maandag 30 november 2009

De schaamteloosheid van de moefti van Egypte

Egypte's Moefti Ali Gomaa heeft boos gereageerd op het voorstel van Zwitserland om geen nieuwe minaretten te laten bouwen in dat land. Hij noemt het een 'schoffering' jegens alle moslims wereldwijd, maar roept moslims op om zich niet te laten provoceren. 'Dit voorstel is niet alleen een aanval op de vrijheid van geloven, maar het is ook een poging de gevoelens van de moslim gemeenschap in en buiten Zwitserland te schofferen', zei Gomaa.

Laat me niet lachen meneer Gomaa. De schaamteloosheid van deze man is wel enorm. Hoeveel kerken mogen worden gebouwd in Egypte? En in de islamitische landen in het algemeen? En in dit geval gaat het enkel over de vraag of nieuwe moskeeen een minaret mogen hebben. Het gaat niet eens over het recht van moskeebouw. Laat de Islamitische wereld eerst maar eens de boter van het hoofd halen, dan hebben ze meer recht van spreken. Voorlopig maakt Gomaa zich ronduit belachelijk. Laat alle moskeebouw in Europa maar gebonden worden aan het recht van christelike in de moslimwereld om hun kerken te bouwen. Tit-for-tat.

9 opmerkingen:

Alex zei

gelukkig komt jouw mening hierover overeen met de mening van de deskundigen in nederland.

Jos M. Strengholt zei

Sjonge, ik ben weer weinig origineel dus.

Jouke-Thiemo zei

Ik zag vandaag dit filmpje en moest gelijk aan je denken Jos.

http://www.dumpert.nl/mediabase/720451/fc1550cf/hoe_je_een_jood_tot_moslim_bekeerd.html

Hete kolen zei

Lijkt me christelijker om ze niet met gelijke munt terug te betalen. Als wij ervan overtuigd zijn dat godsdienstvrijheid beter is dan religieuze onderdrukking moeten we daar gewoon naar leven, ongeacht de consequenties. Iets met hete kolen...?

Jos M. Strengholt zei

Vurige kolen? Me dunkt, dat werkt met mensen die een bepaalde visie hebben op moraal. Mijn ervaring is dat dit trucje echt niet werkt in de arabische wereld. Is al eeuwen zonder succes geprobeerd.

Gloeiende kolen zei

Het moeten gloeiende kolen zijn, zie ik nu :) Althans, volgens de NBV '04.
Als ik het goed begrijp (correct me if I'm wrong) ben jij voor een soort politieke deal á la: jullie een minaret, wij een kerk? Hoe zit het volgens jou met de politieke implicaties van "overwin het kwade door het goede" en "zegen wie u vervloeken"? Of zijn dat alleen imperativi voor de kerk of individuele christenen? Volgens mij is dat nl de enige manier om mogelijkerwijs (geen harde garanties voor succes) uit tit-for-that / oog om oog- achtige vicieuze cirkels te geraken. Ben benieuwd

Jos M. Strengholt zei

Eh de kerken van het midden oosten zitten al 1500 jaar in de hoek waar de klappen vallen. Mogen we als westerse wereld niet opkomen voor verdrukten?

Waarom mag dat wel door de arme sloebers in allerlei landen te laten verkommeren door bijv een handelsboycot? Is het stoppen van het geven van toestemmingen voor moskeebouw niet een soortgelijk pressiemiddel?

Daar krijgen mensen geen honger van, moslims in Nederland kunnen toch wel hun gebedsdiensten houden (ze kopen toch kerken? Tapijthallen?)

Ik besef best dat we onze vrijheden niet moeten opgeven en dat we alle mensen gelijk moeten behandelen. Maar eh... kan je demokratie verdedigen als je alleen demokratische middelen gebruikt?

Mn eigen prof. Dr Jan Jongeneel, heeft een mooie paper geschreven waarin hij dit beleid verdedigt. Laat moslims in hun eigen landen maar voelen dat hun antichristelijke beleid niet wordt getolereerd.

Gloeiende kolen zei

Dank voor je reactie! Ik weet eerlijk gezegd niet hoe goed het is als de westerse wereld opkomt voor de rechten van de verdrukten, omdat de westerse wereld (net als die van het Midden-Oosten) bloed aan zijn handen heeft. Politiek kun je het dus nooit goed doen. Je verwijzing naar handelsbocotten is dan ook terecht. Volgens mij kun je als westerse wereld voorlopig niet veel meer doen dan zélf het goede voorbeeld geven.

Het wordt namelijk wel heel bedenkelijk en gevaarlijk als christenen zich omwille van hun verdrukte broeders en zusters alliëren met (extreem)rechtse groeperingen die een minaret- of moskeeverbod willen gebruiken onder het motto "Ausländer raus" of andere vormen van xenofobie. Het Vaticaan heeft de Zwitserse wet in navolging van het Zwitserse episcopaat m.i. dan ook terecht veroordeeld als strijdig met de godsdienstvrijheid. Dat andere landen zich daaraan niet storen, is nog geen reden om deze vrijheid in het Westen in de prullenbak te gooien (of er tenminste op te beknibbelen).

Een minaretverbod onder het motto "laat het 'ze' maar voelen" lijkt mij dus verre van geslaagd. Het speelt naar mijn idee teveel op gevoelens van rancune. Het zelf wel goed doen is, voor zover ik het zie, de enige manier zonder naar gewelddadige middelen te grijpen.

Opkomen voor de verdrukte medechristenen vind ik oprecht ingewikkeld. Enerzijds heb ik de neiging daar volmondig 'ja' op te zeggen, maar ik schrik terug van de gewelddadige implicaties die dat heeft. Oorlog voeren, handelsboycotten, moslims discrimineren e.d. Zijn er ook niet-gewelddadige manieren om voor hen op te komen?

Op het gevaar af de discussie te saboteren: wat moeten we volgens jou met godsspraken als "mij komt de wraak toe" en "wat jullie (de volken) voor een van deze kleinen (navolgers vd discipelen) hebben gedaan, hebben jullie voor mij gedaan" en "gelukkig wie vanwege de gerechtigheid vervolgd worden"? Ik weet het, als comfichristen uit Nederland mag ik dat eigenlijk niet zeggen/vragen. Maar ik doe het toch maar, omdat ik het antwoord zoek.

Jos M. Strengholt zei

wat heeft het recht om een minaret te bouwen te maken met godsdienstvrijheid? Als een pinkstergemeente een sporthal koopt en daar een lel van een toren op wil zetten, en de wet staat dat niet toe, is dat een inkrimping van godsdienstvrijheid?

Als een moslim binnenshuis een schaap wil slachten, en de nederlandse wet staat dat niet toe, is dat een kwestie van godsdienstvrijheid?

Als een christen preekt dat je je kinderen af en toe een flinke oplawaai moet geven volgens de bijbel, en de wet verbiedt dit, is dat een kwestie van godsdienstvrijheid?

Ik zou niet weten waarom we in Europa moeten accepteren dat gebouwen die niet passen in ons straatbeeld, getolereerd worden wegens godsdienstvrijheid.

Moslims in Zwitserland hebben alle vrijheid om moskeeen te bouwen. Moet daar per se een minaret op? Ik ken hier in Egypte duizenden moskeeen in omgebouwde garages etc, zonder minaret.