jaar. O.a. de Anglikaanse in Utrecht. Mijn kinderen vragen vaak wat 'wij' nu zijn. Het beste wat ik tot nu toe heb kunnen verzinnen is Protestant. Wie weet wordt dat ooit Anglikaans, maar omdat ik er niet in geboren ben, heb ik wat moeite met de ontstaansgeschiedenis van 'jouw' club. Voor mezelf heb ik voldoende de balans opgemaakt dat de katholieke kerk een brug te ver is, maar toch, verandering van spijs doet eten; vandaar mijn lichtvoetige omzwervingen zo af en toe. Wil je misschien ook eens wat blogjes wijden aan de religieuze perikelen van Hendrik XIII komend jaar?

Unknown zei

Ha Gert - vast mooie muziek ik zal eens zien of ik het kan vinden.

Ha Jack - ontstaansgeschiedenis? Ja dat is makkelijk met Xrds :-) Je doelt op Hendrik VIII neem ik aan?

Paul Miller zei

Ja, de achtste.. Het is alweer een tijdje geleden dat ik op school zat. Het interkerkelijke van Crossroads spreekt mij aan als 'ideologie' zeker aan. Het begin lag bij Christian Associates, maar het boek van Lionel Morris heb ik helaas nooit gelezen. Onze eerste voorganger (Founding Father) moest overigens 'ook' het veld ruimen na een bewogen belijdenis. Dat was in de begintijd van internet, toen er nog geen filters waren. Wij doen al jaren veel met multimedia, maar ja, dan moet je wel de juiste keuzes maken natuurlijk.
Maar die Hendrik de VIII van jullie, pushte zijn geluk wel heel ver. Opmerkelijk hoe God een rechte slag kan slaan met een kromme stok. Toch weer een Troost, niet waar?!