vrijdag 16 maart 2012

Jezus tegen Joods nationalisme

Jezus was zo'n lieverd... maar niet heus.  Hij was niet voor de poes.  Dat hij ijzersterk was, blijkt wel uit zijn kruisgang.  Maar ook op andere momenten in zijn aardse carriere was hij eerder een leeuw dan een tamme poes.  Zoals toen hij zelf een zweep maakte (wie had hem dat geleerd) en de handelaars met hun beesten en de geldwisselaars uit de Tempel ranselde.

Waar ging het Jezus om? Moest de tempel vooral een plaats voor vroom gebed zijn?  Ja natuurlijk, maar ik denk dat het Jezus om iets heel anders ging.  Al die business in de tempel was vooral een bewijs van de aversie van de Joodse leiders tegen de 'vieze buitenlanders' die zich bij Israel wilden voegen.

Jezus ranselde de handelaars uit de tempel vanwege het perverse nationalisme van het Jodendom van die tijd.  >>Hier mijn preek die ik vrijdag en zondag houd.

21 opmerkingen:

Walter M. van der Wolf zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Gert zei

Hoi Jos met de kop "Jezus tegen Joods nationalisme"

en met de uitspraken; "IK DENK dat het Jezus om iets heel anders ging"
Hij sloeg vanwege het "perverse nationalisme van het Jodendom van die tijd"
"de aversie van de Joodse leiders tegen de 'vieze buitenlanders'
daarmee schets je toch een beeld,geef je een boodschap door die zo gekleurd is.

Jos Strengholt zei

ik ben zeker van plan verder te reageren walter. even tijdgebrek..

Gert zei

Hoi Jos,je zou ook Jezus van Joods nationalisme kunnen beschuldigen een bepaalde periode mochten de disc.alleen maar tot de verloren schapen van het huis Israels prediken en tegen de kananese vrouw die Hij nota-bene met een hond vergelijkt zegt Hij zelf dat Hij slechts gezonden is tot de schapen van Israel.

Jos Strengholt zei

Nee natuurlijk niet Gert. Dat was een kwestie van tijd en taktiek.

Iets heel anders is dat Israel van God opdracht had dat alle buitenlanders bij het volk mochten horen. In de tempel hadden ze een eigen plek om te bidden. En precies op die plek werden de smerige schapen gestald en de business bedreven. Dus was het vreselijk voor die heidenen om daar tot God te bidden.

En Jezus zei precies dat! Hij zei: de tempel is bedoeld als huis van gebed VOOR ALLE VOLKEN. Dus hoe schandelijk om het de volken moeilijk te maken met die hele santemekraam.

Gert zei

Jammer Jos,nogmaals dat je op dát aspect zo overdreven de nadruk legt je verzwijgt dat de handel, de zilverlingen en corruptie een grotere rol speelde.
Jezus spreekt over een rovershol dat zij ervan gemaakt hadden.

Ik denk dat de zg afkeer van de buitenlanders wel eens erg mee kon vallen vandaag zijn trouwens alle heiligdommen in Israel's bevrijde gebieden,óók die van de afgoden voor iedereen vrij toegankelijk dat was/is bij islam overheersing wel fff anders.

Probeer maar eens als gristen/niet moslim in mekka te komen,niet dat ik dat ooit zou overwegen,maar tóch.

Jos Strengholt zei

ik geloof helemaal niet dat ik dit aspect overdreven onderstreep Gert. Jezus zelf haalt een tekst aan - niet over hoe slecht handel is. Maar over dat de Tempel een tempel voor alle volken is en niet alleen voor Israel. Als je dat niet ziet, sja, dan niet.

Mark zei

Ik vind het een mooie verdieping en aanvulling op de traditionele interpretatie van het stuk :)

Nielz zei

He dat is geweldig nieuws, dat had ik nog niet eerder zo gelezen.

Jos Strengholt zei

Kijk wat een heel verschillende reacties. de een noemt het antisemitisme, de ander goed nieuws. Als je preekt doe je het ook niet snel goed voor iedereen ;-)

Gert zei

Hoi Jos,dat is zo,maar ik denk dat gristenen met een arab afkomst die er toch ook onder jou gehoor in Cairo zitten deze uitleg wel met applaus zullen ontvangen,tóch?

Ik heb vanochtend ondanks het lichamelijk afzien geestelijk genoten in m'n fitness ruimte op m'n spinningbike van de ds. bij hour of power "uit de boot stappen" was het thema eg een aanrader

Anoniem zei

Mooi om zo'n "nieuw" aspect te ontdekken aan een gebeurtenis waarvan je - we, ik - geneigd bent te denken dat je het al heel lang helemaal begrepen hebt!
Het bijzondere is dat ik niet lang geleden ditzelfde punt tegenkwam (zie link) en zo wordt het voor mij één van de aandachtspunten voor deze Lijdenstijd: in hoeverre is onze kerk, ben ikzelf open voor mensen van buiten?

Bedankt Jos!
Groet van Jorine
http://www.lentendevotions.net/dailydevotions.asp?date=20120301

Anoniem zei

Gert A zei,

He Jos,

Ik heb de bijbelstukken hierover even nagelezen

Er staat in Marcus 11:vers 17

"Staat er niet geschreven : "Mijn huis moet voor alle volken een huis van gebed zijn ?
maar jullie hebben er een rovershol van gemaakt"

Het woord rovershol zegt niets over de tolerantie van de joden naar niet-joden toe.
Wel over de blijkbaar onzuivere praktijken van de handelaren.

Anoniem zei

Gert A zei,

Apart stukje trouwens,

Het is het enige gedeelte waar Jezus fysiek gewelddadig is.
Net als het stuk " ik ben gekomen met het zwaard ".

Lijkt dit een andere kant van Jezus weer te geven.

Jos Strengholt zei

Gert A - Jezus had heel veel andere OT verzen kunnen citeren maar hij citeert precies uit een gedeelte er nadruk legt op feit dat tempel ook voor de heidenen moet zijn.

Wim de Bruin zei

@Gert,

Ja, daar zijn ze goed in bij hour of power. "uit de boot stappen"

Jos Strengholt zei

vanavond voor onze egyptische gemeente hierover gepreekt. Mijn toepassing: wat voor muren bouwen wij om mensen die ons niet aanstaan buiten te houden?

Wat voor sociale muren bouwen we, om rijk en arm buiten te houden? Wat voor 'dieren' hebben wij in onze gemeenschap om mensen van buitenaf buiten te houden?

Willen we in onze diensten alleen mensen die als christen zijn geboren? Of is iedereen welkom? laten we goed overwegen hoe wij als gemeente misschien dingen doen die lui van buiten weghouden.

gert de jonge zei

Hallo Jos,

Doet de titel van je preek wel echt recht aan een echte exegese van het Bijbelgedeelte? Zijn dit niet het soort uitspraken van o.a. duitse predikanten, die mee een voedingsbodem hebben gevormd voor het antisemitisme, waarvan we de verschrikkelijk uitwerking in de vorige eeuw hebben gezien (holocaust).Is het kiezen van zo'n titel in een jouw context (wonen en werken in Egypte), met bijvoorbeeld de recente uitspraken van het parlement over Israël, niet hetzelfde als spelen met vuur?

Ik lees en luister altijd graag naar je verslaggeving. Maar door deze titel van de preek ben ik erg geschokt.

Met vriendelijke groet,
Gert de Jonge

gert de jonge zei

Ik ontdek dat ik zojuist gereageerd heb op de titel van je blog. God-zij-dank was dat niet de titel van je preek. Ik ben toch wel behoorlijk geschrokken van de toon en inhoud van je blog (over de preek).

Jos Strengholt zei

Gert de Jonge (niet Gert, niet GertA, wat is het toch dat allerhande Gerten reageren...)

Ik heb geen idee waarover je valt. Leg maar uit.

Liefde en Trouw aan de Kerk zei

Of Jezus tegen een bepaald soort Joods nationalisme was weet ik niet. De H.Schrift noemt niet de reden waarom de Tempel (deels) werd ontheiligd. Er kunnen dus meerdere oorzaken denkbaar zijn. Maar kennelijk heeft de Evangelist het niet nodig gevonden deze redenen te noemen. Het ging hier om de les: ontwijd de Tempel niet, maar gebruik het voor het doel waarvoor het gebouwd is. En dat is ook een vingerwijzing naar ons.