maandag 26 maart 2012

Clash Moslimbroederschap en Leger Egypte

Gisteravond heeft de Egyptische legertop een scherpe waarschuwingen gegeven aan de Moslimbroederschap. Het adviseerde de organisatie, die 40% van de zetels van het parlement bezet:

"We ask everyone to be aware of the lessons of history to avoid mistakes from a past we do not want to return to, and to look towards the future."

Hier in Egypte wordt dit gezien als een regelrecht dreigement dat de Moslimbroederschap wel weer eens verboden zou kunnen worden en dat leiders de gevangenis in kunnen draaien.  Het doet denken aan 1954, toen de Broederschap een korte periode van goede relaties met het leger kende, om daarna hard te worden onderdrukt.

Onder mijn vrienden werd dit bericht met enthousiasme ontvangen.  'We hebben een hekel aan het leher en evengoed aan de moslimbroederschap. Laat ze het maar uitvechten...'

Op twitter en facebook zeiden veel jongeren die vorig jaar bij de opstand betrokken waren, dat de Moslimbroederschap op geen enkele steun van hen hoeft te rekenen als het op een confrontatie aankomt. 'Jullie hebben ons vorige jaar misbruikt, enkel om jullie eigen doelen te bereiken.  Nu zoeken jullie het maar uit; we steken geen vinger uit.'

De relatie tussen de Broederschap en het leger staat zwaar onder druk omdat de Broederschap, die het parlement beheerst, de afgelopen dagen scherpe kritiek uitte op de door het leger aangestelde regering.  Ook zet de Broederschap vraagtekens bij de oprechtheid van het leger in het sturen van Egypte naar een democratische staat.

De Broederschap vreest vooral dat het leger de komende presidentsverkiezing wil sturen om te zorgen dat een kandidaat van het leger zal winnen.  Bijna een jaar lang heeft de Broederschap bij hoog en laag beweerd dat ze geen eigen kandidaat aan de verkiezingen zullen laten meedoen.  Die belofte hebben ze nu ook gebroken.  Gisteren meldde de Broederschap dat ze 'onderzoeken of ze een zekere kandidaat gaan steunen.'

11 opmerkingen:

Anoniem zei

He Jos,

Gert A zei,

Mmm, misschien pakt dit goed uit voor liberale moslims en christenen.
Denk je ook niet ?

Paul Miller zei

Vanavond een diepgravende documentaire over de Egyptische lentezon, uitgezonden door de VPRO.

Gert zei

Hoi Paul,Ik hoop dat Jos de docu ook gezien heeft/gaat zien.
Wat een uitzichtloze ellende wat een verschrikkelijk land om in te wonen.

Opmerkelijk is dat Jos gelet op de wantoestanden daar nog steeds zonder het schaamrood op z'n kaken met de vinger naar Israel, het enigste midden-oosten land waar moslims vrij zijn, durft te wijzen.

Bijbels zuiver balk en splinter gedrag.(Ook bergrede)

Als je de docu ziet raak je er meer en meer van overtuigd dat wie Israel zegent word gezegend ipv democratie kregen ze een islamrevolutie.

Zolang men mo daar blijft volgen kun je alleen maar grote ellende verwachten.

Unknown zei

Zeg Gert, zou je me kunnen uitleggen waarom ik een docu over Egypte moet zien om te weten hoe de zaak hier zit? Je hebt vreemde ideeen.

Gert zei

Hoi Jos vanaf het begin toen het volk begon te roepen om het vertrek van Moebarak en om verkiezingen stelde je tot vandaag toe dat alles beter zou zijn dan zoals het toen was.

Iedereen die de uitkomst zoals die nu is al voorspelde had zoals je nu ook zegt vreemde ideeën.

In ieder geval heb ik na het zien van de docu de overtuiging dat het een verschrikkelijke moslim samenleving is zonder enige hoop op verbetering en dat gezien hebbende snap ik niet dat jij durfde en durft nog enige kritiek te hebben op de vrije Joodse democratische staat.


Maar ga vooral niet kijken jij weet natuurlijk alles al.

Unknown zei

Gert

1. Toon aan dat k vanaf het begin tot nu toe heb gezegd dat alles beter werd na de val van moebarak

2. Kan je vertellen wat voor verkiezingsluitslag ik voorspelde? Waar heb je dat gelezen?

3. Jij zou de Nazis gesteund hebben omdat die beter waren dan het Russische communisme denk ik.

4. Ik word nogal moe om steeds weer tegen allerlei vrienden van me die jouw reacties op mijn blog onacceptabel pedant en beschuldigend vinden, te zeggen dat je best aardig bent. Ik ben van mening veranderd.

Harry van Heerden zei

Ik denk dat Gert niet echt Jos' blogs en tweets volgt. Jos was één van de eersten die kritisch waren over behaalde resultaten na revolutie Egypte. En is dat nog steeds.

Unknown zei

Zo is het Harry. Op de dag van de val van Moebarak begon ik te waarschuwen. En allerlei journalisten (!) vonden me toen een zwartkijker...

Gert zei

Hoi Jos je kwettert net dat je het zat bent

ik sprak alleen naar Paul de oprechte hoop uit dat jij de schokkende realistische docu ook zou zien,meer niet en verbaasde me erover dat je gezien de ellendige situatie in jou landje steeds zoveel kritiek durft te hebben op Israel.

Maar goed omring je lekker met ja- knikkers op je blog

jou punt 4 is ook mijn ervaring met dat verschil dat ik niet van mening bent veranderd ik vind je niet onaardig ongeacht al jou onaardige uitlatingen en grote Bijbelse dwaling en zal dat ook aan anderen blijven zeggen.


Als ik ergenis opgewekt hebt,sorry daarvoor het ga je goed.

Anoniem zei

Kijk, dit wilt Gert, de CHRISTEN, dusniet zien, want dat doet Israel niet.
20120328 save Solar and Wind
http://us4.campaign-archive1.com/?u=24abf322ce8a78c2340619a35&id=1e491f7082

Corrie

Anoniem zei

Paul,bedankt voor de tip

Wel jammer, slechts 48 minuten, wat aan de korte kant is om werkelijk inzicht te krijgen in de situatie aldaar.
De boodschap is wel duidelijk, het is nog steeds een rommeltje qua machtsmisbruik.

Ik word eigenlijk een beetje triest na het zien van zoveel jonge mensen met goede bedoelingen, want ze hebben uiteindelijk niet begrepen dat hun religie onverenigbaar is met democratie.


Gert A