vrijdag 13 april 2012

Ik heb de voeten van mijn gemeenteleden gewassen

Gisteren en vandaag hadden we prachtige kerkdiensten met onze Egyptische, Soedanese en Engelstalige gemeenten samen.  Ik had nooit eerder een 'Maundy Thursday' kerkdienst geleid - en mocht de voeten van mijn gemeenteleden wassen.  Veel van mijn vrienden hadden me vantevoren gezegd er niet over te peinzen dat ze hun voeten zouden laten wassen, maar ze veranderden van mening door mijn preek.

Ik deed het wassen, Rev Hassan deed het drogen, nadat ik eerst zijn voeten waste en droogde.  Een ander was- en droogteam was Rev Yousif met Rev Emad. 

In mijn preek ging het uiteraard over de voetwassing door Jezus.  Hij waste, tegen alle culturele gewoontes in, de voeten van zijn leerlingen.  Daarbij ging het over elkaar dienstbaar zijn, nederigheid, liefde en vergeving. Jezus liet zien dat er in de gemeente van  Christus geen 'hoog' of 'laag' is.  En dat huidskleer geen onderscheid mag betekenen tussen mensen. Of dat je uit een rijke of belangrijke familie komt.







Geen opmerkingen: