maandag 26 april 2010

Hoe je Down Syndroom kan genezen

Een voorproefje uit een boekje dat ik over Egypte schrijf:

Een unieke ervaring had ik toen na een protestantse kerkdienst in Shoebra, een volkrijke wijk in Cairo, een arme weduwe met haar zoontje met Down Syndroom bij een van de ouderlingen kwam. Ik bestudeerde geïnteresseerd wat daar gebeurde; na even praten, moest de moeder met haar zoon gaan zitten. Broeder Louis, zoals de corpulente ouderling heette, pakte de jongen stevig bij de oren, en begon tegen hem te schreeuwen. ‘Hoe heet je! Hoe heet je!’ Die vraag hoefde de ouderling niet aan Boetros te stellen, die naam had zijn moeder al genoemd. Het ging broeder Louis om de naam van de jinni, de demon, die de jongen in de greep hielp.

Toen de demon van Down Syndroom niet snel genoeg antwoordde, ging broeder Louis hem wat helpen. ‘Hoe heet je? Ben je Ahmad of Mohammad? Ben je Ahmad of Mohammad?’ Dat de boze geest wel een islamitische naam moest hebben, was natuurlijk een uitgangspunt. Toen de boze geest ook op deze hints niet antwoordde, gaf de ouderling het maar op. Moeder en zoontje dropen af en keerden onverrichter zake naar huis terug. Het leek of ze de routine gewend waren. ‘Volgende week nog maar eens proberen, of misschien moeten we het eens bij een andere kerk proberen’, moet de moeder gedacht hebben.

10 opmerkingen:

wvanderwolf zei

Heftig allemaal... hoe denken ze in de Anglicaanse kerk over demonie en bevrijding?

Unknown zei

Eh... in de Anglicaanse kerk? Wel, de liberalen in de VS denken dat we bevrijd moeten worden van het ouderwetse bijbelgeloof.... maar de meest Anglicanen wonen in de Global South, en zijn nogal charismatisch.

Je kent misschien het boek NEGEN UUR 'S MORGENS? Dat heeft veel impact gehad in westen - van een amerikaanse anglikaanse priester die charismatisch werd.

wvanderwolf zei

NEGEN UUR 'S MORGENS?

Nee, ken ik niet. Gaat dat over demonie en bevrijding?

Definiëren jullie (anglicanen), dit verhaal speelt zich af in de protestantse kerk, het syndroom van Down als zijnde een demon of een boze geest?

De Here zegt (als het over demonie en boze geesten gaat) dat dit geslacht niet uitgaat dan door bidden en vasten.

Wellicht dat er in het algemeen meer gebeden en gevast moet worden?

rafdevis zei

He, dat klinkt bekend. In Zuid-Afrika wordt de demoon van de nicotine ook weg geschreeuwd. Andere worden dan weer naar honden verbannen.

Je kunt echt beter geen demoon hebben. Of wel, maar dan gecombineerd met hardhorigheid.

Unknown zei

Volgens mij heeft Down Syndroom te maken met een paar chromosoompjes.

Als je een demon ziet in iemand die zonder arm geboren wordt, ja dan kan je dat ook zien in het ontbreken van een paar chromosoompjes.

Antwoord dus, nee. Ik zie in Down Syndroom niks 'duivels', of je moet dat zien in het kader van de gebroken schepping die eens wordt vernieuwd. Maar in zo'n kind zie ik een volmaakt schepsel van God. Anders, maar niet minder.

wvanderwolf zei

Heb jij, als priester, zelf ervaring met demonie & bevrijding?

Unknown zei

Geheel niet. Hoewel we er wel een hele TV serie over hebben gemaakt voor de arabische wereld... maar ik was bij de feitelijke productie niet betrokken, dus weet echt niks van inhoud.

Ik word na de zomer mede-verantwoordelijk voor twee gemeentes met zeer gemengde bevolking (europa, USA, azie, afrika) en zal me niks verbazen als het dan actueler wordt. Ik houd je op de hoogte :-)

wvanderwolf zei

@raph

Hmmm... wat ik over demonische gebondenheid gehoord en gelezen heb is niet leuk.

Ze schijnen een hel van je leven te willen maken. Het Nieuwe Testament schrijft er menigmaal over.

Geen onderwerp lijkt me om geintjes over te maken.

Dikkie van Gelder zei

Even ter info..Syndroom van Down
is het hebben van chromosoom 21
in drievoud..iets extra's hebben
ipv het ontbreken.
Ik denk dat de mensen beter voor
acceptatie kunnen bidden..worden we
allemaal gelukkiger van, dan het zoeken van demonen. En inderdaad Jos,net zo waardevol en volmaakt schepsel van God!

Unknown zei

Dikkie van Gelder, niemand minder! Geweldig. Ja o is het een teveel. Des te beter ;-)

Dank je dat je me weer wat hebt bijgebracht!