maandag 25 oktober 2010

'Aldus zal gans Israel behouden worden'

Toen ik een week geleden in Alexandrie lesgaf, sprak ik met een van de administrateurs van de Alexandria School of Theology. Vraag me niet waarom, maar hij wilde met me praten over de woorden van Paulus in Romeinen 11: '...aldus zal gans Israel behouden worden.' Hij meende dat de woorden van Paulus een belofte inhouden dat aan het einde van de tijd, alle Joden zich in geloof tot Jezus Christus zullen wenden. Hij zei er wel nadrukkelijk bij dat dit niks met de Staat Israel te maken heeft.

Nu heb ik in mijn lang vervlogen dispensationalistische dagen van 'ervaren bijbelleraren' gehoord dat God aan het einde een derde deel van alle Joden zal laten vernietigen, in de Grote Verdrukking. Die natuurlijk niet voor de kerk zou zijn, maar voor het Jodendom. Vraag me even niet waarom eigenlijk. Dat is toch niet relevant?

De Heilige Geest is niet langer op aarde als de Grote Verdrukking begint - de 'weerhouder is weggenomen', en dus moet de kerk dan ook wel weg zijn want die bestaat niet zonder de Heilige Geest. God is weg van de aarde, zeg maar, en dan wordt het op het ondermaanse pas echt hommeles, en de Joden zijn dan echt de pineut. Alle oordelen die in het Oude Testament over dat volk zijn uitgesproken, worden dan vervuld.

Het zou je duizelen van de cijfers. 'Allen' worden behouden. Dat is prachtig. Maar tegelijk, een derde deel wordt gedood. Dat is weer niet zo prettig. En dan zijn er nog die 144.000 Joden die Jezus Christus volgen en die de hele wereld beevangeliseren. Als die 144.000 'gans Israel' vormen, dan zijn er op het eind niet veel Joden over. Zou dat zijn omdat een derde van alle Joden is gedood en de rest is opgenomen voor de Grote Verdrukking?

Arme 144.000. Ze moeten de wereld beevangeliseren, en de wereld is vrij groot. Maar een neteliger probleempje is natuurlijk dat de Heilige Geest niet meer voorhanden is. Die was immers met de hele kerk al opgenomen in de hemel? Zucht. Je moet wel slim zijn om er wat van te snappen.

Ik ben heel benieuwd hoe Joden zelf tegen dit soort eschatologisch gepriegel (ik wilde een ander woord gebruiken maar dat is niet netjes) aankijken. Ik vrees dat die juichend door de sjoel dansen en zich maar liever aan Mozes houden. Aan die volgelingen van Jezus is geen touw vast te knopen. Maar om het toch wat makkelijker te maken, hier een handige overzichtskaart zodat we weten 'wat de toekomst brengen moge'.

11 opmerkingen:

Willem van Gent zei

Ik maakte ook altijd dat soort flow-charts toen ik nog iets in de ICT deed.

Unknown zei

Maar dan net weer anders toch? En misschien meer gebaseerd op ervaring dan waarop deze eschato-experts hun plaatjes tekenen?

Willem van Gent zei

Dat moet je vragen aan degenen die die dingen nodig hadden. Ik ben in ieder geval gestopt met dat soort dingen en dat is misschien veelzeggend.

Unknown zei

ik weet niet hoe 'veelzeggend' dat is. Ik ben er ook mee gestopt. Maar vast om andere redenen dan jij :-)

Kees Langeveld zei

Broeders, hebben jullie de navorsing opgegeven? Wat de kennis van de eerste komst van Christus betreft, de profeten vorsten na "wat voor tijd" (1 Pe 1:10-11).

Wij mogen hen daarin navolgen. Of we het allemaal correct op een rijtje zullen krijgen, is een andere vraag. Dat zullen de profeten ook niet van het leven van de Heer Jezus hebben gehad. Wel zagen ze iets van een tijdsvolgorde: lijden, gevolgd door heerlijkheid.

Ik sta niet helemaal achter het getoonde schema, maar juich de navorsing toe en probeer mij ook zelf een bijbels verantwoord beeld te vormen van de toekomst.

"Over deze behoudenis hebben profeten onderzocht en nagevorst die van de voor u bestemde genade geprofeteerd hebben, terwijl zij navorsten welke of wat voor tijd de Geest van Christus die in hen was, aanduidde, toen Hij tevoren getuigde van het lijden dat over Christus zou komen en van de heerlijkheden daarna." (1 Pe 1:10-11)

Unknown zei

ik heb de 'navorsing' helemaal niet opgegeven. Maar alvorens dat te doen, moet je vaststellen wat een gezonde hermeneutiek is.

De 'navorsers' die ik door de jaren heen gelezen heb, scheppen een chaotisch en m.i. onzinnig toekomstbeeld - door een gebrek aan gezonde exegese.

Neem nou dat idee van het 'weggaan' van de Geest (de 'weerhouder') waardoor de grote verdrukking aanbreekt. Hoe in vredesnaam kan iemand dan argumenteren dat zonder die Geest wel massa's mensen tot geloof komen tijdens de grote verdrukking?

In de eindtijdmodellen die ik heb gezien, zitten zoveel ongerijmdheden. Niet omdat er geen 'tijd van het einde' is, maar door een gebrek aan gezonde omgang met de bijbel m.i.

Kees Langeveld zei

Wat de weerhouder betreft, vind ik de beste uitleg nog steeds: De Heilige Geest.
Wat het weggaan van de Weerhouder betreft: De gemeente is een woonstede Gods in de Geest. Wanneer deze woonstede wordt weggenomen, vertrekt de Geest op één of ander wijze. Hij blijft echter alomtegenwoordig. De Geest was ook werkzaam voor dat Hij neergezonden werd op de Pinksterdag. Hij blijft werkzaam na de opname van de gemeente. De Geest van God is alomtegenwoordig.

Unknown zei

Jawel, maar komen er dus Joden tot geloof in Christus zonder het werk van de Geest in hun hart? Geen inwoning meer? En die 144.000 zorgen dat er nog veel meer tot geloof komen, en dat kan zonder inwoning van de Geest? Dat kennie, volgens mij. Alleen door het werk van de Geest van Christus aan ons hart, gaan mensen in hem geloven. Dat gebeurt niet door een meer vage en algemene 'alomtegenwoordigheid'.

Als die algemene 'alomtegenwoordigheid' niet voldoende is als 'Weerhouder', dan zal het ook geen mensen tot Christus kunnen leiden.

gert zei

Met alle respect,maar ik zou met m'n theologische vragen omtrent het behoud van Israel niet snel bij Jos aankloppen.
De vragen die ik eens stelde over onderstaande schriftplaatsen heb ik nooit een antwoord op gehad.

matt.23:37-39 totdat gij zegt:gezegend....
luk.21:24 Jeruzalem vertrapt totdat..
luk 1:32 over het huis van Jacob koning zijn..
hand.1:6 hersteld gij in deze tijd uw koningschap over Israel..
rom.11 zij(Israel)zijn geliefd om der vaderen wil

Unknown zei

O heb je die teksten wel eens aan me voorgehouden? Interessant. Daar moet ik dan snel eens op terugkomen. Beloofd.

Paul Miller zei

Ik val altijd over dat woordje 'gans'. Worden alle ganzen in Israël straks behouden?
O wat een foute grap. Doet mij er aan denken dat we Romeinen nooit hebben afgemaakt. Jammer.
Wist je dat er van Romeinen en van 2 Corinthe de afgelopen jaren twee lijvige studies zijn verschenen van Ds. J. Hoek. Dat kan geen toeval zijn. :-)