zondag 7 september 2008

Lesgeven op School van Alexandrie


Dit najaar zal ik (Jos) een groep van 25 studenten en kerkleiders hier in Egypte een serie lessen geven over hoe de kerk met communicatie kan omgaan. Ze denken natuurlijk allemaal dat ik het ga hebben over hoe je zo mooi mogelijke PowerPoint Presentaties (PPP) kan maken, en hoe je als kerk ‘modern’ kan zijn. Ik zal ze eerst duidelijk maken dat de basis van alle goede communicatie het gesprek is, en de preek, en een goede liturgie. Als dat zwak is, dan valt er met een PPP ook niet veel meer van te maken. De helft van deze lessen moet ik in Cairo geven, en de andere helft in Alexandrie. In die kuststad aan de Middellandse Zee is de school formeel gevestigd: De School van Alexandrie.

Mocht u enige kennis van de kerkgeschiedenis hebben, in de oudheid was er in Alexandrie een theologisch instituut met die naam. Dus ik mag lesgeven op de school waar onder andere de kerkvader Athanasius de bijbelse leer van de drie-eenheid moest verdedigen tegen de ketter Arius. Op mijn schouders dus een zware last…

Geen opmerkingen: