dinsdag 27 april 2010

Preken over 'Zie ik zal alle dingen nieuw maken'

Donderdagavond en vrijdagmorgen preek ik hier in Maadi (Cairo) in St John over Openbaring 21:1-6. HIER kunt u die preek vast lezen, over het verlangen van zoveel mensen naar een betere wereld. Maar daarvoor zijn betere mensen nodig, en een God in de hemel.

Een paar opvallende zaken. In de troonzaal van de hemel komen we niet alleen God, maar ook Jezus tegen. Hun identiteit is op een eigenaardige manier vervlochten.

Als Johannes een visioen heeft over een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, zegt degene die op de troon zit: "Het is voltrokken". Alsof het nu al een feit is. Die woorden zijn een echo van "Het is volbracht". De vernieuwing van hemel en aarde zijn gegarandeerd door de dood en opstanding van Christus.

Eenmaal zal God bij de mensen zijn, zullen de volken zijn volken zijn, eenmaal wordt de schepping vernieuwd. Maar wie nu aan Christus verbonden is, degene die de toekomst waar maakt, weet nu al dat God nabij is, weet zich nu al volk van God, en is nu al een nieuwe schepping.

Tenslotte zeg ik nog iets over het ervaren van Gods nabijheid vandaag. Jezus nodigt ons uit om van hem nu al levend water te drinken, en dat is een concrete uitdaging om te zien of God inderdaad nabij is. HIER de hele preek.

2 opmerkingen:

Dikkie van Gelder zei

ff, je preek zitten lezen.
Ik zie ons leven als voorbereiding hoe het ooit zal zijn. Als je als
mens alles in eens krijgt/hebt zal je dan nog verlangens hebben, en zien wat de belofte van God is,
terwijl je nog in een zondige wereld leeft? En zouden we dat in onze huidige staat kunnen bevatten?

Unknown zei

Ha Dikkie - ik voel me vereerd dank je!

Ik dnek dat je helemaal gelijk hebt met dat leven als voorbereiding. Een leerschool. Maar veel christenen hebben hier moeite mee, want we willen liever dat dit leven als behoorlijk volmaakt is. We houden niet zo van het idee van leren op de pijnlijke manier denk ik.