woensdag 4 juli 2012

Ontzie die arme topsporters


Topsporters zouden geen langstudeerboete moeten betalen. Daarvoor pleiten een paar bestuurders van hogescholen vandaag in de Volkskrant. Ze zien de nieuwe regeling als ‘regelrechte bedreiging voor de Nederlandse topsport’.

“Zeker een kwart van de studerende topsporters uit de Nederlandse olympische ploeg loopt kans om op termijn een langstudeerboete te krijgen. Doordat ze vertraging oplopen tijdens hun studie moeten ze voor elk extra jaar ten minste drieduizend euro extra betalen bovenop hun collegegeld”, zo lees ik op www.nu.nl.

"Wij zijn bang dat de medaillewinnaars van Londen straks de ene dag door de premier en de koningin worden gehuldigd en de andere dag een brief ontvangen met de oproep om te betalen, omdat ze langstudeerder zijn," aldus de bezorgde bestuurders in De Volkskrant.

Waarom moet de samenleving opdraaien voor deze topsporters? Ze doen wat ze graag willen, ze studeren dus wat langer, dan mogen ze daar toch wel iets voor betalen? Als mijn kinderen langer over hun studie doen, bijvoorbeeld omdat ze een dubbele studie doen, dan betalen ze die boete toch ook gewoon?

Dat topsporters moeten worden ontzien vind ik echt onnodig. En als hun situatie dan echt zo miserabel is, waarom betalen de sportbonden die boete dan niet voor ze, bijvoorbeeld na overleg met meneer Heineken of mevrouw Amstel? Van mijn belastinggeld hoeft het niet.

2 opmerkingen:

Petra zei

Als ik goed ben geinformeerd, is die boete € 3.000,- per te lang gestudeerd jaar. Ik zie niet in waarom dat op kosten van de samenleving zou moeten. De sportbonden hebben momenteel te maken met forse inkomstenverliezen, het aantal verenigingssporters neemt af, en het wordt steeds moeilijker sponsoren te vinden. Tóch mag dat geen argument zijn om dan de gemeenschap maar voor die kosten te laten opdraaien. Dus zal de student zelf moeten betalen. Of desgewenst de bond...

Anoniem zei

Ik ben het helemaal met hullie eens.

Corrie