zaterdag 18 oktober 2008

Lesgeven in Alexandrie

Ik was deze week, op donderdag, een middag en avond op stap om in Alexandrie les te geven. Met de trein uit Cairo naar Alexandrie kostte me 4 euro en 2 1/2 uur reistijd (tweede klas). In de nacht keerde ik terug voor 7 euro (eerste klas). Van huis van 1 in de middag tot 2 in de nacht, om 3 uur les te geven... Het was leuk om na jaren weer eens in Alexandrie te zijn. Een prachtstad met een heel andere sfeer dan Cairo. Zelfs qua bouwstijl is er behoorlijk onderscheid.

De School van Alexandrie gebruikt een aantal klaslokalen in en om de St Mark's kerk, een prachtig oud gebouw waarvoor de grond in 1839 door Muhammed Ali aan de Britten was geschonken. De bouwstijl lijkt sterk op die van de American University in Cairo.

Sherif Atif is de administrateur van de opleiding in Alexandrie. De afdeling in Cairo, waar ik later deze week ook een paar uur moet lesgeven, heeft z'n eigen administratie. Leuk om te doen, maar phew, tijdrovend. En nu moet ik 14 arabische werkstukken over Kerk en Communicatie nakijken.

Geen opmerkingen: