zondag 31 oktober 2010

Wie gelooft nou eigenlijk in de vervangingstheologie?

Vaak krijg ik voor de voeten geworpen dat ik de ‘vervangingstheologie’ aanhang. Dat woord is duidelijk een scheldwoord in kringen van christelijke vrienden van Israel. Waar gaat het om?

Simpel gezegd zegt de vervangingstheologie: Israel was door God uitverkoren in het Oude Testament, maar omdat Israel Jezus Christus niet als zijn Messias aanvaardde, heeft God Israel nu vervangen door de Kerk. God werk nu met de Kerk, niet met Israel.

Wel, dat is het. De vervangingstheologie. Maar het is lastig om theologen te vinden, die zo denken! De term wordt echter heel snel op christenen geplakt als die niet een glorieuze toekomst voor de staat Israel voorzien, als ze allerhande profetie uit het Oude Testament niet 'letterlijk' nemen en vervuld zien worden op het huidige land van de staat Israel, etc.

Om aan te geven waarom ik niks moet hebben van de term 'vervangingstheologie' noch van de inhoud (!), wil ik kort aangeven hoe mijns inziens Israel niet ‘vervangen’ is. Ik ga u niet vermoeien met Bijbelteksten over dit thema (en zit in de trein nu ik dit schrijf) maar kan elke zin onderbouwen met heldere apostolische teksten, vooral uit de Romeinenbrief en de brief aan de Efeziers.

Wat is, volgens mij en een paar anderen, de nieuwtestamentische theologie?

Ten eerste, Paulus zegt dat alleen Joden die Christus volgen, erfgenamen van de verbondsbeloften aan Abraham en Israel zijn. Hij, zelf een Jood, versmalt dus het verbond. Het gaat God niet om wie genetisch een Jood is, maar om wie dat genetisch is en ook als volgeling van de Messias leeft. Dat zijn in Gods ogen Joden. Dat zijn de Joden die Gods beloften beërven. Paulus merkt ook op dat Joden die niet in Christus geioven, buiten die verbondsboot vallen.

Als dat zo is, waarde vrienden, kom dan niet aan met te zeggen dat God’s verbond nog altijd voor alle Joden geldt. Jawel, het verbondsAANBOD geldt voor alle Joden, maar dat blijft zonder uitwerking voor hen die Christus niet geloven. Paulus zegt dus klip en klaar dat het verbond van God met Abraham en diens nageslacht voorwaardelijk is. Als Paulus dat zegt, kan je als Christen niet het omgekeerde gaan beweren natuurlijk. Of suggereren dat op een of andere manier het toch op een zeker moment ineens weer voor alle Joden geldt, Karl Marx incluis.

Vervolgens leert Paulus dat heidenen die in de Joodse Messias en de Joodse Bijbel geloven, door dat geloof medeburgers zijn geworden, medebewoners in dat ‘huis’ van het ware Israel. Die heidense gelovigen ‘vervangen’ dus Israel niet, maar hebben het enorme voorrecht dat al Gods beloften aan Abraham en Israel ook hun verbondsbeloften zijn geworden, omdat ze onderdeel van het volk van God zijn geworden door geloof in de Messias. Al die beloften aan Abraham c.s. die ooit alleen voor het (hele) volk Israel leken te zijn, gelden volgens het apostolisch onderwijs alleen voor het gelovige deel van Israel, en ook voor alle gelovige heidenen die bij dat gelovige deel van Israel zijn gevoegd.

Dat kan je toch met geen mogelijkheid ‘vervanging’ noemen? De gemeenschap van gelovigen in de Messias Jezus, (ook bekend als 'de kerk'), is niet de vervanging van Israel, maar het is de gemeenschap van Joden en daarbij gevoegde heidenen. Die heidenen hebben door Gods genade deel gekregen aan alle beloften van Israel, en in het ene huis van Gods verbond wonen ze samen met de gelovigen uit de Joden. Niet als twee groepen, zegt Paulus, maar als één nieuwe man, als één vernieuwd volk van God. Het ware Israel.

In de eerste twee eeuwen van de kerkgeschiedenis was dit makkelijker te vatten dan daarna. In de eerste twee eeuwen bestonden de meeste christelijke gemeenschappen uit veel gelovige Joden met heidenen die daarbij waren gekomen. Veel kerkleiders hadden een Joodse achtergrond.

Maar toen kwam de grote toevloed van heidenen die zich bij de kerk gingen voegen, vooral na het jaar 313. Veel Joden binnen de kerken assimileerden zich met hun heidense kompanen. Hoe dat ging zien we in de bijbel zelf al, aan Petrus bijvoorbeeld, die gewoon met heidenen ging eten.

En naarmate de toevloed van heidenen groter werd, was nauwelijks meer zichtbaar dat de heidenen medeburgers zijn. Vandaag de dag is het dus belangrijk om dat veel meer te onderstrepen, omdat het niet meer zo kan worden beleefd in onze gemeenten. Er zijn doorgaans weinig Joden. Des te belangrijker om die Bijbelse theologie goed levend te houden in onze kerken. Dat houdt ons dankbaar naar het Jodendom toe, waar we zoveel aan te danken hebben. Het is bovendien van enorm belang omdat het simpelweg een bijbelse theologie is. Het hele Nieuwe Testament is ervan doortrokken.

Heeft de kerk Israel dus vervangen? Nee natuurlijk. De kerk is het samenkomen (de synagoge) van Joden die Jezus volgen met de heidenen die dat doen. En die samen vormen, volgens de definitie van de apostelen, het ware Israel.

Paulus geeft dus een enorme herdefinitie van de betekenis van het verbond, op grond van de unieke openbaring van Jezus Christus. Uiteraard zal dit ook tot een herijking van de oudtestamenische toekomstverwachting van Israel moeten leiden. Waar de Joden zich voor de komst van Christus als natie rijk rekenden als ze dachten aan het komende Rijk van God, zegt Paulus dat dit ten onrechte is. Alleen degenen uit de natie die Christus volgen, zullen de aarde beërven. En bovendien, daar zijn nu ook de heidenen bijgekomen als deelgenoten aan al die beloften.

Het is niet vreemd dat de reikwijdte van de zegeningen die Jezus, Paulus en de andere apostelen beschrijven, nu ook niet meer gaan over een stuk land in het Midden Oosten. Het gaat nu om de hele wereld. En het gaat niet meer om natuurlijke nakomelingen van wie dan ook; het gaat om verbonden zijn aan de Ene nakomeling van Abraham, Jezus Christus. En die is geen aardse koning, maar de Zoon van God, Schepper van hemel en aarde. Wat Hij aan Israel en wie bij Israel gevoegd zijn, aanbiedt, is eeuwig met God zijn, mooier dan wat iemand had kunnen bedenken, en een vervulling van alle profetie van het Oude Testament dat de stoutste verwachtingen te boven gaat.

Hoe eigenaardig om na dat heerlijke Evangelie terug te keren naar die oude teksten van Israel, en te dromen van een kortstondig aards rijk waar zonde en ziekte en dood wonen. Hoe eigenaardig om in wezen te doen of Christus nooit is gekomen, of diens komst en de openbaring van diens heerlijkheid niet al het eerdere in een schaduw plaatsen. En dat is precies wat we leren in het Nieuwe Testament. Dat wat God beloofde en sprak in het Oude Testament, een schaduw is van de werkelijkheid die met Christus kwam.

En dat gezegd hebbend, de komende tijd laat ik dit thema maar eens wat liggen. Er zijn belangrijker dingen te doen dan hierover te discussiëren. De reden waarom ik het toch vaak doe is omdat het zo'n enorme invloed heeft op onze hele manier van bijbel lezen, en omdat het zo'n haast dwingend macht lijkt te hebben over veel evangelische gemeenten. En omdat ik vind dat nogal wat christenen hun tijd hiermee verknoeien en zaken zouden moeten doen die van meer belang zijn in Nederland. Maar dat geldt ook voor mij in Egypte, en dus houd ik over dit thema maar een tijdje mijn mond - hoewel ik uiteraard zal reageren op discussies :-)

41 opmerkingen:

gert zei

Hoi Jos,ok,jij hangt dan de vervangingstheologie niet aan maar wel een soort variant daarvan "de verdwijntheologie"
Waar jij volgens mij totaal aan voorbij gaat is de eeuwige band/relatie die God met Israel zegt te hebben.

Lees ex.3:15 maar eens waar God zegt hoe Hij voor EEUWIG genoemd wil worden,ook Paulus spreekt in Hand.13:17 over de God van het volk Israel,niet de God van Japanners,Nederlanders,Oostenrijkers enz.
Jos,het is en blijft (tot ergernis van velen)een geheel exclusief Joods gebeuren,een Joods boek,een Joodse Messias,een Joodse Koning,een Joods land waar wij niet Joden,prijst God, bij ingelijfd zijn/worden,totdat....

Unknown zei

Gert, als de apostel paulus nou beweert dat die eeuwige band van God met Israel alleen voor het deel van Israel is dat de Messias Jezus gehoorzaamt?

Jij spreekt gewoon rechtstreeks de apostelen tegen.

Johan / Jominee zei

Gert, reageer nu eens inhoudelijk op het punt van Jos dat jij - en vele pro-Israël lobbyisten met jou - in feite aan omgekeerde vervangingstheologie doen en het volk Israel en zelf de staat Israël boven Christus plaatsen als ijkpunt van waar christelijk geloof.

Wat Jos naar voren brengt, is ons niet door een stel heidenen aangepraat, maar door de joodse apostelen, in navolging van hun joodse meester, Jezus van Nazareth. Als je het heel cru en werelds wilt stellen: wij horen bij de joodse secte van Jezus, die het jodendom heeft opengesteld voor heidenen, zonder enige rituele verplichting (zoiets als rabbijn Tal van Keken in Delft doet). En onze secte zegt simpelweg: iedereen die Jezus van Nazareth niet als de door God zelf beloofde Messias aanvaardt, valt buiten het ware joodse geloof.

En dan concludeer ik - wellicht wat kort door de bocht - dat jij dit laatste niet ondersteunt en jezelf als zodanig buiten het christendom en de gemeente van Christus plaatst.

Ben benieuwd naar je verweer.

Unknown zei

Johan - Jominee. Je zegt het wat scherp, maar ik voel het ook zo. Deze visie op Israel etc staat zo haaks op de nieuwtestamentische theologie, dat je je daarmee ver van die nieuwtestamentische gemeente verwijderd. Het gaat om Israel, Jezus lijkt wel bijzaak geworden. Alsof diens komst niet alle dingen in een nieuw licht plaatst.

Paul Miller zei

Welaan Jos, nu is mij het e.e.a. duidelijker geworden.
Ik vermoedde al een beetje dat de vervangingstheologie feitelijk niet bestaat, in de zin van geen echte verdedigers heeft, maar hoofdzakeijk gebruikt wordt als scheldwoord tegen aanhangers van de gezonde leer. Ik ben in al die jaren ook nog nooit een fatsoenijke literatuurverwijzing tegengekomen naar enig theologisch studieboek waar iemand die theorie verdedigt.

Wel ben ik geschokt te lezen dat Karl Marx buiten de Romeinenbrief belofte valt van "gans Israël" dat behouden zal worden. Deze zomer was ik in Trier in het Karl Marx huis/museum en ik schrijf tegenwoordig met een heuse Karl Marx pen (ja, hij is rood maar schrigft blauw). Toen ik daar was voelde ik een emotionele trilling door mijn aderen gaan. Marx nam het wel degelijk op voor de armen en vast ook voor de joden. Hij gaf de arme sloebers der aarde wel meer dan één glas water. Daarmee alleen heeft hij zichzelf al gekwalificeerd als schaap en niet als bok. Nee, hij kende Jezus niet, maar ook dat probeem wordt opgelost in het roemruchte schapen en bokken verhaal.

Unknown zei

Ja Paul - het is moeilijk. Maar dat schapen en bokken verhaal gaat over niet over je vriend Karl - het gaat namelijk over de periode van de Grote Verdrukking. Hoe mensen dan tegenover Israel staan. Wist je dat niet?

Paul Miller zei

Overigens is binnen de theologie de vraag hoe schrijvers van het NT het OT citeerden een bekend "probleem", dan wel onderwerp van studie. Ik vraag me af waarom dit thema hier in algemene zin niet concreet benoemd is. Misschien omdat de meeste moeilijke citaten juist al betrekking hebben op de onderwerpen hier besproken? U mag het zeggen...

Paul Miller zei

@Jos
Geef je me nu een chiliastische voorzet?

Unknown zei

@Paul. Beslist niet, ik laat slechts zien hoe eclectisch sommige chiliasten met de bijbel omgaan. De bijbel als puzzelboek, omdat een gezonde theologische visie volgens mij ontbreekt.

Jaap zei

Ik ben het met je visie op Israël eens, maar tegelijkertijd lijk je het Oude Testament maar van weinig belang te vinden vanwege de openbaring die met Jezus is gekomen. Het komt haast zo over alsof je zegt: waarom nog het Oude Testament lezen, het was immers maar de beperkte openbaring van wat nog moest komen. Op deze manier denk ik dat je tekort doet aan het Oude Testament, zeker met het oog op dat de auteurs van het Nieuwe Testament voortdurend hun visie bouwen op de gegevens uit het Oude Testament.

Ik denk dat het van belang is om het Oude Testament 'opnieuw' te leren lezen met de kennis dat Jezus de vervulling is van het Oude Testament. Hierdoor wordt het Oude Testament niet minder, maar juist meer waard. Als we het Oude Testament zo lezen denk ik dat we Christus nog beter kunnen leren kennen dan wanneer we wel een heel grote nadruk op het Nieuwe Testament leggen alsof we alleen hier Christus echt geopenbaard krijgen.

Unknown zei

Jaap als ik die indruk wekte was dat niet goed van me; ik ben het geheel eens met wat je schrijft. Ik acht het OT zeer waardevol, niet alleen om te begrijpen wat aan het NT vooraf ging, maar ook als Godsopenbaring an sich. Maar die wordt alleen verstaan vanuit het hart van het Christelijk geloof - Jezus Christus. Die zelf de wereld schiep, en door Zijn Geest de schrijvers van het OT inspireerde.

Jaap zei

Goed dat je dit verduidelijkt. Desondanks zie ik je op je blog vooral het Nieuwe Testament en de vroege kerk behandelen en zie ik je verhoudingsgewijs maar erg weinig vanuit het Oude Testament beredeneren. Je behandelt wel oudtestamentische teksten die door pro-Israël-mensen verkeerd geïnterpreteerd worden om vervolgens met het Nieuwe Testament aan te geven waar ze de plank misslaan, maar verder neem je vrijwel nooit een oudtestamentische tekst als uitgangspunt. Misschien dat ik dit verkeerd waarneem, maar als ik op basis van je blogposts een schatting moet maken van de verhoudingen van welke bijbelgedeelten/theologische teksten je leest, dan schat ik in dat je 85% Nieuwe Testament en vroege kerk leest en maar 15% Oude Testament. Correct me if I'm wrong...

gert zei

Hoi Johan/Jominee waarmee,met wat zou ik nog inhoudelijk reageren op het "slotartikel" van Jos?

Het enigste,na het noemen van de teksten die Jos behandelde,wat ik nog kon doen is Jos er op wijzen dat God zich EEUWIG de God van Israel wil laten noemen.Als dat Jos en anderen niet kan overtuigen wat dan nog wel?

Vele gristenen gedragen zich als het jong van de koekoek die in het nestje van een ander vogeltje gelegd,uitgebroed en gevoed word en op een bepaald moment z'n kleinere "stiefbroertje "het nest uitflikkert.
Ik geloof rotsvast in een toekomst/afloop die overeenstemt met wat er gebeurde tussen Jozef en zijn broers.
Nu zijn we geestelijk in de periode waarin Jezus de egyptenaren/wereld van voedsel voorziet,maar de zonen van Jacob/Joodse volk zullen zich weldra hongerig aanmelden.Dan zal Jezus zich op bijna dezelfde wijze bekend maken aan zijn broers als Jozef deed en dat allemaal volgens de profetie van Zacharia 12:10 en volgende.
Maar zoals Jaap al terecht opmerkte met bewijs teksten uit het ot heeft Jos niks meer.

Jos wil geen brommer,hij gaat alleen nog maar voor de auto!

Paul Miller zei

Oeps, dat is schokkend. 85 tegen 15 procent. Mag ik even van mijn stoel af rollen van verbazing? Wat is dit voor onzin. Onze boodschap is het evangelie, niet de spijswetten van Mozes. En mag een mens zijn focus hebben? Nou ja, Jos kan het aardig voor zichzelf opnemen, maar moest even mijn verbazing kwijt.
Overigens staat er meen ik nog een vraag van mij open. Ga ik even nazien of dat zo is.

Unknown zei

eh wat bedoel je nu, Paul? 85-15%?

Paul Miller zei

Ik reageer op de reactie van Jaap. Hij komt met die stelling van 85 tegen 15.

Unknown zei

O ja sorry Paul.

Jaap, je hebt gelijk. Ik gebruik meer NT dat OT. Maar dat is om mijn argument, denk ik: we moeten het NT laten bepalen hoe we het OT lezen. Dan kan je alleen uit het NT beredenen denk ik?

In onze kerk wordt in de eredienst standaard gelezen:
1. OT tekst
2. Psalm
3. Tekst uit Evangelie
4. Tekst uit brieven

Klaas zei

Jos, bedankt voor het toelichten van je standpunt. Ik ben bang dat je volgens de gangbare definities toch de vervangingstheologie aanhangt. Of in ieder geval een variant daarvan. ;-) Zolang dat goed doordacht is en niet gepaard gaat met de negatieve aspecten die we in de kerkgeschiedenis helaas vaak terug zien komen kan ik dat ten volle respecteren. Wellicht heb je gelijk dat het begrip ‘vervangingstheologie’ vooral door tegenstanders gebezigd wordt en dat pure vervanging (wat dat dan ook mag zijn) amper geleerd wordt. Waar het echter om gaat bij dit onderscheid is de positie van de Joden die niet in Jezus als hun Messias geloven. Gangbaar is m.i. dat zij die voor deze natuurlijke Joden geen bijzondere toekomst zien geacht worden de vervangingstheologie aan te hangen. Nou kun je discussiëren over definities, maar op dat punt ligt voor velen de waterscheiding ligt is de positie van deze groep. Is de positie van deze Joden ten principiële niet anders dan die van Eskimo’s en Russen of is er een wezenlijk onderscheid?

Zoals gezegd kan ik die positie respecteren, maar ik vraag me wel af of je daarmee de bijbel recht doet. Je geeft aan dat Paulus de visie op het verbond versmalt. Het gaat om daadwerkelijk geloof en niet om afstamming. Op zich lijkt me dat terecht. Het is echter niet te ontkennen dat God met het volk Israël een bijzondere weg gegaan is. Niet met individuen uit die groep (dat ook), maar met het volk als groep. De vraag is m.i. of God nog steeds met dit volk een bijzondere weg gaat. Ik ben geneigd om daar toch bevestigend op te antwoorden. De basis daarvoor ligt wat mij betreft in Rom.11:25-31 waarin Paulus stelt dat Gods liefde voor de verharde Joden van blijvende aard is vanwege de verkiezing van de aartsvaders. Er blijven dan nog voldoende vragen over en dat ik bij een dergelijke toekomst niet in bedelingen e.d. wil denken zal onderhand duidelijk zijn. Maar dat God met de Joden een andere weg gaat dan met Eskimo’s lijkt mij zeer aannemelijk. (En dan bedoel ik een andere weg niet in de zin van een weg naar de Vader buiten Christus om; dat zij verre…).

Als het over de positie van Israel gaat heb ik bij veel traditionelen een soort van huiver is. Alsof je, als je uit wilt gaan van een doorgaande weg van God met Israel, alleen uit kunt komen bij het dispensationalisme. En de angst slaat je helemaal om het hart als dat dan ook nog een kritiekloze houding tegenover de Israëlische politiek met zich mee zou brengen. Als dat het geval is is het denk ik goed om kennis te nemen van de literatuur van de laatste decennia waarin dit behandeld wordt. Er zijn de nodige schrijvers aan te wijzen die tussen de bakens van de vervangingstheologie en dispensationalisme door willen varen en in 1e instantie de bijbel willen laten spreken. Interessante kost!

Klaas zei

Jos, bedankt voor het toelichten van je standpunt. Ik ben bang dat je volgens de gangbare definities toch de vervangingstheologie aanhangt. Of in ieder geval een variant daarvan. ;-) Zolang dat goed doordacht is en niet gepaard gaat met de negatieve aspecten die we in de kerkgeschiedenis helaas vaak terug zien komen kan ik dat ten volle respecteren. Wellicht heb je gelijk dat het begrip ‘vervangingstheologie’ vooral door tegenstanders gebezigd wordt en dat pure vervanging (wat dat dan ook mag zijn) amper geleerd wordt. Waar het echter om gaat bij dit onderscheid is de positie van de Joden die niet in Jezus als hun Messias geloven. Gangbaar is m.i. dat zij die voor deze natuurlijke Joden geen bijzondere toekomst zien geacht worden de vervangingstheologie aan te hangen. Nou kun je discussiëren over definities, maar op dat punt ligt voor velen de waterscheiding ligt is de positie van deze groep. Is de positie van deze Joden ten principiële niet anders dan die van Eskimo’s en Russen of is er een wezenlijk onderscheid?

Zoals gezegd kan ik die positie respecteren, maar ik vraag me wel af of je daarmee de bijbel recht doet. Je geeft aan dat Paulus de visie op het verbond versmalt. Het gaat om daadwerkelijk geloof en niet om afstamming. Op zich lijkt me dat terecht. Het is echter niet te ontkennen dat God met het volk Israël een bijzondere weg gegaan is. Niet met individuen uit die groep (dat ook), maar met het volk als groep. De vraag is m.i. of God nog steeds met dit volk een bijzondere weg gaat. Ik ben geneigd om daar toch bevestigend op te antwoorden. De basis daarvoor ligt wat mij betreft in Rom.11:25-31 waarin Paulus stelt dat Gods liefde voor de verharde Joden van blijvende aard is vanwege de verkiezing van de aartsvaders. Er blijven dan nog voldoende vragen over en dat ik bij een dergelijke toekomst niet in bedelingen e.d. wil denken zal onderhand duidelijk zijn. Maar dat God met de Joden een andere weg gaat dan met Eskimo’s lijkt mij zeer aannemelijk. (En dan bedoel ik een andere weg niet in de zin van een weg naar de Vader buiten Christus om; dat zij verre…).

Als het over de positie van Israel gaat heb ik bij veel traditionelen een soort van huiver is. Alsof je, als je uit wilt gaan van een doorgaande weg van God met Israel, alleen uit kunt komen bij het dispensationalisme. En de angst slaat je helemaal om het hart als dat dan ook nog een kritiekloze houding tegenover de Israëlische politiek met zich mee zou brengen. Als dat het geval is is het denk ik goed om kennis te nemen van de literatuur van de laatste decennia waarin dit behandeld wordt. Er zijn de nodige schrijvers aan te wijzen die tussen de bakens van de vervangingstheologie en dispensationalisme door willen varen en in 1e instantie de bijbel willen laten spreken. Interessante kost!

Klaas zei

Jos, bedankt voor het toelichten van je standpunt. Ik ben bang dat je volgens de gangbare definities toch de vervangingstheologie aanhangt. Of in ieder geval een variant daarvan. ;-) Zolang dat goed doordacht is en niet gepaard gaat met de negatieve aspecten die we in de kerkgeschiedenis helaas vaak terug zien komen kan ik dat ten volle respecteren. Wellicht heb je gelijk dat het begrip ‘vervangingstheologie’ vooral door tegenstanders gebezigd wordt en dat pure vervanging (wat dat dan ook mag zijn) amper geleerd wordt. Waar het echter om gaat bij dit onderscheid is de positie van de Joden die niet in Jezus als hun Messias geloven. Gangbaar is m.i. dat zij die voor deze natuurlijke Joden geen bijzondere toekomst zien geacht worden de vervangingstheologie aan te hangen. Nou kun je discussiëren over definities, maar op dat punt ligt voor velen de waterscheiding ligt is de positie van deze groep. Is de positie van deze Joden ten principiële niet anders dan die van Eskimo’s en Russen of is er een wezenlijk onderscheid?

Zoals gezegd kan ik die positie respecteren, maar ik vraag me wel af of je daarmee de bijbel recht doet. Je geeft aan dat Paulus de visie op het verbond versmalt. Het gaat om daadwerkelijk geloof en niet om afstamming. Op zich lijkt me dat terecht. Het is echter niet te ontkennen dat God met het volk Israël een bijzondere weg gegaan is. Niet met individuen uit die groep (dat ook), maar met het volk als groep. De vraag is m.i. of God nog steeds met dit volk een bijzondere weg gaat. Ik ben geneigd om daar toch bevestigend op te antwoorden. De basis daarvoor ligt wat mij betreft in Rom.11:25-31 waarin Paulus stelt dat Gods liefde voor de verharde Joden van blijvende aard is vanwege de verkiezing van de aartsvaders. Er blijven dan nog voldoende vragen over en dat ik bij een dergelijke toekomst niet in bedelingen e.d. wil denken zal onderhand duidelijk zijn. Maar dat God met de Joden een andere weg gaat dan met Eskimo’s lijkt mij zeer aannemelijk. (En dan bedoel ik een andere weg niet in de zin van een weg naar de Vader buiten Christus om; dat zij verre…).

Als het over de positie van Israel gaat heb ik bij veel traditionelen een soort van huiver is. Alsof je, als je uit wilt gaan van een doorgaande weg van God met Israel, alleen uit kunt komen bij het dispensationalisme. En de angst slaat je helemaal om het hart als dat dan ook nog een kritiekloze houding tegenover de Israëlische politiek met zich mee zou brengen. Als dat het geval is is het denk ik goed om kennis te nemen van de literatuur van de laatste decennia waarin dit behandeld wordt. Er zijn de nodige schrijvers aan te wijzen die tussen de bakens van de vervangingstheologie en dispensationalisme door willen varen en in 1e instantie de bijbel willen laten spreken. Interessante kost!

Jaap zei

Paul, dat van die 85-15% verhouding was meer een neutrale constatering van wat ik meen waar te nemen. Het was niet direct als aanval tegen Jos bedoeld, maar er zat indirect wel de oprechte vraag achter of het nou wel goed is om verhoudingsgewijs zoveel meer aandacht aan het Nieuwe Testament te geven. Ik geef toe dat die spijswetten voor ons als christenen ten opzichte van andere teksten niet zo belangrijk zijn, maar dan noem je ook een dwarsweg. Verhalen uit bijv. Genesis, Richteren of Koningen komen bijna nooit aan bod op deze blog, terwijl daar wel verhalen tussen zitten die binnen het christendom een bepalende plaats innemen (anders dan de spijswetten).

Jos, je hebt gelijk dat je het Nieuwe Testament bepalend laat zijn en ook gezien je specialisme is het terecht dat je meer aandacht geeft aan het Nieuwe Testament, maar ik mis toch wel in bepaalde mate de aandacht voor het Oude Testament. Een expert in het Nieuwe Testament moet toch ook enigszins met het Oude Testament overweg kunnen. We kunnen het Oude Testament niet goed begrijpen zonder het Nieuwe Testament, maar andersom kun je ook het Nieuwe Testament niet begrijpen zonder het Oude Testament. Er is interactie vanuit beide richtingen nodig. Een vergelijking: je neemt ook geen kerkhistoricus serieus als hij een specialist is van de Reformatie maar tegelijkertijd maar zeer weinig kennis heeft van de tijd hiervoor.

Verder heb ik het idee dat je wel de hele Schrift gebruikt, maar dan wel het Nieuwe Testament als de hoofdtekst en het Oude Testament als de bijlage die wat meer licht op het Nieuwe Testament kan werpen. Ik denk dat als Jezus in het Nieuwe Testament zegt dat zelfs de jota's en tittels van het Oude Testament belangrijk blijven tot het einde der tijden, dat je het Oude Testament dan niet slechts als een soort bijlage kunt behandelen. (Dat je dit doet is overigens alleen mijn waarneming; het is heel goed mogelijk dat ik dit verkeerd zie)

Unknown zei

Jaap - je zou best gelijk kunnen hebben. Maar er zit toch wel wat logica in. Als je gelooft in toenemende Godsopenbaring (even simpel, Paulus wist meer van God dan Abraham of David deed) dan is het logosch dat je de nadruk legt op de volste openbaring.

Jaap zei

Dat ben ik met je eens, maar het is niet de nadruk op het Nieuwe Testament waar ik mijn kanttekeningen bij zet, maar het gemis aan aandacht voor het Oude Testament. Ik ben bang dat je zo een paar blinde vlekken houdt die je als je wat meer aandacht aan het Oude Testament geeft wel kunt zien.

Unknown zei

Jaap, in onze kerk hebben we net een prekenserie over Jeremia achter de rug. Maar jij oordeelt alleen mijn blog, en dan heb je gelijk. Meer aandacht voor NT dan OT, om redenen die ik noemde.

maar weet je wat, je uitdaging aan mij neem ik graag op; ik zal eens wat meer aandacht aan OT geven hier. Heb je een voorstel?

Jaap zei

Ik denk dat als je een tekst als Zacharia 14:1-7 neemt dat je dan wel het één en ander kunt laten zien van je methode van bijbellezen. Of als je het onderwerp Israël per se even wilt laten rusten kun je het onderwerp 'tienden geven' aansnijden (bijv. met Maleachi als hoofdtekst).

Het zijn vooral de teksten uit de oudtestamentische profeten waar ik niet altijd van weet hoe ik deze moet lezen (en deze gaan vaak over Israël en eschatologie). De boeken die in onze bijbelindeling voor Jesaja komen zijn voor mij een stuk makkelijker te begrijpen.

Unknown zei

Okee okee. Ik beloof dat ik me de komende weken wat in Zacharia 14:1-7 zal verdiepen. Komt eraan maar heb geduld ;-)

Jaap zei

Ik ben benieuwd!

Anoniem zei

Vervangingstheologie heb ik altijd een vreemd woord gevonden. Ik zou voor hoe ik zelf de NT theologie begrijp spreken van een theologie van een voor iedereen opengebroken verbond: In Christus is het verbond met Abraham getransformeerd, en opengebroken naar alle volkeren. Alles wat voor Christus kwam was maar een voorafschaduwing, en in Christus zijn de joden en de Heidenen samengebracht, en zal ooit heel de Schepping samengebracht worden (en hersteld).

Dat zulks soort van Israel-gericht dispensatiedenken slechte exegese is daar kan ik je zowel vanuit mijn vineyard-achtergrond als in mijn hoedanigheid als randgeval-emerger zeer zeker in bijstaan... Ik was pas nog een standaardboek over de Koninkrijkstheologie van vineyard aan het lezen waarin de hele 'streeptheologie' stuk voor stuk ontkracht wordt (Derek Morphew - breakthrough) dus er zijn zelfs charismatische evangelischen die het ermee eens zijn... En ik denk dat buiten bepaalde evangelische en pinksterkringen de bedelingenleer maar bekeken wordt als een vreemd verschijnsel, dat inderdaad de eerste 1800 jaar niet bestond...

Ik sta open voor veel bijbeluitleg uit verschillende hoek, van Oosterse kerkvaders tot pinksterpredikanten, maar het moet wel om Jezus blijven draaien, die de finale en meest volledige openbaring is van God. Het hele narratief van het NT was een prelude dat naar Hem toewerkte, en moet dus met een Christologische lens gelezen worden.

Spijtig dat de toespraak van Jezus aan de Emmausgangers niet bewaard is gebleven... Heel de wet en de profeten wijzen naar Hem!!

Unknown zei

Mooi gezegd, Brambonius. En nu je toch noemt dat Wet en Profeten naar Jezus wijzen - hij vervult ze - ik denk dat dit woord 'vervulling' in heel veel discussies ook onvoldoende besproken wordt.

Het wordt vaak gezien als: In OT wordt dit of dat voorspelt, en Jezus doet dan dan precies zo, of het moet nog precies zo gebeuren.

Ik denk bij 'vervullen' veel meer aan dat Hij de volheid is van alles wat gezegd is. Door de profeten sprak God heel veel woorden, maar Jezus is de volle verwerkelijking van alles wat God ooit te zeggen heeft gehad of nog te zeggen heeft.

Hij is niet voor niets de vleeswording van God zelf, degene die door zijn Geest tot Israel sprak. Hij is zelf de spreker van dat Woord. Geen wonder dat Hij zelf al die woorden 'vervult' - volmaakt.

Ga ik nu raaskallen?

Anoniem zei

Als ik herlees wat ik gisterennacht heb geschreven vind ik het redelijk mistig geschreven... Misschien omdat ik met 1 hand aan het typen was en in de andere hand een baby van 8 dagen net rustig had gekregen. Mijn nieuwe dag(niet)ritme is niet zo bevorderlijk voor de theologische uiteenzetting lijkt me zo.

"Ik denk bij 'vervullen' veel meer aan dat Hij de volheid is van alles wat gezegd is. Door de profeten sprak God heel veel woorden, maar Jezus is de volle verwerkelijking van alles wat God ooit te zeggen heeft gehad of nog te zeggen heeft.

Hij is niet voor niets de vleeswording van God zelf, degene die door zijn Geest tot Israel sprak. Hij is zelf de spreker van dat Woord. Geen wonder dat Hij zelf al die woorden 'vervult' - volmaakt."

Je raaskalt niet. Ik zou zelfs nog verder gaan. Jezus is het absolute Woord zelf dat vlees geworden is

En voor de liefhebbers wat bijbeltexten:
Kol 2:16-17 Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat. Dit alles is slechts een schaduw van wat komt – de

Hebr 1:1-3 Op velerlei wijzen en langs velerlei wegen heeft God in het verleden tot de voorouders gesproken door de profeten, maar nu de tijd ten einde loopt heeft hij tot ons gesproken door zijn Zoon, die hij heeft aangewezen als enig erfgenaam en door wie hij de wereld heeft geschapen. In hem schittert Gods luister, hij is zijn evenbeeld, hij schraagt de schepping met zijn machtig woord; hij heeft, na de reiniging van de zonden te hebben voltrokken, plaatsgenomen aan de rechterzijde van Gods hemelse majesteit,

Het plan is altijd Jezus geweest, en de rijkwijdte van het plan is altijd groter geworden. Van Abraham die geroepen wedt en zijn familie werd het in een paar generaties een stam, en later een heel volk, Israel, en met Jezus werd het heel de kosmos:

Anoniem zei

Kol 1: 15-20
Beeld van God, de onzichtbare, is hij, eerstgeborene van heel de in hem is alles geschapen, alles in de hemel en alles op aarde, het zichtbare en het onzichtbare, vorsten en heersers, machten en krachten, alles is door hem en voor hem geschapen. Hij bestaat vóór alles en alles bestaat in hem. Hij is het hoofd van het lichaam, de kerk. Oorsprong is hij, eerstgeborene van de doden, om in alles de eerste te zijn: in hem heeft heel de volheid willen wonen en door hem en voor hem alles met zich willen verzoenen, alles op aarde en alles in de hemel, door vrede te brengen met zijn bloed aan het kruis.

Jezus Christus, de mens-God die zichzelf gaf, was natuurlijk een jood, en zo is redding uit de joden gekomen, maar die is niet beperkt tot de joden. Alle volkeren worden op dezelfde boom mee geëent in Christus, en het doel is het herstellen van de hele schepping (zie Rom 8 ook bvb). Het Koninkrijk van God dat Jezus aankondigde was van een andere orde ('niet van deze wereld') dan de gouden eeuw van David, en van een hogere dimensie. En veel paradoxaler. Jezus kwam op een ezeltje inplaats van op een oorlogspaard, en inplaats van met geweld de wereld te veroveren offerde Hij, die zelf God was zichzelf op voor ons. Hij was niet alleen de messias maar ook de lijdende dienstknecht. En zo heeft Hij, Christus Victor, de dood en het kwaad overwonnen, die Hem niet konden houden.

Laten we ons op Hem concentreren!

shalom

Bram

André Piet zei

@ Jos en @Brambonius
Zouden de profeten hun eigen tekst herkennen in wat jullie hier naar voren brengen? Waar zijn Jeruzalem, de troon van David, Juda, de Olijfberg en alle andere concrete namen van plaatsen gebleven? Het is allemaal weg-geexegetiseerd. Een overdrachtelijke betekenis toekennen aan concrete Bijbelwoorden is een legitieme, Bijbelse bezigheid. Maar waar dit ten koste gaat van de primaire, letterlijke betekenis, blijft slechts schimmenspel over.

>>> Spijtig dat de toespraak van Jezus aan de Emmausgangers niet bewaard is gebleven... <<<
Wat wel bewaard is gebleven, is meer dan genoeg om te weten wat Jezus van deze beweringen gezegd zou hebben. “O onverstandigen en tragen van hart, dat gij niet gelooft alles wat de profeten gesproken hebben!”

Unknown zei

ik geloof dat Bram en ik het wel met elkaar eens zijn.

Andre, waar heb je het idee vandaan dat de profeten hun eigen woorden snapten? Staat dat in de bijbel?

De apostel zegt dat zelfs de engelen niet hebben geweten wat aan de gemeente is onthuld. Zouden de profeten dan WEL hebben begrepen waar hun woorden over gingen?

André Piet zei

@ Jos,
De profeten begrepen niet op "welke en hoedanige TIJD de Geest van Christus in hen doelde". Ze wisten niet hoe het zat met de tijd die gelegen is tussen het lijden van Christus en de heerlijkheid daarna. Zacharia profeteerde b.v. in één adem over de Messias die tot Jeruzalem zou komen op een ezel en over de tijd dat de Messias vanuit datzelfde Jeruzalem zou heersen over de natien (Zach.9:9,10). Er was weinig aan te snappen toen Jesaja profeteerde over de Knecht des Heren die veracht zou zijn door het volk en als een lam ter slachting zou worden geleid en zichzelf zou stellen tot een schuldoffer en bij de rijke zou zijn in zijn dood, etc. (Jes.53). Het enige probleem is (zoals bij de Emmaüsgangers) dat mensen traag van hart zijn om simpelweg te gelóven wat de profeten hebben gesproken. Niet alleen al het lijden dat de Christus zou ondergaan maar ook omtrent "al de heerlijkheid daarna". B.v. over zijn verschijning op de Olijfberg te Jeruzalem, de vluchtroute die ter plekke gecreëerd zal worden, de (h)erkenning van de inwoners van Jeruzalem van Degene die zij hebben doorstoken, de heerschappij op de troon van David, de onderwerping van de heidense natiën, etc., etc. (zomaar een paar voorbeelden uit Zach.12-14), het is alles zeer concrete taal.

De gemeente van de tegenwoordige tijd was verborgen voor de profeten. De woorden van de profeten gaan over de heerlijkheid van een gelovig en hersteld Israël, waarin de natien zullen delen. Nu gaat het heil juist naar de natien vanwege Israëls ongeloof en val. Een totaal andere setting. Het is deze verborgenheid die de apostel Paulus onder de volken predikte (Ef.3:5; Kol.1:26).

Tot dusver heb ik niet één tekst in de discussie vernomen waaruit zou moeten blijken dat de primaire, concrete betekenis van de woorden van de profeten zou zijn komen te vervallen. Terwijl dat toch de angel is van de vervangings-theologie.

Unknown zei

@Andre

Vervangingstheologie? Jouw woordkeus.

Ja zo blijven we doorgaan. Mijn stelling: hoe de apostelen de bijbel (het OT) uitlegden, is onze enige manier van gezonde uitleg van het OT.

Jouw uitgangspunt: alles moet letterlijk gebeuren, en al gaan de apostelen op een niet-letterlijke manier om met het OT, dan nog staat vast dat alles wat daar geschreven staat, letterlijk zo moet gebeuren.

Ik denk dat mijn uitgangspunt veel meer inherent is aan de bijbel, en dat jij een extern criterium ('letterlijkheid') aandraagt.

Een ander moet maar oordelen welke hermeneutiek beter is. Jij komt er in elk geval toe om de periode van de gemeente tot een tussenstukje te maken. Voor mij is dit juist het summum van Gods eeuwige plannen. O nee, hij heeft geen eeuwige plannen, dat is ook weer een tijdelijke plan.

André Piet zei

@ Jos
1. Als het aardse Jeruzalem waarvan de profeten gesproken hebben niet langer in tel is en haar beloften gerealiseerd in een hemels Jeruzalem, dan is dit volgens het woordenboek 'vervanging': het ene neemt de plaats in van het andere. Een letterlijke stad wordt vervangen door een overdrachtelijke stad. Een zelfde procedure ondergaan de troon van David, de grenzen van het beloofde land, etc.
2. Ook ik ga ervan uit dat de wijze waarop de apostelen de profeten uitleggen, maatgevend is. Ik zie dat Petrus, Johannes en Paulus de profetie letterlijk nemen en dat Paulus bovendien (!) spreekt van geheime, tot dan verborgen betekenissen in het OT.
3. Je veronderstelt dat de verborgen betekenissen niet naast een letterlijke uitleg kunnen bestaan, maar maakt dit nergens aannemelijk.
4. Letterlijk lezen is uiteraard geen extern criterium. Als de engel b.v. zegt dat Jezus zal zitten op de troon van zijn vader David, dan is de primaire, intrinsieke betekenis van deze woorden dat Jezus kennelijk zal zitten op de troon van zijn vader David...
5. Volgens Paulus is de gemeente de vervulling van Gods geheime voornemen. Gedurende voorgaande generaties was dit nimmer was gemaakt aan de kinderen der mensen. Waarmee gezegd is dat de gemeente NIET een onderwerp van de profetie is.
6. De gemeente is niet een onbeduidend 'tussenstukje' maar een volk met een bestemming hoger dan Israël: het lichaam van Christus in de hemelse gewesten te zijn. Een intermezzo is de gemeente in die zin, dat haar roeping gerealiseerd wordt in de tijd van Israëls tijdelijke terzijdestelling.
7. De gemeente is het summum van Gods "plan der aeonen"(Ef.3:11). Als dit voltooid zal zijn bij "de voleinding der aeonen" dan wordt God "alles in allen". Dat betekent: onvergankelijke heerlijkheid zonder einde voor al Gods schepselen!

Anoniem zei

Wow.

'Als de engel b.v. zegt dat Jezus zal zitten op de troon van zijn vader David, dan is de primaire, intrinsieke betekenis van deze woorden dat Jezus kennelijk zal zitten op de troon van zijn vader David...'

Dus Jezus zal letterlijk op de fysieke stoel zitten die in het paleis van koning David in de troonzaal stond en die God op één of andere manier bewaard heeft voor dat doel? Is dat wat het vers zegt?

De 'vader' David is al beeldspraak, maar als je die troon echt als letterlijk ziet ben ik sprakeloos.

In that case you've achieved full weirdness...

peace

Bram

Paul Miller zei

Zeg Bram, heb jij geen lekkere zitstoel thuis? Jezus mag best op Zijn troon zitten van mij. Wat is daar nou op tegen? En wij ervoor, op de knietjes vanzelf. Mooi toch!

Paul Miller zei

Positie en nageslacht, in zekere zin. Zijn koninklijke rechtspositie (de menseijke tak dan) is veilig gesteld via de bloedlijn van Maria, niet via Jozef. In welk hokje hoor ik nu?

Anoniem zei

Jezus zit op de troon, en wij knielen voor Hem neer, OK, maar die troon is denk ik niet de ouwe stoel waar de ouwe David op plachtte te zitten in zijn ouwe tijd in dat paleisje van hem...

Paul Miller zei

Wat dacht je van een Hemelse Replica? Beetje upgrade...
Een Rietveld stoel zal het niet zijn. Stel je voor zeg, een eeuwigheid zitten op een houten plankje.
Maar wat ik me afvraag is, waarom een stoel als je toch niet moe wordt van de dingen die je doet? Het gaat om de verheerlijkte Christus. Jezus wordt ook Zoon van David genoemd, dus logisch dat Hij ook op zijn troon zit. Dat zal geen vergankelijk koninkrijk zijn, dus ook geen vergankelijke troon. Maar een hemelse Replica o.i.d. suit ik niet uit; met veel god en zo. We zullen het zien, mochten we ooit toegelaten worden tot de troonzaal. Vast wel een keer. Jos zal daar wel vaker komen. Ik sukkel meestal beetje achteraan. En jij?