donderdag 9 april 2009

Op Goede Vrijdag worden mijn ismen gekruisigd

door Reinier Sonneveld, in het Nederlands Dagblad

Goede Vrijdag betekent het einde van alle valse hoop. Het is een radicaal kruis door alle goden. Wie Jezus niet met lege handen ontmoet, ontmoet hem niet, overpeinst Reinier Sonneveld.

Als ik met de democraten roep om de stem van het volk - de stem van het volk was 'Kruisig hem!'

Als ik met de kapitalisten geloof in de markt - de plannen om Jezus te doden ontstonden toen hij de markt op het tempelplein verstoorde, en Jezus zelf werd verhandeld.

Als ik met de liberalen vrijheid propageer 'totdat het een ander schaadt' - was dat niet de aanklacht, dat hij een onruststoker was?

Als ik verwacht dat beschaving ons wel verder zal brengen - het kruis antwoordt mij dat de Joden een van de beschaafdste volkeren waren en de Romeinen waren beroemd om hun rechtspraak, maar al hun beschaving kon Jezus niet beschermen.

Als er moet worden gestreefd naar het grootste geluk voor de grootste groep mensen - was dat niet precies het argument van Kajafas, dat het beter is dat één persoon sterft in plaats van een heel volk?

Als ik geloof in wetenschap en techniek - het kruis was een bewerkt stuk hout, met nieuwe technieken vervoerd, gezaagd en omhoog gehesen.

Als ik met de Nederlanders trots ben op compromissen en polderen - Jezus werd heen en weer gestuurd tussen de drie machtigste instituten en er werd eindeloos gepolderd. Tot Pilatus een compromis dacht te hebben bereikt door Barabbas te laten doden, maar ook dat was niet genoeg, en zijn volgende compromis sloeg wel aan.

Als ik met de bureaucraten geloof in de juiste procedures, protocollen en processen - was het niet een procedure waardoor Barabbas plotseling vrijgelaten werd en Pilatus toch zijn handen in onschuld durfde te wassen?

Reinier Sonneveld is schrijver van films, strips en boeken. Zijn jongste publicatie is 'Nacht', een (luister)boek voor in bed.

Geen opmerkingen: