vrijdag 5 februari 2010

Even stoom afblazen over de Rabobank in Soest-Baarn

Geachte heer Vossestein

Ik kreeg zojuist uw brief van 20 januari waarin u me vraagt of aan mijn aandacht is ontsnapt dat mijn rekening Euro 553,23 in het rood staat. Neemt u me niet kwalijk, maar u schoffeert mij met deze (standaard) brief.

Toen ik de rekening een paar jaar geleden opende bij uw kantoor in het Soesterveen, was ik zeer duidelijk. Ik woon in het buitenland, en mijn account heeft een adres in Egypte – waar ik nog steeds woon. Daar krijg ik al jaren de afschriften. Toen is ons ook verteld dat we 1000 euro rood konden staan. Dat is ook af en toe gebeurd zonder enig probleem.

U heeft blijkbaar, zonder enige mededeling aan ons te doen, de eigen regels veranderd, en nu doet u net of ik zo onnozel ben dat ik niet weet dat ik rood sta? Nu krijg ik als ondeugend jongetje een standje en een deadline tot 19 februari om weer een positief saldo te krijgen?

U bent erg vriendelijk dat u ‘samen naar een oplossing wilt zoeken’. Het was wellicht beter geweest als u in een eerder stadium had laten weten dat u als bank de doelpalen heeft verzet. U heeft de voorwaarden aangepast zonder dat te melden. O, de kleine lettertjes ongetwijfeld.

Meneer, ik ben altijd erg enthousiast geweest over de houding van de Rabobank t.a.v zijn klanten, maar dit vind ik een bijzonder irritante aanpak. U heeft er inmiddels voor gezorgd dat betalingen die ik te goeder trouw probeerde te doen ongedaan zijn gemaakt.

Ik zal zorgen dat ik zo spoedig mogelijk de stand van mijn rekening op NUL krijg en ik zal daarna mijn rekening opheffen. [Heb ik inmiddels gedaan, jms]

Dank u voor uw aandacht

Jos Strengholt

++++++++++++++++
2 uur later.... ik geef toe, keurig snel!

Geachte heer Strengholt,

Wij hebben uw mail in goede orde ontvangen.

U heeft uw rekening geopend op 31-07-2003. Toen golden er andere voorwaarden, welke inmiddels gewijzigd zijn. De Rabobank is gemachtigd om wijzigingen aan te brengen in de voorwaarden. Wijzigingen van de voorwaarden worden aan u doorgegeven.

Omdat u in het buitenland woonachtig bent mag u volgens de algemene voorwaarden voor betaalrekeningen 2004 paragraaf 3 artikel 13 geen krediet bij ons afnemen. Op 2 december 2009 hebben wij u een brief gestuurd om u hiervan op de hoogte stellen. Hierin staat dat u vanaf maandag 14 december 2009 geen gebruik meer kan maken van uw krediet. Tevens hebben wij pas op 13 januari 2010 het krediet op uw betaalrekening verwijderd, later dan in de brief stond. Omdat u toen niet binnen het limiet stond is er een overstand ontstaan en heeft u de brief ontvangen waarin verzocht wordt om aan te zuiveren.

Indien u uw rekening wenst op te heffen kunt u dit schriftelijk doen, wij hebben hier een handtekening voor nodig.

Ik vertrouw erop u voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

Geesje van Staverden

Klant Contact Centrum

++++++

2 minuten later, ik ben ook een snelle jongen...

Geachte mw. Van Staverden

Ik wist het.... De kleine letters.

Nee, ik heb die brief niet ontvangen. Wel goed dat u 5 jaar na de ingang van een nieuwe regel me middels een brief (naar Egypte, best een derdewereldland met best wel beroerde PTT) dit laat weten. Het zou ook best netjes zijn geweest als u even had gecontroleerd of de brief was aangekomen? Uw plicht was, vermoed ik, om mij te informeren. Dat is niet gebeurd.

Never mind, ik heb de rekening direct aangezuiverd, en ik heb inmiddels per email gevraagd of u de rekening wilt opheffen. Als u 5 jaar lang (!) ondanks uw eigen beleid me toestond dat ik een negatief saldo had, bent u vast wel in staat mijn rekening nu met digitale toestemming – via deze email – op te heffen....

Hartelijk dank!

Jos Strengholt

4 opmerkingen:

Alex zei

ja broeder, sinds de banken een crisis hebben veroorzaakt, doen ze alsof wij klanten al jaren fout bezig waren, voor jou, als steuntje in de rug, zal ik er persoonlijk zorg voor dragen nog vaker rood te staan bij dezelfde bank. wow! wat een burgerlijke ongehoorzaamheid.

Edwin zei

Ik kreeg van de week ook zo'n brief. Aanzuiveren... bijzonder mooi woord. Ik ga ze mooi niet vertellen dat ik in het buitenland woon. En dat aanzuiveren doe ik weer als er geld binnenkomt.

Vandaag een clandestiene fles wijn gescoord. Lekker aanzuipen.

Jos M. Strengholt zei

Dank jullie voor je bemoedigende woorden, Alex en Edwin.

Alex, doen man! Express lekker rood... maar ja, als je ziet hoeveel procentjes ze daarvoor rekenen? Niet doen.

Aanzuipen? Zuiver jezelf aan man. :-)

Ja, die banken. Eerst veroorzaken ze een crisis en dan doen ze vanuit de hoogte alsof we iets verkeerd doen.

Arie zei

er is maar een goeie bank: een slaapbank ;-)