zaterdag 13 juni 2009

Dat heerlijke heden

De Heilige Geest zegt immers, ‘Horen jullie vandaag zijn stem…’ (Heb 3:7)

We gaan naar de lagere school omdat we naar de middelbare school moeten, en daar halen we goede cijfers want we willen studeren, en dat doen we voor een goede baan. We voeden onze kinderen op zodat ze later goede christenen zijn en ook weer in ons spoor volgen van hard werken voor later. Gelukkig hebben we een goede baan, want we hebben later een goed pensioen nodig.

Veel mensen leven alsof nu niet bestaat. Gevormd door het verleden zien we naar de toekomst, en we vergeten dat God ook vandaag geschapen heeft. Hij is de schepper van alles wat bestaat en hij onderhoudt zijn schepping, dus ook dit heel speciale moment: het nu.

Als we onszelf nou eens even niet zien als product van ons verleden en als onderweg naar de toekomst, kunnen we misschien eens wat bijkomen van het gejaag waardoor we telkens dat nu lijken te missen.

God draagt de geschiedenis en hij draagt u door die geschiedenis. Op elk moment, ook nu, is hij bij u, en dit moment is niet in de eerste plaats van belang als voorbereiding op morgen, maar dit moment, nu, vandaag, is van enorm belang omdat u vandaag in relatie tot God staat.

Die gedachte maakt enorm veel uit! Studeer ik voor later? Of studeer ik omdat ik op dit moment God wil eren door mijn verstand (dat hij schiep) te ontplooien? Zit ik me te ergeren in de file op weg naar mijn werk, of zit ik in de auto en geniet ik nu van de muziek en de tijd om even stil te zijn? Ga ik op vakantie om me te verkwikken aan die tijd en verder niks, of zie ik het vooral als opladen voor mijn werk erna? Maak ik de keuken schoon omdat ik straks bezoek krijg, of is het een moment dat God schiep waarin ik hem kan eren met hoe ik mijn werk doe?

Ieder moment staat in een directe relatie tot de God van de tijd. Het verleden is voorbij, de toekomst moet nog komen, en alleen nu kunt u God ontmoeten, door van dit moment een tijdstip van dienst en lof aan hem te maken.

Geen opmerkingen: