zondag 25 maart 2012

Wat ik van een Joodse targum leerde > mijn preek van vandaag

Vanmorgen preekte ik (en vanavond doe ik dat weer) over de dodelijke slangen in de woestijn (Numeri 21); God strafte Israel omdat Israel naar Egypte terug wilde keren, met een koekje van eigen deeg.  Het volk was zo zondig dat God het overgaf aan zijn eigen zonden (denk aan Romeinen 1).  'Jullie willen Egypte? Dan zal je het hebben ook!'

Wat hebben de farao's van Egypte te maken met dit verhaal in de bijbel?

We zijn zondige mensen; God en onze naaste liefhebben als onszelf gaat ons doorgaans slecht af.  Maar dat is geen reden om om te gaan navelstaren en te kijken naar alles waarin we tekort schieten.  Jawel, dat leer ik van dit verhaal van die slangen in de woestijn.  Een Joodse targum - uitleg van dit verhaal - hielp me daarbij.

Welaan, voor de liefhebbers >>hier die preek.
Overigens, al mijn preken zijn te vinden >>op mijn website

Geen opmerkingen: