vrijdag 9 maart 2012

Benny Hinn, Jezus, en wij

Benny Hinn, die aparte 'pastor' uit de USA, belooft ons goud en gezondheid.  Als we hem een paar dollar sturen, dat helpt ook altijd.  Jezus had een heel andere boodschap.  Toen Petrus hem vermaande om te voorkomen dat Jezus aan lijden en sterven zou denken, wees Jezus hem scherp terecht.

Voor onze Heer was lijden onvermijdelijk.  Net als voor wie hem volgen wil.  Hij heeft ons in elk geval geen rozentuin belooft.

In de aanloop naar Goede Vrijdag deze preek over de kostprijs van Hem volgen.  >>Hier te downloaden, voor de liefhebbers.

31 opmerkingen:

Gert zei

Hoi Jos,opmerkelijk aanzetje om je preek over het volgen van Jezus aan te kondigen.Benny Hinn afschilderen als een wolf in schaapskleren.
Wat gij wilt dat de mensen u doen doet gij hun evenzo zegt Jezus oa tegen z'n volgelingen.

Zelf schreeuw je al moord en brand als ze je een aanhanger van de vervangingsleer noemen.

Enne volgens mij vraag jij ook geregeld om geld,natuurlijk geen extreme bedragen maar toch,enne wat is daar mis mee.

Zelf ben ik eg geen fan van BennyH
bij z'n stijl zet ik ook ?????? maar om hem subtiel als een wolf in schaapskleren af te beelden is priester onwaardig.

Unknown zei

Subtiel? Niks subtiel. Benny Hinn en alle welvaartspredikers, zijn wolven in schaapskleren. Ze preken een vals evangelie en plukken hun kudde kaal.

Wat is er mis met deze constatering? Gewoon een feit.

Anoniem zei

Gert A zei,

Moeilijke zaak, gebedsgenezers.

Twijfel altijd aan Jan Zijlstra, niet aan zijn oprechtheid, wel aan zijn boodschap.

Hij is niet zozeer een welvaarts prediker wel iemand die eigenlijk iedere rechtgelovige een genezing beloofd.

Ik ben zelf agnost, dus sluit het bestaan van God en dus ook van wonderen niet uit.
Wel zie je dat er relatief maar weinig mensen genezen worden en die er genezen worden hebben vaak een ziekte die niet duidelijk aantoonbaar is.

Anoniem zei

Gert A zei,

Jan Zijlstra schijnt bij een dienst van Benny Hinn geroepen te zijn tot zijn "opdracht" daarom begin ik hierover

Harry zei

Meer over Benny Hinn en de belasteraars en aanklagers der broeders is te vinden op http://www.dossiers.tk

Groet, Harry Sleijster - www.vergadering.nu

Unknown zei

Harry, ik dacht even: zouden we nu een punt van overeenstemming hebben? Maar helaas... De boodschap van health en wealth is ook al aanvaard in de Vergadering?

Wanneer ga je mij verdedigen tegen aanvallen?

En je suggereert dat wat ik doe hetzelfde is als wat de duivel doet geloof ik.

Gert zei

Als je de campagne bekijkt van BennyH toen hij bv.in Rotterdam Ahoy was valt op dat hij begint met de prediking van het evangelie "alleen redding door Jezus Christus".Dat is natuurlijk welvaarts evangelie,Jezus beloofd zelf zoek eerst het Konkr van God en alles ontvangt je bovendien.Is ook mijn ervaring trouwens.

Daarnaast is er in die evang.charismatische kringen gelet op de Bijbelse opdracht "genees de zieken" ook veel aandacht voor de hen.

Je kunt/mag vragen stellen bij dat onderdeel van zijn bediening,maar meestal komen die bedenkelijke vragen uit een kerkelijke hoek en van geest.arme voorgangers/armoedepredikers die op dit punt zelf totaal niks doen.

Dus BennyH zal juist tegen hen zeggen "dan blijf ik het maar op mijn manier doen".

Natuurlijk heb je veel geld nodig als je zulke massa evang.satie campagnes houd.

En ja de man is stinkend rijk en ja de man is gescheiden,daarnaast is hij ook nog eens (leuk detail eindelijk een palestijn waar Jos ons voor waarschuwd) in Jaffa Israel geboren.Daarnaast als je z'n website dan weer bekijkt doet hij ook aan veel liefdadigheids projecten.

De Bijbel zegt (be)oordeel alleen hen die in uw kring zijn.... en met de maat waarmee gij meet zal u gemeten worden..

Ik sluit zeker niet uit dat er straks in de heerlijkheid ook mensen zullen zijn als gevolg van de prediking van BennyH.Ik sluit ook niet uit dat BennyH daar zelf zal zijn,kan leuk worden...dus BennyH een wolf in schaapskleren noemen?

Harry Sleijster zei

Jos, iemand beoordelen op wat uiterlijkheden en op wat anderen zeggen, in plaats van op inhoudelijke zaken, zoals zijn boeken en preken, is bijzonder zwak. Zeker als je zelf discutabele leringen verkondigd, met name over de profetieën betreffende Israel en zelfs Gods volk niet zegent, maar bevecht. Overigens vraagt iedere kerk en predikant geld van zijn toehoorders. Paulus deed dat ook 2 hoofdstukken lang (2Kor.8+9).

Trouwens, ik geloof er niets van dat hij iemand goud heeft beloofd. Kun je dat aantonen? Of hebben anderen dat beweerd? Kwalijk hoor.

En gezondheid belooft Gods woord in 3Joh:2. Daar is niets mis mee. In het algemeen belooft God je te zegenen als je Hem zegent en dient en volgt. Dat zijn gewoon schriftuurlijke waarheden die nagezegd mogen worden.

Dus ja, inderdaad, kwaadspreken over broeders is hetzelfde als wat de duivel doet.

Unknown zei

Harry, ik heb genoeg van Benny Hinn gezien in boek en op TV - hij is via satelliet in Egypte te zien.

En het oordeel dat ik over hem niet mag hebben, mag jij over mij wel vellen?

Tot 1850 was er nauwelijks iemand te vinden met jouw kijk op Israel. Tot 1950 was er nauwelijks iemand met zo'n welvaartsevangelie als Hinn.

Waarom zou ik moeten verdedigen dat ik de mening aanhanf die 1850 jaar lang in de kerk wereldwijd is verkondigd? Zowel onder orthodoxen, katholieken als protestanten?

Jouw visie is de afwijkende, niet de mijne. Benny Hinn's visie is de afwijkende, niet de mijne. Kies je daarom automatisch partij voor hem en tegen mij?

w.rijkeboer zei

voor de "liefhebbers" van benny ninn dat jullie het maar weten kijk even naar "Do you believe in Miracles" en je weet genoeg

menno77 zei

In veel charismatische kringen (maar zeker niet alleen daar) komt manipulatie voor ofwel leugen, het koste wat kost naar eigen hand zetten in dit geval. Van Benny Hinn heb ik ooit gehoord (reportage op tv) dat hij en zijn vrouw samenwerkten tijdens een show (iets anders als een 'show' is het denk ik niet). Gasten/slachtoffers die het evenement bezochten dienden bij de entree kaartjes in te vullen met o.a. hun persoonlijke gegevens en (let wel!) hun (vaak fysieke) omstandigheden. Gedurende het programma werden vervolgens sommigen van hen er in de zaal uitgepikt op naam en vertelde Hinn wat hij 'doorkreeg' (van hogerhand?) over hun gezondheidsklachten. De reportage die ik bekeek liet geluidsfragmenten horen, de opgepikte radiosignalen die van Hinn's vrouw afkomstig waren (die ws. bij de entree in de kaartenbak zat te kijken) en haar bevindingen rechtstreeks via radiosignaal naar het ontvangertje in het oor van haar man insprak. Ik was er zelf niet bij maar vraag me af wat een reportagemaker ermee zou winnen oprechte mensen als 'fake' neer te zetten.

Over leugens in de 'geloofswereld' in het algemeen citeer ik onderstaande tekst uit een boek wat ik een ieder aan kan raden:

"Pride and presumption invite and draw to themselves the father of lies. The ground is well fertilized with rationalizations and justifications. "It is for the sake of the ministry." "We are playing upon emotion and exaggerating our need in order to raise funds, but that is justified because it is for God's work." "The people need to respect their pastors and leaders. I need to appear more holy and anointed for their sakes." Once a heart is filled with such arguments, it is only a matter of time before every sort of lie is conceived. Satan comes to such a heart and he finds much opportunity in it."

Taken from: "The Spirit of Truth" (Arthur Katz& Paul Volk)

Unknown zei

http://www.youtube.com/watch?v=HQSgFQON8IY

dit is een aardige you tube video

Simone Hopman zei

Ik kan het alleen maar voor 100% met je eens zijnJos. Groetjes Simone

Anoniem zei

Gert A zei,

Ha die Gert ( zonder A ) je kunt de zaak ook omdraaien.
Benny Hinn lijkt wel de eerste Palestijn waar je achter staat.
O nee die bestaan volgens jou helemaal niet !

Excessen als bij Benny Hinn zie je veel meer in charismatisch hoek, denk maar eens aan TRIN hier in Nederland.

Als ex-christen denk ik zelf dat sommige mensen wanhopig proberen bepaalde beloften, die duidelijk worden gedaan in bijbel, vervult willen zien worden.

bid en gij zult ontvangen, berg verzetten met een geloof van een mosterdzaadje etc.

Persoonlijk denk ik dat hieruit ook de bevindelijke hoek is ontstaan, ook deze ziet uiteindelijk een geestelijke ervaring ( de bekering,ervaren van zonde ) als ijkpunt van het geloof. Als je die ( bekering ) niet hebt gehad vervallen ook al die beloften, is hun idee.

Ook een manier om met deze beloften om te gaan.

Face it, het werkt gewoon niet zoals het in de bijbel staat.

Harry Sleijster zei

Ha ha, direct bewijs je mij hoe jij je mening vormt: "Ik heb genoeg van Benny Hinn gezien in boek en TV" - Maar ik maak me sterk dat je niet één van zijn vele boeken gelezen hebt. Je wilt je er gewoon niet in verdiepen. Maar wel veroordelen. Die CBC-serie van gemanipuleerde video's wordt ook besproken op www.dossiers.tk Van die verhalen blijkt niets waar te zijn. Maar van die kant wil je dus niets weten.

En dan nog zo'n door-de-mand-val-partij van menno77: "Van Benny Hinn heb ik ooit eens gehoord..." Ha, ooit eens gehoord... en vervolgens vertelt ie een verhaal alsof hij het zelf gezien heeft. Ha, goeie grap, hoor.

En het leuke van alles is: een kwaadsprekende christen en een niet-gelovende gewezen-christen vinden elkaar in: Face it, het werkt gewoon niet zoals het in de bijbel staat.

Unknown zei

Harry, kijk eens naar je eigen oordeel voor je met stenen gooit. dankje.

Dennis zei

Je hebt helemaal gelijk dat die figuur een wolf is in schaapskleren.
Als je eerst geld moet geven om goud en gezondheid te krijgen ,is hij een dienaar van de mamon. Wat kunnen mensen toch blind zijn zeg.ieder respectabele christen, zouden je een dikke duim moeten geven in plaats van te lopen zeuren,dat je dat niet mag zeggen

Gr. Dennis

Unknown zei

Harry, je hebt een bizarre visie op de vraag wanneer je ergens een oordeel over kunt hebben. Je moet de zaak bestudeerd hebben en boeken van de betreffende personen gelezen?

Wat een lekker criterium. Laat ik nou nooit iets van Pol Pot, Hitler, of Stalin hebben gelezen. Jij hebt vast hun boeken doorgespit?

En je meent mij te kunnen veroordelen vanwege mijn kijk op Israel en de bijbel. O ja, heb je wel eens goed bestudeerd wat ik daarover denk? Oh, alleen wat blogjes gelezen. Nee, dan mag jij helemaal geen oordeel vellen.

Gert zei

Hoi Gert mét A,heb ik de indruk gewekt achter BennyH/palestijn of niet te staan?
Ik heb genoeg op bv.genezingsgebied met bekende opwekk.predikers mee gemaakt(2broers 42jr oud tóch gestorven) om er heel genuanceerd over te denken.

Mijn punt is dat ik priester Jos z'n manier van doen afkeur om nota-bene in een preek af te geven op een, hoe je het wend of keert broeder in Christus.

Een wolf in schaapskleren wil zeggen dat BennyH willens en wetens een werktuig van satan zou zijn.

Nogmaals de kritiek komt meestal van tradi voorgangers die zelf zwak in hun optreden/gavenloos/geloofsloos zijn.

Waarschijnlijk lijden ze aan een vorm van geestelijke jaloursheid.

Anoniem zei

Gert A zei,

He Harry,

"En het leuke van alles is: een kwaadsprekende christen en een niet-gelovende gewezen-christen vinden elkaar in: Face it, het werkt gewoon niet zoals het in de bijbel staat."

Kun je een beetje dimmen, Jos en ik hebben een totaal andere invalshoek.
En als het zo was ( wat ik betwijfel ) is het al helemaal niet leuk.

Weet je waarom niet ?
Omdat ik tig maar dan ook tig keer bij genezingdiensten ben geweest, Jij ook ?
of praat je hier maar wat.

En weet je waarom het niet leuk is, omdat ik zoveel maar dan ook zoveel mensen zwaar teleurgesteld een dergelijke dienst heb zien verlaten.

Heb je enig idee hoeveel schade dergelijke mensen ( gebedsgenezers ) kunnen aanrichten ?

Anoniem zei

Gert A zei,

Laat ik dan zelf enig nuance aanbrengen.
Het werkt niet zo makkelijk als het in bepaalde gedeelten van de bijbel word gesuggereerd.

Harry Sleijster zei

Ja Jos, jij ziet het wel goed: je hoeft een zaak NIET bestudeert te hebben om een veroordeling erover te geven. Pfff... niet te geloven! En dan je absurde vergelijking met figuren als Hitler. Ik zou jouw kwaadsprekerij alleen mogen noemen als ik alles van Hitler en die anderen bestudeerd heb??
En ja, Jos, ik heb jouw visie op Israel en de profetieën goed bestudeerd. Maar het lijkt me verstandig om deze 'discussie' te beëindigen voor ik de diverse bizarre blogs van jou ga bespreken. Overigens hebben anderen je meer dan voldoende weersproken. Of zullen bijv. jouw onmogelijke uitleg van Romeinen 11 hier nog eens bediscussiëren?

Ga liever eens in op de punten hierboven die ik jou voorhoud. Dat vergeet je al volledig. Hoewel... voor mij hoeft dat ook niet meer.

Harry Sleijster zei

@Gert A: Natuurlijk is het helemaal niet leuk. Maar Jos en jij geloven dat het (genezing en voorspoed) niet werkt zoals het in de bijbel staat. Wat zou ik hier moeten dimmen? Dat gelovig en ongelovig het eens waren vond ik treffend (ok, niet leuk).

Even uitwijden naar het onderwerp 'genezing"?
Ok, genezen gaat vaak niet 'vanzelf'. Er kunnen veel blokkades zijn. Ja, ik ben er wellicht wel méér dan tig keren bij geweest. En ik heb heel veel mensen zien genezen, maar nog meer niet. Maar dat betekent niet dat er iets mis is met gebedsgenezing. En het is ook te gek voor woorden dat het maar niet meer zou moeten gebeuren omdat er mensen niet genezen, want... die zijn zo zwaar teleurgesteld. Gaan mensen soms ook niet meer voor bestraling of chemotherapie naar het ziekenhuis omdat er ook veel mensen aan kanker sterven?

Anoniem zei

Gert A zei,

He Harry

Je suggereert in je reactie duidelijk dingen die ik nooit geschreven heb.
Zeg niet dat er geen gebedsgenezingdiensten meer moeten plaatsvinden.
Vind het echter belachelijk dat mensen word aangepraat dat ze bij een maar groot genoeg geloof ALTIJD genezen zullen worden.
En al ze dat niet worden zijn er " onbeleden zonden, te klein geloof, erfzonde, geest van ongeloof, geest van depressie, geest van twijfel ...bla blabladiebla
Och man ik kan die rijtjes in mijn slaap opzeggen er is altijd wel wat. Er is altijd wel een blokkade die nog gebroken kan worden.
Mensen zwoegen zo jaren door op zoek naar "blokkades" en dan weer naar de dienst.

Deze mensen worden daarmee 2 maal gestraft, ze zijn al ziek en krijgen vervolgens ook nog eens te horen dat genezing hiervan uitblijft door hun eigen schuld.
Dat vind ik triest en eigenlijk ook erg wreed.

Anoniem zei

Gert A,

Maar Jos, wat vind jij ? kun je Bijbels gezien genezing "claimen" als je een groot genoeg geloof hebt en geen "blokkades"

Heb ik te snel geoordeeld over de bijbel.

Unknown zei

Ha gert A

Ik vind die hele 'theologie' over genezing 'claimen' en dat er 'blokkades' zouden zijn echte BS. Ik ben het ook helemaal met je eens dat het pastoraal zeer ongezond, ja gevaarlijk is.

Nee, ik geloof ook geheel niet dat Jezus aan iedereen genezing belooft. Hij belooft wel aan ieder een kruis. Onprettig, dat wel. maar zo is t toch echt.

'Claimen'? Dat is theologisch gezien prietpraat. Bij de grote God hebben we niks te 'claimen'. Als hij in zijn goedheid iemand geneest (en God werkt meestal middellijk, dus ook door artsen!) dan mogen we hem danken. Maar we hebben niks te eisen.

Unknown zei

Nog even, Gert A

Ik geloof dat je een zeer betrokken pinksterjongen bent geweest, is het niet? Dat je daar een agnost van wordt kan ik me voorstellen. Zo ken ik er meer.

Maar wees dapper en overweeg: je reageert wellicht tegen het christendom met de fundamentalistische paradigma's die je ooit van harte geloofde. Maar heb je overwogen dat dit fundamentalisme misschien niet de juiste manier is om naar het christelijk geloof en Jezus aan te kijken?

Het is heel bevrijdend om je verstand volop te gaan gebruiken ;-)
en er is een manier om op een 'orthodoxe' manier te geloven zonder dat je al die fundamentalistishe dogmas - en vooral die stijl van religie - hoeft te slikken. Er is hoop ;-)

Anoniem zei

Harry zei: Overigens hebben anderen je meer dan voldoende weersproken.

Nee Harry, Jos heeft toch nog altijd alles waarmee jullie kwamen, weersproken. Jullie kunnen niet tegen Jos op. Daarom gaan jullie schelden. Wanneer geven jullie het eens toe. Geef mij Jos zijn uitleg maar.

Corrie

Anoniem zei

Gert A zei,

He Jos,

Bedankt voor je antwoorden
Over het geloof, ik kan er niet meer zoveel mee.

Ik hoop dat er hoop is, laten we het daar bij maar bij laten.

Zoekt en gij zult vinden toch ?

Anoniem zei

kkk

erik zei

Onlangs las ik het boek Goedemorgen Heilige Geest. Ik kende B.Hinn hiervoor nog niet. Ik denk dat dit boek erg dicht bij de bijbel blijft en echt geestelijk is geschreven. Daarnaast zie je de filmpjes over Hinn op internet en op dit forum termen als welvaartsverkondiger en aannames over zijn bediening. Dit vind ik verwarrend en raken mijn inziens de kern niet van een wolf in schaapskleren. De kern is: Komt de bediening van de Geest of is er iets of iemand anders aan het werk? En hoe toets je dit van een afstand? Ikzelf vind het moeilijk om gebruik te maken van de bijzondere gaven van de Geest, daar gaat het over bij Hinn. Stukje ongeloof en 'onkunde' in mijn leven denk ik. Als ik de fimpjes bekijk, zie ik voor mij 'vreemde dingen' gebeuren, ik ken het niet. Toch wil ik stellen dat ik geen dingen zie gebeuren die bijbels gezien niet in de haak zijn. Genezing is ook iets van deze tijd. Daarnaast, hoor en lees!! ik steeds de evangelieverkondiging in zijn preken en boeken. Twee pijlers om te toetsen of iets van de Geest is: Kennis van de schrift en de kracht van God. Beiden zijn mijn inziens in zijn bediening gericht op uitbreiding van Gods gemeente. Nee, geen wolf in schaapskleren.