Islamitische theologen hebben boeken vol geschreven over gewichtige kwesties als de natuur van Allah. Waar iets minder aandacht aan wordt besteed, maar wat voor de vrome moslim echt wel van eminent belang is, is de veel luchteriger kwestie van winderigheid.
Windjes laten en bidden gaan niet samen in de Islam. Laten we eerlijk zijn. Ook wij vinden het heel vervelend als mensen in de kerkbank naast ons flatuleren. Maar waar dat voor ons een kwestie is van goede smaak, maakt de Islam er een geestelijke kwestie van. Misschien is dat wel omdat de zaak in de Islam, door de gebedshouding van moslims, een wat urgenter karakter heeft? Ik weet het niet.
De Koran spreekt niet over windjes laten, maar de hadith, dus de uitspraken van en de verhalen over de profeet Mohammed, zijn hierover klip in klaar. In de door alle theologen als normgevend aanvaardde hadith die Bukhari verzamelde, lezen we dat Mohammed een gruwelijke hekel aan windjes had. Hij zei daarom: ‘Het gebed van iemand die ‘hadath’ doet wordt niet aanvaard [door Allah], tenzij hij zijn rituele wassingen opnieuw doet.’ Op de vraag wat ‘hadath’ is, onderwees de profeet: ‘Dat is het passeren van een windje uit de anus’.
Nu is het niet zo dat winderigheid bij het gebed alleen Mohammed boos maakte. De profeet was ervan overtuigd dat zelfs de engelen er een enorme hekel aan hebben. Hij onderwees zijn volgelingen over de kwestie, en dit werd door Bukhari opgetekend als bindende richtlijn voor het leven. De Islam immers schrijft niet alleen voor hoe de mens met Allah moet omgaan, maar ook hoe het dagelijks leven moet worden ingericht, van a tot z. Moslims beschouwen hun religie daarom ook superieur aan de christelijke godsdienst, die geen duidelijkheid voor alledag biedt.
Nee dan de Islam! Mohammed leert dat als een moslim naar de moskee gaat voor gebed, met elke stap een zonde wordt vergeven, en zolang de moslim in de moskee is, vragen engelen aan Allah om de persoon te zegenen en te vergeven. Maar laat je een windje, dan stoppen ze daarmee onmiddellijk. Er is natuurlijk een grens aan wat engelen bereid zijn te doen.
Overigens, wie erin slaagt een geluidloze en reukloze wind te produceren, die zit wel snor, want de profeet zei ook, wederom opgetekend in de hadith, dat deze voorschriften om je opnieuw ritueel te gaan reinigen tiijdens het gebed, alleen gelden als de wind duidelijk hoorbaar is of echt te ruiken. Als je buurman er niks van merkt, dan maakt het Allah en de engelen niet uit.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten