dinsdag 16 maart 2010

CIP.nl interviewt me over de RK Kerk en sexueel misbruik

Ik zwaar vereerd... CIP.nl interviewde me. Hier wat die vanmorgen afdrukt naar aanleiding van mijn bloggen over de media-aandacht voor sexueel misbruik binnen de Rooms Katholieke Kerk:

"Aantal gevallen seksueel misbruik in kerk is relatief laag"
"Waar is het onderzoek naar seksueel misbruik in zwembaden?"

"Mijn eerste reactie op het misbruik schandaal in de Rooms Katholieke Kerk was net als bij de meeste mensen: wat een ellende speelt zich daar af. Ik ben zelf een Anglikaan, en geen Rooms Katholiek," vertelt Jos Strengholt. "Maar wat maakt dat uit in dit geval? Het gaat om een probleem in de kerk van Jezus Christus, en ik ervaar dat ook als mijn eigen probleem. De zaak is uitermate pijnlijk. En ook werd me weer duidelijk dat het veel wijzer is om open en eerlijk uit te komen voor je fouten dan te proberen de zonden te bedekken. Uiteindelijk komt het toch wel uit."

"Als je beschuldigd wordt van aantoonbare zonden in eigen boezem, moet je dat natuurlijk belijden, en aan slachtoffers excuses aanbieden. Maar tegelijk, het moet hen ook niet zo gek laten maken dat ze nooit eens ronduit durven zeggen: 'bij ons is het lang zo erg niet als in andere organisaties. Zodra de Rooms Katholieke kerk dat zegt, lijkt het of de zonde in eigen huis niet serieus neemt. Maar het is wel degelijk zo dat het aantal gevallen opvallend laag is binnen de kerk.'

"Laat me vooropstellen, ik vind het goed dat media aandacht hebben voor deze zaak. De kerk noemt zich het lichaam van Jezus Christus, en dat is nogal een pretentie. Als daar dus ernstige gevallen van zonde voorkomen, vind ik het niet vreemd dat de media de kerk herinneren aan de eigen doelstellingen. Maar wat ik zeer irritant van de meeste media vindt, is dat ze nooit eens duidelijk en eerlijk laten zien dat het aantal gevallen van sekseel misbruik relatief laag is in de kerk. Onlangs werd een badmeester op grootschalig sekseel misbruik betrapt. Waar is het onderzoek naar seksueel misbruik in zwembaden? Waarom geen onderzoek naar seksueel misbruik door journalisten? Ik heb een vermoeden dat dat de Rooms Katholieke kerk in een heel mooi daglicht zou plaatsten."

Strengholt: "Journalisten moeten eerlijk zijn, en ik zie dat gewoon niet. Er wordt aangedikt, overdreven, en de zaak wordt niet in context geplaatst. De onderzoeken gaan over een periode van tientallen jaren, en waar komen ze dan mee? Honderden gevallen. Misschien komt het neer op tientallen gevallen per jaar in Nederland. Elk geval is verschrikkelijk, maar een beetje journalist hoort de vraag te stellen: hoe komt het eindelijk dat dit zo extreem weinig gevallen zijn vergeleken met misbruik in de rest van de samenleving."

Aanval

"Ik heb wel de indruk dat het christelijk geloof hiermee wordt aangevallen," vertelt Jos. "Maar dat kan je nooit aantonen lijkt me. In elk geval vind ik de selectiviteit van de media zo enorm, dat je wel het gevoel krijgt dat juist de kerk het weer mag ontgelden. Ik vind dat de christelijke media best een steviger positie mogen innemen om te laten zien dat, met alle fouten van de kerk, dat instituut een stralend voorbeeld is in de samenleving. Ik daag christelijke journalisten dus uit, kom eens met een serieuze vergelijking van seksueel misbruik tussen de kerk en de samenleving in zijn geheel. Of met sportclubs.

Alle christenen worden de dupe van het misbruik schandaal, stelt Strengholt. "Je hoeft geen Rooms Katholiek te zijn om te erkennen dat als die kerk wordt aangevallen, alle christenen daarmee te maken hebben."

"Aan niet christenen moeten we eerlijk laten zien dat christenen niet pretenderen volmaakt te kunnen zijn. Onze leer van de erfzonde wordt treffend bewezen. Zelfs mensen die anders willen leven, hebben daar soms grote moeite mee. Onze christelijke criteria zijn hoog – zo hoog als Jezus Christus ze legt, maar we hebben allemaal moeite met de wil van God te doen. We zijn in onze relatie tot God afhankelijk van zijn genade. Het schandaal biedt weinig kansen voor de kerk, vrees ik. Want ongelovigen zullen dit als een mooie gelegenheid zien om hun ongeloof weer een pluim te geven. Dat is dan wel een heel irrationele conclusie, want ik denk echt dat een serieuze vergelijking zal laten zien dat je in de kerk opvallend weinig gevallen hebt vergeleken met in de samenleving als geheel."

Geen opmerkingen: