vrijdag 11 december 2009

Het ware karakter van Kerst... met eten en feesten

Wat is december toch een mooie maand! Ik heb niet veel sympathie voor christenen die klagen over de 'ongeestelijkheid' die ze rond de kerstperiode ervaren. Het zou natuurlijk dom van me zijn om te suggereren dat we met Kerst nationaal stilstaan bij de werkelijke betekenis van dat feest. Maar tegelijk vind ik het eten, het feesten, de kaarsen, de schoonheid, iets hebben van wat de echte betekenis van Kerst is: God werd echt mens, en dat vieren wij met een 'aardsheid' die bij zijn menswording past. Eten, drinken, feesten, vrolijk zijn, hoorden ontegenzeglijk bij het geestelijke leven van onze Heer. Hij was een echt mens.

(tekst van www.keltischegebeden.nl)

6 opmerkingen:

John Miller zei

Ik heb mijn Nederlandse Moslima weten te overtuigen (klemgepraat heet dat) dat zij ook kerst viert. Zij gaat lekker koken voor haar vader die komt eten. Ach, ze had er nu de tijd voor.

John Miller zei

Daar hoort nog het woordje collega bij.
Mijn Marokkaanse collega had ik al eerder klem. Die ging zelfs twee keer uit eten meen ik. Vind je het gek dat moslims kerst niet willen afschaffen.
Het zijn eerder de laffe linkse-kerk figuren die bang zijn moslims te kwetsen en ons christenen maar intolerant vinden!

Jos M. Strengholt zei

Moslims houden wel van een leuk feestje. Die zitten er al helemaal niet mee als er te eten is.

Louis zei

Amen op je post.
Leuk oud-nieuws-feitje: Mgr. De Korte is het met je eens: http://www.katholieknederland.nl/actualiteit/2008/detail_objectID680108_FJaar2008.html

Louis zei

Dat moet zijn: http://www.katholieknederland.nl/actualiteit/2008/detail_objectID680108_FJaar2008.html

Louis zei

Verhip, het wil niet.

Even in stukjes dan maar (kijken of dat lukt):

http://www.katholieknederland.nl

/actualiteit/2008/

detail_objectID680108_FJaar2008

.html

Of probeer op mijn naam te klikken