donderdag 2 augustus 2012

Wat is er gebeurd met Jan Hendrik Jacobus Lips

Jan Hendrik Jacobus (JHJ) Lips (geb 14 april 1874) was mijn overgrootvader... misschien kan iemand me verder helpen.  Over hem werd in de familie nooit gesproken.  JHJ Lips scheidde (10 december 1917, Weesperkarspel) immers van mijn overgrootmoeder Aafje Koolhaas (geb 1874? 1879?  Hij was met haar getrouwd op 16 juni 1898, Weesperkarspel), en hertrouwde (11 oktober 1918, Den Haag) met Elisabeth Anthonette Overbeek (geb 16 januari 1882).  Die Elisabeth was zelf ook al eerder getrouwd geweest.

Wat is er daarna met die JHJ Lips gebeurd?  In mijn familie gaat het verhaal dat hij naar de USA zou zijn weggelopen van zijn eerste vrouw, en dat hij na WOII een pakket met wat hulpgoederen uit 'Amerika' zou hebben opgestuurd. Mijn moeder zegt dat ze een pakket heeft gezien na WOII (hongerwinter) waarop zou staan dat het uit Amerika kwam.  Maar klopt dit?  Erg onwaarschijnlijk.

Het verhaal van een formele echtscheiding en hertrouwen kwam ik tegen door een speurtocht op het internet.  Dat was vrij eenvoudig overigens.

Maar nu... waar is die JHJ Lips terecht gekomen?  Hij schreef zich op 11 september 1918 in Den Haag in, trouwde een maand later, en vertrok op 31 december 1918 naar Heerlen.  Zijn kersverse vrouw bleef nog tot 14 juli 1919 in Den Haag, maar vertrok toen naar Brunssum - waar haar ouders woonden. 

Elisabeth overleed 5 maart 1949 in Heerlen; haar man JHJ Lips was toen al lang overleden, want ze hertrouwde daarna met iemand die bij haar eigen overlijden ook al overleden was.

Wat is er van Aafje Koolhaas geworden?  Ze hertrouwde met Arien Kooij op 3 januari 1929 in Amsterdam.  Toen was Aafje al 50 - dus van kinderen is het niet meer gekomen in dit huwelijk.  Arien Kooij overleed 27 december 1940.

8 opmerkingen:

Paul Miller zei

Zelfs na 3x lezen snap ik hier geen zier van.

Jorein van der Put zei

Nog meer informatie gevonden over Jan Hendrik Jacobus Lips? Ik ben namelijk ook op zoek naar meer informatie over hem.

Unknown zei

He Jorein - zijn we soms verre familie? Nee ik heb niks gevonden. Maar ook niet verder gezocht..

Jorein van der Put zei

Ik ben directe afstammeling van Frans van der Put (1745-1814). Hij werd beloond voor het waarschuwen van Willem V met een gouden medaille in 1795. Van vader op zoon zou deze terecht gekomen moeten zijn bij Jan Hendrik Jacobus Lips.

Mvg,

Jorein

Jorein van der Put zei

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/23QT-FZG

Unknown zei

wow wow dankje
hij was dus paar jaar (?) in VS maar al snel weer terug in Den Haag!

Unknown zei

Daar lijkt het wel op.

Enige geruchten ooit gehoord of hij een medaille had die hij geërfd zou hebben van zijn vader?

Volgens de normale gang van zaken zou hij namelijk bij JHJ Lips terecht gekomen moeten zijn. Ik probeer nu de verdere nazaten van hem te achterhalen. Zo heeft hij een zoon en een dochter gekregen, respectievelijk op 07-05-1930(vernoemd naar zijn opa: Johan Christoffel Wilhelm van 't Hoff) en 26-03-1936(Ida). Ik probeer nu te achterhalen of deze Johan ook kinderen heeft gekregen.

Unknown zei

Jorein, dus die JHJ Lips kreeg nog kinderen van zijn tweede vrouw? En die zouden in Nederland zijn geboren?

Mooie speurtocht :)