Komend weekend is het eerste weekend van de lijdenstijd in Egypte ('Lent One'), en op het preekrooster staat Lukas 4:1-13, de verzoeking van Jezus in de woestijn. Het moet me van het hart dat ik in mijn voorbereiding enorm veel baat heb bij het populaire Navarre Bible commentaar - van Opus Dei's oprichter, St Jozefmaria Escriva. Het is geen exegetische commentaar, maar geeft enorm veel waardevolle theologische en ethische suggesties, vaak met goede quotes van de kerkvaders. Te bezien en te bestellen trouwens bij De Boog.
Voor dit thema schreef Paus Benedictus XVI ook een prachtig hoofdstuk in zijn boek 'Jezus van Nazareth - deel 1'. Heel zinvolle gedachten waar ik zelf natuurlijk nooit op was gekomen; dat is een van de redenen dat hij paus was en ik niet. Hier een paar protestantse recensies van dat boek trouwens. Ik gebruik trouwens zelf de engelse versie van dit boek. Veel handiger als je in Engels preekt. :-)
-->
[We] make this same demand of God and Christ and his Church throughout the whole of history. "If you exist, God," we say, "then you'll just have to show yourself. You'll have to part the clouds that conceal you and give us the clarity that we deserve. If you, Christ, are really the Son of God, and not just another one of the enlightened individuals who keep appearing in the course of history, then you'll just have to prove it more clearly than you are doing now. And if the Church is really supposed to be yours, you'll have to make that much more obvious than it is at present.
Verder gebruik ik graag de prachtige serie Ancient Christian Commentary of Scripture, een breinkind van Dr Thomas Oden. In het geval van deze preek over de Verzoeking van Jezus is het commentaar op Lukas (of Mattheus) minder behulpzaam. De kerkvaders hadden zoveel moeite om de mensheid van Jezus en de ernst van zijn verzoeking in te zien. Wel mooi hoe ze wijzen op de verzoeking van Jezus als het herstel van Adam die voor de verzoeking viel. En even om te laten zien dat het fundamentalisme een probleem van onze tijd en niet van vroeger is. Hoe kon Jezus nou op een hoge berg alle landen van de wereld zien? Theodorus van Mopsuestia legt in fragment 22 uit,
But as to the phrase “he showed him,” it is clear that he did not show him this in substance and reality, since it is impossible to find a mountain so high that from it someone who wishes can see the whole world. Rather it was through an imaginary image, in keeping with the demon’s usual custom, the clear identifying mark of which is the attempt to delude people of sound understanding by representing to them things that are not there as though they were there and things that have not happened as though they had happened.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten