Bergwerff schrijft zijn commentaar naar aanleiding van de beroepszaak van Italie bij het Europese Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM) in Straatsburg. Het betreft een beroep tegen een eerdere uitspraak van dat Hof, dat bepaalde dat kruisbeelden in openbare scholen in Italie in strijd zijn met de vrijheid van godsdienst en van onderwijs en dat die dus verwijderd dienen te worden.
Meer dan 90 procent van de Italianen vindt dat de crucifixen gewoon moeten blijven hangen. En ook andere landen zijn die mening toegedaan. Een niet eerder vertoond aantal van vijf landen voegde zich als belanghebbende in de zaak: Rusland, Bulgarije, Litouwen, Malta en Cyprus. Ook daar wordt de publieke ruimte gedomineerd door één kerk: de Orthodoxe of de Rooms-Katholieke.
Bergwerff is verbaasd dat de Europarlementariërs van SGP en CU steun geven aan de kant van Italie, en hij schrijft dit:
Geen mens en geen menselijke instelling is neutraal, maar gaat altijd uit van ideologische vooronderstellingen. Dat geldt ook de staat. Maar in een democratische rechtsstaat dient de staat wel onpartijdig te zijn en zich niet op welke wijze dan ook te identificeren met een bepaalde levensbeschouwelijke richting. Dat geldt dan uiteraard ook haar instellingen, zoals het openbaar onderwijs, de rechtszaal of het regeringsgebouw. Iedere burger, van welke levensbeschouwelijke achtergrond dan ook, moet zich daar welkom voelen. In de protesterende landen is dat niet het geval. Het is dus niet voor niets dan de protestantse minderheden daar de uitspraak van het Hof hartgrondig hebben bijgevallen. Zij weten wat het is als burger feitelijk uitgesloten te zijn uit de publieke samenleving.
De staat moet onpartijdig zijn en zich niet identificeren met een bepaalde levensbeschouwelijke richting? Iedere burger van welke levensbeschouwelijke richting moet zich kunnen thuisvoelen in het openbaar onderwijs, de rechtzaal en elk regeringsgebouw?
Ik vind dat Bergwerff hier veel te ver doorschiet. Met deze beginselen valt immers niet te leven als je het toepast op marginale kwesties als een crucifix in je klaslokaal. Ten eerste hoef ik natuurlijk niet te argumenteren dat de neutrale staat een fictie is, dat zegt Bergwerff zelf ook. Maar zijn idee dat de staat wel 'onpartijdig' kan zijn, is evengoed een fictie. ‘Onpartijdig’ is bijna identiek aan ‘secularistisch’. De afwezigheid van symbolen van geloof is een geloofskeuze. Italiaanse katholieken voelen zich niet thuis in zo’n staat of op zo’n school.
Maar dit beginsel dat Bergwerff nu verdedigt, betekent ook effectief de dictatuur van de minderheid. Het doorgeslagen gelijkheidsbeginsel waarmee dit samenhangt, zorgt ervoor dat als er maar een paar burgers zijn die hun vrijheid aangetast voelen ze hun gelijk kunnen afdwingen. En dat leidt volgens mij tenslotte tot volslagen anarchie. Je moet nu eenmaal je samenleving inrichten op een manier die globaal door de meeste mensen als prettig wordt ervaren.
Protestantse minderheden in Italië moeten zich niet zo zich druk maken om een crucifix in hun schoollokaal. Jawel, de crucifix is symbool voor de kerk van Rome, ik weet het. Maar hebben ze wel door waar ze op Europees niveau mee bezig zijn? Mede door hun houding wordt het Europese Hof tot uitspraken verleid die verregaande consequenties kunnen hebben. Want in Nederland hoeven maar een paar secularisten op het idee te komen dat een kerstboom een verschrikkelijk symbool van de christelijke religie is, of de paashaas, en openbare scholen en gemeentehuizen mogen die ergerlijke symbolen niet meer gebruiken of financieren. Als vijf burgers van mening zijn dat tweede paasdag of tweede pinksterdag als verplichte vrije dagen een inbreuk zijn op de neutraliteit van de staat, mag Nederland zich verdedigen bij het Europese Hof?
In Europees verband heb ik juist van de Rooms Katholieke kerk de verwachting dat die in staat is krachtig op te treden tegen het doorgeslagen secularisme. Het was de Roomse kerk die een formidabele rol speelde bij de val van het communisme, eerst in Polen en daarna in het hele Oostblok. En samen met de Orthodoxe Kerken die nu ook aandachtig kijken naar de kwestie die bij het Europese Hof wordt besproken, kan Rome voor de toekomst van een prettig leefbaar Europa wel eens van enorm belang blijken te zijn. En van het Nederlands Dagblad verwacht ik, net als van CDA, CU en SGP, krachtige steun voor Italie in deze zaak.
4 opmerkingen:
Ik zie het juist andersom: Iedereen heeft recht op zijn of haar eigen keuze om te kiezen voor welk of geen geloof. Moet diegene daarmee gedwongen worden om ook te leven volgens de religie die algemeen aanwezig is?
Ik begrijp dat secularisme een angstige bedreiging is voor elk geloof. Het tast de overheersende vrijheid aan die je hebt.
Moet een klas waar Moslims in zitten een kruis op de muur hebben? Andersom zou dat ook niet gewenst zijn. Een openbare school is een school voor iedereen ongeacht geloofskeuze. De school zou daar dan ook vrij in moeten zijn.
Waarom zou een on- of andersgelovende vrij moeten hebben op een Christelijke dag en niet vrij mogen zijn op een dag die voor hem of haar heilig of belangrijk is?
Zeker in een land waar geloof minder belangrijk wordt, zie ik meer noodzaak om het geloof in het openbaar los te laten en te gaan naar een maatschappij waarin iedereen vrij is het geloof te hebben die hij of zij het beste vind passen maar de ander er niet mee lastig valt of afdwingt.
Overigens lees ik hier over de minderheid aan secularisten die deze verandering dwingt, maar is het echt een minderheid? Hier in Nederland is de Christelijke vertegenwoordiging in de politiek ook een minderheid toegedaan. Ook andere Europese landen vertonen dit beeld. Alleen de Zuidelijke en Oostelijke Europese landen geven een ander beeld. Maar wat zijn de algehele Europese cijfers in deze kwestie?
Ik had het nu over Italie, waar 90% van de ouders wel die crucifix wenst.
Nee, ik vind niet dat iemand ook maar iets aan een ander moet opdringen. Maar sinds wanneer is een crucifix in een klas, of een kerstboom in het gemeentehuis 'opdringerig'?
Probleem vind ik in deze discussie dat die altijd lijkt te beginnen en te eindigen met het individu als criterium. En dat moet dan wel tot anarchie leiden.
Waarom doen we zo overgevoelig? Samenleven vraagt van ons dat we ons samen wat inschikkelijk opstellen. En daarbij gaat het wat mij betreft niet om meerderheid of minderheid. Wel om de vraag of we bereid zijn elkaar in onze hele samenleving ook te willen dienen in liefde. Dat zijn - ik besef het - zware religieuze termen. Maar ik denk wel dat het een noodzakelijk cement voor de samenleving is.
En dat gedrag (van welke kant ook) dat symbool zus of symbool zo niet 'mag' omdat het de neutraliteit zou schenden, dat leidt alleen maar tot meer gedonder in de samenleving.
Zou je reactie exact dezelfde zijn als het niet om een crucifix maar, zeg eens wat, om bepaalde islamitische symbolen ging?
in een merendeels islamitisch land? antwoord: JA
Een reactie posten